Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 8359 ggr
imke
2015-10-04 20:08

Min katt hade ett hål rakt in i kroppen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

I våras kom vår katt Azlan in med ett hål rakt in i kroppen. Alltså rakt in! Ett litet runt jämt hål bara. Det var otroligt svullet och rött runt. Samma kväll kom vår andra katt Kaos in med två röda svullna knölar på vardera sida om frambenen på bröstet. Både hade jätteont.

Till slut fick jag i alla fall söka veterinärvård och han fick sövas, såret fick göras rent och han fick penicillin 10 dagar. Sen var han inte sig själv på ett par månader. Men repade sig tack och lov och är frisk idag.
I samma veva i våras kom en annan katt, fast några km bort hem med ett precis likadant hål rakt in i kroppen på nästan samma ställe. Detta är en riktig slagskämpe, men dom har aldrig sett ett sånt här hål förut och katten är 17 år gammal.

I oktober förra året var det en annan katt här i området som kom hem med ett hål rakt in i huvudet. Katten fick dränage och var väldigt illa däran ett tag. Men har även den repat sig.
Nu spekuleras det hej vilt omd et handlar om någon som skadar katter här. Eller om det helt enkelt finns något annat djur här som är ute efter våra katter. ELLER, en annan katt….

Min fråga. Kan en annan katt verkligen orsaka sådana här skador? Och på 3 olika katter vid 4 olika tillfällen på 1 år? Känns det inte lite mysko?


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

Annons:
imke
2015-10-04 20:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

korseett
2015-10-04 20:11
#2

Skotthål från luftgevär tro?

imke
2015-10-04 20:15
#3

Det var också min fundering…. Men folk säger att det måste vara på nära håll isåfall. Och Azlan är skygg och springer ifrån okänt folk…


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

Leritza
2015-10-04 20:21
#4

3 katter med snarlika skador skulle jag direkt misstänka mänsklig inblandning, plus enbart ett hål gör att de känns mer osannolikt att det är djur, brukar va mer skador då. Dock kan de ju skadat sig på nåt staket eller slängt skräp. Men från bilderna skulle jag misstänka att en människa är inblandad sen hur är svårare att avgöra

korseett
2015-10-04 20:22
#5

Det kan ju bli hål av en klo också. Men nära håll för luftgevär, tror du kan få skador på 20 meter iaf

[rumelle]
2015-10-04 20:24
#6

Om man googlar på "air gun wound" så får man upp bilder på skador som ser väldigt mycket ut som på din katt. Känns väldigt obehagligt om det skulle vara någon som faktiskt skjuter på katter. 😕

Annons:
imke
2015-10-04 20:26
#7

Ja det här är väldigt obehagligt…. Jag har utfärdat en varning på FB forum vi har i vår by här. Folk blev oroliga. Såklart….
Många har katter här…  Tidningen har hört av sig och vill göra en story. Jag vet inte….  En del säger att jag ska polisanmäla. Men vad ska jag polisanmäla? Jag vet ju inte vad det handlar om? Och jag vill ju inte anklaga folk ifall jag inte vet att det är det….


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

imke
2015-10-04 20:31
#8

Jag gogglade på samma nu. Air shot wounds. Det ser väldigt lika ut… :-/


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

imke
2015-10-04 20:38
#9

Korseet: Kan det verkligen vara en klo? Det känns som att det borde vara fler rivmärken runt såret isåfall. En katt slår ju inte bara med en klo…. Och kan dom verkligen slå så pass hårt att det blir hål…


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

Leritza
2015-10-04 20:47
#10

#9 skulle kunna va en klo ja, om den andra katten fastnar med ena klon i huden. Och det behöver inte lämna märken efter de andra. Hände mig för nån vecka sedan när jag skulle rengöra öronen på min ena katt men hon bestämde sig för att fly och ena klon gick genom tröjan. Dock är detta sår mycket större än den lilla prick jag fick av klon. Men oftast om det är från djur är det mer märken.

Rumblebee
2015-10-04 20:48
#11

Har svårt att tänka mig att såren orsakats av icke mänskliga djur, såret på bilden ser för "fint" ut eller hur jag ska kalla det. Inga rivmärken eller andra hål från tänder.. Sedan att kanterna är så jämna..

korseett
2015-10-04 20:52
#12

Imke jag tror mer på ett luftgevär faktiskt med tanke på att fler katter fått liknande skador. Men det är ändå möjligt att det kan vara av en klo men som sagt jag lutar åt skotthål

Em_
2015-10-05 13:33
#13

Googlar man bite wound cat ser det också rätt lika ut… Jag har tror att oddsen för att någon träffar samma framben två gånger är rätt liten. Samtidigt låter det skumt att det bara blir ett enda djupt sår efter ett slagsmål. Katterna kanske har råkat ut för olika saker?


Annons:
imke
2015-10-05 14:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Det skumma är att en annan katt ett par km bort kom hem med samma hål nån vecka efter våran. Den katten är 17 år och dom har aldrig sett något liknande.
Och en annan katt kom hem med ett precis likadant hål i huvudet i oktober förra året…..


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

CaizaBorg01
2017-01-13 22:14
#15

Mina katter kom hem med vars ett perfekt runt hål på sig, gick till veterinären o de visade sig vara en idiot som hade skjutit dom med ett air soft gun, det var våra grannar…

Volpes
2017-01-14 04:38
#16

#0 Om man kollar på plaseringen också så ser det ut som om de har försökt träffa hjärtat. Deffenitift en människa, håll din katt inne.

Man borde väll kunna kontakta polisen och berätta att det antagligen finns en djurplågare i området.

Honestyisdead
2017-01-14 11:33
#17

Påminner om att tråden är från 2015

Volpes
2017-01-14 12:58
#18

åh, kollade inte :p

[AnimeV4]
2017-01-14 15:22
#19

Ser ut som air soft, ja.. Detta är en god anledning till att inte ha utekatt, utan bygga inhägnad eller gå i koppel. Man skulle ju inte släppa ut sin hund eller häst hur som helst, så varför sin katt?

Moast
2017-01-15 17:13
#20

Usch vad obehagligt!! Det ser verkligen ut som att någon skjutit på dem..

Annons:
Persifone
2017-01-15 21:12
#21

Om det är någon som skjutit katten borde väl veterinären funnit "kulan" (eller vad det nu heter till soft air-gun) när hen rengjorde såret?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[AnimeV4]
2017-01-15 21:33
#22

#21 Nog för att den ger en ordentlig smäll, men det är sällan den fastnar.

Persifone
2017-01-15 21:48
#23

#22 Okej, tyckte såret såg så djupt ut bara.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[AnimeV4]
2017-01-16 01:53
#24

#23 Såhär blir det. Den försvinner inte in i kroppen, men kan sitta som den gör här om den inte ramlar av: http://vaughanmd.com/airsoftmedicine/wp-content/uploads/2014/06/ChristopherWilford.jpg

Persifone
2017-01-16 13:14
#25

#24 Tack för förklaring :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[AnimeV4]
2017-01-16 22:02
#26

#25 Absolut!😃

Upp till toppen
Annons: