Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2721 ggr
saslan
2015-10-04 19:33

Hjälp med kattunge!

Min katthona har fått fyra ungar natten till fredag. Förlossningen gick bra med två större (115 & 116g) och två mindre (91 & 96g) kattungar. De tre större äter och buffas och går upp i vikt som de ska, första dygnet gick de upp 20-25 g vardera medans den lille gick ner 10 g till 81g. Jag har försökt sätta den mot alla olika spenar men den orkar som inte riktigt hålla sig kvar där, den får som inget grepp och det känns mer som att den slickar på spenen än suger på den. Så jag började mata den med ersättning med druvsocker i för att pigga på den igen, då gick den upp till 87g. Inatt hade jag ställt klockan och kollade till den 3 gånger men då låg den så fint och åt med de andra så jag tänkte att den hade kommit igång nu, men när jag vägde på morgonen som har den gått ner i vikt igen, till 84g. Nu har jag matat hela dagen och det står klart att den inte får mat från mamman även om den suger där ibland. Allt den får i sig är det jag ger den och nu väger den 97 efter sista matningen. De andra väger 125-133g. Den känns forfarande inte så mycket piggare och ör inte alls lika igång som de anda. Oftast ligger sen under de andra ungarna bör de diar eller så ligger den längre bort eller bakom mammans rygg. Hon har ändå inte stött bort den tror jag för hon tycker inte om när jag tar den och försöker bära tillbaka den, så nu går jag till ett annat rum och matar så hon inte blir så orolig. När jag kommer tillbaka med ungen så tvättar hon den, men hon säger inget nu mer när jag tar den ifrån henne. Ungen suger inte heller på nappflaskan så jag matar den med pipett och den försöker inte suga på den heller, bara har den i munnen och liksom slickar och tuggar på den. Jag kan inte se någon uppenbar gomspalt, ska kolla närmare nu kl 20 när den ska ha mat. Däremot har den en knöl på nosen, mitt på nosryggen, som är rosa och nästan hårlös. De andra ungarna har inte det. Tror ni att det är något ordentligt fel på ungen eller är den bara "seg i starten"? Är detta med knöl på nosen en vanlig missbildning, som gomspalt är, eller behöver det inte vara någonting? Jag tänker på alla bekymmer ihopslagna; äter inte, är tröttare än de andra, hamnar under eller en bit ifrån, knöl på nosen och att den ofta ramlar på sidan. De andra rumlar ju också runt men den här liksom druttar åt sidan lite utan anledning. Det händer också att mamma katt lägger sig mitt på kattungen/inte bryr sig att den piper där under eller bakom hennes rygg. Det är hennes (och min) första kull. Finns det någon som har några råd? Tacksam för all hjälp!

Annons:
[HundochKatt]
2015-10-05 00:05
#1

Nu har inte jag så jättestor erfarenhet av kattungar men valpar och min första tanke är att du bör först och främst se till så att den är varm. Den kan inte tillgodogöra sig näring och inte heller orka suga om den är kall. En värmedyna kan ju vara behjälplig till det eller också en petflaska med varmt vatten alt. gå och bära på den under din tröja. Först när den är varm kan man stödmata den och kanske få den att suga på spene. 

Det där på nosen törs jag inte riktigt orda om, men kanske är det så att den har någon missbildning? Helst vill man ju se bild. 

Dock är det så att ibland kan man och bör man inte rädda en valp eller kattunge, oftast handlar det om något fel när inte ungen vill suga. Men den kan också vara så svag så att den inte orkar. Så värme är faktiskt jätteviktigt innan man stödmatar. 

Kolla också om den är uttorkad, genom ett nyp i nacken. Går inte det tillbaka så är den sannolikt uttorkad och kan behöva vätskas upp. Men går det tillbaka så är det lugnt, du kan jämföra med de andra ungarna. Lycka Till!

Vixxen
2015-10-05 09:36
#2

Har du kollat så den inte har gomspalt?

annzoo
2015-10-05 11:50
#3

Ibland syns inte gomspalten men man kan ju misstänka om kattungen ej går upp i vikt. Kan du ta bild på knölen och lägga upp?

saslan
2015-10-05 12:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Kattungen är varm, jag har höjt temperaturen i rummet också plus att de är varmt och skönt i lådan hon boat i. En gång har jag känt attan var kylig, då hade hon lämnat den utanför lådan på andra sidan "hagen" som jag har lådan i. Jag har gjort en hage på ungefär 2 kvadratmeter. Och när jag matar den virar jag in den i en varm handduk. Den vill fortfarande helst inte svälja, det mesta hamnar utanför. Men den kissar bra. Jag tror den haft förstoppning för sist jag "bajsad av" den så pep den och skruvade och det tog en väldig tid innan det kom ut flera gula hårda klumpar och sedan kom de mjukt gult bajs. Den står still på 100g och syskonen väger ca 150. De är mycket robustare, den ser hälften så stor ut som dem när den ligger bredvid. Jag har ju läst att vissa får flaskmata kattungar, men ör det vanligt att det inte äter alls av mamman och man flaskmatar tills de börjar med fast föda? Jag har kollar ordentligt och lyst i gommen och jag ser ingen gomspalt och det syns inget utifrån. Kan det vara förstoppningen som varit orsak till allt? Kanske tarmarna inte fungerar ordentligt, eller att den inte fått igång systemet? Här kommer bild på knölen.

Upp till toppen
Annons: