Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4989 ggr
nellan72
10/3/15, 6:19 PM

Min katt har fått fettlever

Hej! Fick åka in med min katt i torsdags för att hon var slö och vägrade äta och dricka. Det gick så snabbt. Väl inne hos veterinären tog de prover och det visade sig att hon hade riktigt höga levervärden (500), tror att det var ALAT och 90 på bilirubinvärdet. De lade in henne och gav henne dropp. På eftermiddagen ringde veterinären och berättade att hon hade slickat av såsen på maten, och efter ronden på fredagen fick jag veta att hon hade ätit och druckit med god aptit under natten. Jag fick hem henne på lördagen eftersom hon svarade bra på behandlingen. Veterinären sa att det var ett mirakel att hon kunde räddas, men jag skulle inte ha för stora förhoppningar. Är det någon som har någon erfarenhet av det här?

Annons:
Therese
10/3/15, 6:32 PM
#1

Vilken tur ni hade ❤ Min förra katt fick fettlever för ett år sen och hon låg på intensiven i tre dygn sen orkade hon inte längre :(

annzoo
10/3/15, 6:32 PM
#2

börjar katten äta självmat tycker jag iaf de är ett bra tecken. Har katten fått fettlever av någon anledning måste de äta med eller utan tvång. En katt med fettlever kan bli helt återställd vad jag förstått.

nellan72
10/3/15, 6:36 PM
#3

Beklagar verkligen Therese ❤ De sa att det var ett gott tecken men att jag inte får hoppas för mycket. Förhoppningsvis går det bra.

Zepp
10/3/15, 6:46 PM
#4

Och fettlevern beror på?

En vanlig orsak är felin diabetes.. katter tål inte särkildt mycket kolhydrater.

De har svårt med insulinutsöndingen.. den är inte anpassad för modern mat!

Nu kan man/katter få steatos i levern ändå.. men som sagt vad, vanligast orsak hos katt och människor är för högt kroniskt blodsocker!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nellan72
10/3/15, 6:57 PM
#5

De tror att hon har fått en akut infektion som har resulterat i att hon har gått ner för snabbt i vikt. Alla andra prover utom just leverproverna var normala.

Uppkatten
10/4/15, 11:33 AM
#6

Här kan den som är intresserad läsa lite mer om fettlever: http://www.veterinaren.nu/katt/sjukdomar/matsmaltningsapparaten/fettlever-katt

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
nellan72
10/4/15, 11:52 AM
#7

Tack 😊

Martyparty
10/5/15, 8:49 AM
#8

Min katt matvägrade av någon anledning som vi aldrig lyckades ta reda på och gick snabbt ned i vikt, med fettlever som följd. Hon fick ordentlig gulsot och vi fick tvångsmata henne i ca 1,5 vecka innan hon började äta själv. Hon började äta när vi satte in kortison som en ren sista chansning av veterinären. Dessutom fick hon Ursofalk under ett par veckor för att hjälpa levern. Det var en kämpig tid, men vi klarade det till sist. Den lyckan när hon började äta själv <3

SE*Astinis Ragdoll

nellan72
10/5/15, 4:30 PM
#9

Vilken tur att det gick bra! Min katt var riktigt dålig igår och jag trodde att det inte fanns nåt mer att göra. Tvångsmatade henne och sprutade i henne vätska med druvsocker och lite salt. Imorse var hon som vanligt igen 😊

Upp till toppen
Annons: