Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 654 ggr
Dors1
10/4/15, 12:07 AM

Kattras

Hejsan svejsan allihopa!!

Jag tänkte bara fråga er alla där ute vilken kattras som är det lugnaste och en katt som gillar att bo inomhus, i en lägenhet.  
För det är såhär att jag och min pojkvän ska flytta ihop när han nu får ett  jobb och jag har sagt till han att jag flyttar inte om jag inte får ha en katt ( fan va de lät bortskämt..) men jag menat bara att jag har min älskade katt här nu Doris, men jag kan inte ta me henne till en liten lägenhet då hon är en katt som älskar och vara ute, varken hon eller jag skulle mått bra (hon är bonnkatt.) Och jag har även en kanin som ska följa med så jag ville veta vilken ras e bäst för bo i en lägenhet? och passar med andra djur.
Har kollat in birma..men det blir för mycket pälsvård.. hmm svårt och veta:(

Tacksam för om någon att ett tips på en fin och lugn katt som trivs inomhus :)

Kram

Annons:
L1isa
10/4/15, 12:14 AM
#1

Måste det vara någon specifik ras? Annars brukar ju dom flesta djurhem sälja katter som varit innekatt innan eller passar bra som det. :)

Ominous
10/4/15, 10:02 AM
#2

Ragdoll kan fungera. Bäst är att kolla på en lugn katt som bott inne hela livet och är van vid det. Eller skaffa en kattunge och vänj den vid att vara inne.

Men kom ihåg att det finns katter som verkligen inte klarar att vara inne, och katter som växer upp inne som vantrivs för att de vill ut. Gäller att lägenheten inte är alldeles för liten lägenhet och det finns gott om aktivering för katten, såsom katträd och leksaker.

Kom ihåg att katter lever länge och kostar en del, var säker på att du kan och har råd att ta hand om katten själv. Vad gör du tex om du och din kille gör slut? Kan du ta hem katten då? Menar inte att det kommer hända, bara att man ska tänka på allt!

I wish I could write as mysterious as a cat

Hime
10/4/15, 10:24 AM
#3

Brittisk korthår skulle nog kunna funka. 🙂

Dors1
10/4/15, 10:40 AM
#4

#1 , ja de e det ja funderar över,vilken ras som hade passat bäst:) #2 ja absolut det vet jag,det är därför jag vill ha en katt som är lugn och tycker om att vara inne. Ja jag har haft katt hela mitt liv så jag vet vad katten behöver :) Det kommer inte att bli något problem med stl på lägenhet då vi två nt nöjer oss med en liten :) Och pengar är inga problem. Ja jag kommer att kunna ta hem dem då vi är en djurfamilj ;) #3 ska kolla upp det :D tack!:)

Bästakompis
10/4/15, 10:46 AM
#5

Det handlar mer om individ än om ras. Sök efter en omplacering oavsett ras, prata med ägaren/katthemmet så får du veta om katten passar in i din situation. Om du lägger flera tusen kronor på en raskattunge för att rasen sägs vara si eller så finns alltid en risk att ni blir besvikna. Om det är en etta-tvåa utan balkong så tycker jag synd om katten även om den är lugn. Ett visst livsutrymme måste de ha. Man kan inte heller ta för givet att det går att ta ut katten på koppelpromenader, det är också helt individuellt. Min ena katt vägrar röra på sig med sele på, trots försiktig tillvänjning, och min andra katt accepterade det utan vidare och älskar att gå ut. Båda är huskatter.

Upp till toppen
Annons: