Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 680 ggr
Siggefigge
2015-10-04 13:10

Kattunge har böld på höften som inte läker!

För runt en månad sedan fångade jag in två stycken små kattungar som sprang lösa. Någon hade dumpat dem vid en sopåtervinning tror vi. Vid uppfångandet gissade vi på att dem var runt 6 veckor. Dem har fått bo hos mig sedan dess. 

Den ena lille killen hade en böld på höften som sprack. Jag kontaktade veterinär och hon ordinerade mig att tvätta med klorhexidin 2 gånger om dagen i minst 1 vecka. Vi höll på i cirka en och en halv vecka och det blev inte bättre. Så jag ringde veterinär igen och vi fick komma in och sätta dränage. I fredags togs dränaget bort och allt såg fint ut. Jag skulle tvätta med saltlösning för att förhindra att bölden skulle komma tillbaka. Veterinären sa också att det här läker nog ihop väldigt snabbt. 

I fredags kom det ut lite var när jag tvätta, men jag fick ut allt (tyckte jag i alla fall). Igår blev det en fin skorpa på såret och jag tvättade bara ytligt. Tryckte lite runt om men det kändes platt och fint. 

Idag var det en stor böld igen. Så jag blötte ner skorpan med saltlösning och började tycka ut JÄTTEMYCKET var igen. Stackars lilla kissen nästan skrek och det tårade sig i ögonen på mig. 

Nu känner jag mig så jäkla uppgiven. Är det någon som har något förslag på vad jag kan göra nu? Har någon varit med om att dränage inte fungerat förut? Jag har såklart hållit koll på att dem andra katterna inte är på och tvättar såret, men jag har inte ens sett dem vara i närheten där. Sedan vet jag inte vad som händer på nätterna när jag sover. Bör jag ha dem i separata rum under nätterna?

Annons:
Honestyisdead
2015-10-04 13:31
#1

Fick katten någon antibiotika? 

Tycker du ska kontakta veterinär igen.

Siggefigge
2015-10-04 13:47
#2

Nej ingen antibiotika, bara dränage. Jag får ringa veterinär imorgon :/

Vixxen
2015-10-04 15:10
#3

Se till att hålla såret öppet och tvätta flera gånger per dag. Låt det inte läka på ytan. Då bildas det nytt var underifrån. 

Klipp bort alla päls som kan lägga sig som ett lock över såret.

Ta kontakt med veterinären igen och be om antibiotika till kissen.

Siggefigge
2015-10-04 15:53
#4

Han är rakad kring såret från när dem satte dränage, så det är bra! Nu känns det platt och fint igen runt om. Ska ringa imorgon och fråga om antibiotika. Tycker inte han ska behöva lida mer. :(

Upp till toppen
Annons: