Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2219 ggr
Clariiz
10/2/15, 11:40 PM

Tonårskatt

Hej! Jag har en ragdoll född 22 januari i år som de senaste 2 veckorna blivit förjävlig rent utsagt. Han har alltid varit jobbig på det sätt att han kommer och väcker mig 2-5 ggr på natt för att gosa. Och det är inte bara ligga bredvid och bli klappad. Utan intensiv mys med gnid, slick, gnugga, kramas, pussas och gud vet allt. Helat sova I mitt ansikte om möjligt. Detta är jobbigt men något jag lärt mig acceptera. Problemet de senaste veckorna är att han går runt och puttar ner ALLT. Han har haft sönder så många krukor, glas och prydnader att jag tappat räkningen. Precis ALLT ska vältast, puttas på och knuffa ner. Jag säger åt honom, tar bort honom och puttar ner men inget hjälper. Nu börjar jag verkligen få nog. Vet inte vad jag ska ta mig till. Bor i en 1a så att stänga av rum osv går inte. Han är hel frisk och kastrerad. Får massor av uppmärksamhet och har en kattkompis som är världens lugnaste! Tacksam för tips!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Annons:
catcult
10/3/15, 6:23 AM
#1

Jag har samma problem med min yngsta katt, kan dessvärre inte säga att det blivit bättre med åldern i mitt fall då han är över 5 år nu och fortfarande lika jobbig på nätterna. Mitt bästa tips som funkar ungefär 8 av 10 gånger är att leka intensivt med katten innan läggdags i minst en kvart (gärna en halvtimma eller längre) och sedan ge en påse blötmat av den lyxigare sorten. En trött och mätt katt sover oftast längre och orkar inte jävlas lika mycket. 😉

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[Lilyz]1
10/3/15, 8:26 AM
#2

Mina katter puttar också ner prydnadssaker och krukor så här hemma finns inget sånt inom räckhåll för dem. Man får helt enkelt försöka anpassa hemmet efter den typ av katt som man har. 😉 Mina är 7 och 6 år gamla, alltid varit riktiga busungar. 🐱

Ominous
10/3/15, 9:01 AM
#3

Vad har dem att underhålla sig med? Testat att skaffa lite fler leksaker?

I wish I could write as mysterious as a cat

Bästakompis
10/3/15, 11:00 AM
#4

Tryck fast krukor och prydnadssaker med häftmassa. Ställ undan glas etc direkt efter användning. Har du balkong eller uteplats som de får vara på? Koppelpromenader? Annars är nog en etta i minsta laget för två katter.

Clariiz
10/4/15, 12:03 AM
#5

Massa leksaker, massor med uppmärksamhet. Balkong och det är en stor 1a. Detta är somsagt något som börjat de senaste 2 veckorna och sker endast när jag sover/kollar tv och endast där jag är. Känns som att han protesterar mot att jag inte ger honom uppmärksamheten men samtidigt vet jag inte vad jag kan göra mer. Vi busar och gosar hela tiden.. :/ hoppas det är en fas för såhär har han somsagt aldrig vart förut.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Bästakompis
10/4/15, 11:20 AM
#6

Ja, katter är smarta djur, och när de växer och utvecklas kan de hitta på en del för att roa sig om de är sorten med mycket energi. Du har ju fått en del tips. Har du provat lek+mat precis innan du ska sova/vila? Spara maten till de tillfällena och tajma in leken så du får vara ifred efteråt. Gå ut i koppel? Sätta fast/gömma ömtåliga saker, så kan du själv slappna av och ignorera honom när han håller på. Foderlabyrinter och klickerträning är annat som kan vara bra hjärngympa. En påhittig katt med mycket energi kan man lära konster! Din lugna katt har andra behov. Att det är en fas kan du inte vara säker på utan de har olika behov som man får acceptera.

Annons:
[SebastianR]
10/5/15, 9:13 AM
#7

Känner exakt som dig! Min tonårskatt är en riktig pain in the ass, men ändå ens enda gullunge. Han puttar ner alla glas och krukor han kommer åt, han blir attackerar ens fot när man går förbi honom, vill leka varenda minut och äta sig tjock :) Men sådana har även vi vart och det går bort med tiden. 😂

Clariiz
10/5/15, 12:11 PM
#8

Är jättetacksam för alla tips! Ska absolut försöka få fast alla ömtåliga grejer. Går de inte att knuffa på borde han ju tröttna. Vi har inte testat att vara ute i koppel så mycket då mina tidigare innekatter hatat det :P Men idag ska vi prova! Det är så fint väder också så förhoppningsvis kan det trötta ut honom lite. Mat får de på fasta tider som jag nog kommer låta vara pga av katt nr 2. Busa gör vi massor.. Däremot funderar jag på en såndär aktiveringsleksak.. det kanske kan hålla honom upptagen med annat.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Upp till toppen
Annons: