Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 4485 ggr
Hildgrim
10/2/15, 6:08 PM

Kattägare och andras husdjur?

Har funderat på en grej i några dagar som jag skulle vilja ta upp med er kattägare. Det handlar om det här med utekatter och andras husdjur.

Jag ska snart flytta till en lägenhet med en rätt så stor uteplats. Djurtokig som jag är så blir jag genast uppspelt över att kunna anlägga en liten damm och ha sköldpaddor samt bygga en liten voljär för fåglar.. men så kommer då problemet…

alla katter!

Det går väldigt mycket lösa katter i mitt bostadsområde. Jag ser säkert 3-4 katter dagligen. Och då blir det plötsligt svårt för mig att kunna ha mina husdjur ute på uteplatsen. Skaffar jag sköldpaddor så måste jag bygga en bur runt dammen och hur roligt är det? Går väl iofs att skaffa ganska stora sköldpaddor (snappsköldpadda vore nått, hehe) men då blir det kanske gnäll på kattägarna för att sköldpaddan utgör ett hot istället.

Och för att hålla fåglarna säkert så måste jag väl i princip bygga en voljär i en voljär, alltså med dubbelnät med ganska mycket mellanrum. Och inte heller detta känns så roligt.

Pratade med detta om en bekant och det visade sig att hans hund råkade skada en katt så pass illa att den fick avlivas. Detta var inne i hans inhägnade trädgård. Kattägaren blev förbannad och skrev in i tidningen och hade sig. Menade att hundar borde vara fastbunda ifall dom ska vistas i trädgårdar. 

Detta får mig då att tänka på hur ni kattägare ser på era katters fria utevistelse i förhållande till andra personers husdjur? Jag kan tänka mig att det är långt mer än jag som anser att det är problematiskt att hålla sina husdjur ute (vilket dom såklart mår bra av) pga lösa katter. Och att många djur kanske får hållas inne i väldigt stor utsträckning.

Känner ni något ansvar för hur era katter beter sig mot andra djur? Är det t ex upp till dom andra djurägarna att sätta upp kattsäkert staket runt tomten ifall denne vill ha sina hundar lösa? 

Och så är jag nyfiken på hur ni ser på det omvända, vem bär ansvaret om era katter går in på någons tomt med ett farligt djur ur kattens perspektiv. Är det personen som bor där som ska se till att katterna inte kan komma åt djuret i fråga?

Annons:
Honestyisdead
10/2/15, 6:19 PM
#1

Jag anser inte att katter ska gå lösa utomhus. Det är oansvarigt.

Köp de största sköldpaddor du kan hitta. Sen kan katt ägare klaga bäst dom vill.

Scorpio97
10/2/15, 6:19 PM
#2

Jag anser att det är mitt ansvar att hålla min katt trygg. Det är alltså mitt fel om min katt blir påkörd, eller om den går in på någon annans gård och blir hundbiten. Om någon har hunden lös utanför trädgården, eller hunden tar sig ut utanför trädgården och den biter min utekatt, anser jag nog att hundägaren och jag har lika mycket ansvar. 

Däremot anser jag att andra människor har ansvar att hålla sina djur trygga. Jag tycker alltså inte att det i lika stor utsträckning är mitt fel om min katt skulle komma in på någon annans gård och skada ett djur. Det hade ju lika gärna kunna vara en hemlös katt eller ett vilt djur som kom in. Då tycker jag att den personen har brustit i sitt ansvar att se till att dom djuren är under uppsikt eller har tillräckligt säkra burar. Men förmodligen skulle jag ändå ersätta djurägaren om denne vill det, om det utan tvekan var min katt som stod för skadorna. 

Sen tycker jag inte katter ska vara ute på egen tass alls egentligen. Vi har dock tre utekatter härhemma ändå, eftersom jag fortfarande bor hemma och mamma helhjärtat anser att katter ska få gå ute. 
Men går man med katten ute i koppel eller har innätad "kattgård" så blir ju båda problemen lösta. För då låter man inte katten gå in på någon annans gård, och den kan varken bli skadad eller skada andra djur. 
Själv har jag aldrig riktigt förstått varför just katter har rätt att gå fritt till och med på andras gårdar när inte andra djur har det.


//Jessie

Ominous
10/2/15, 6:33 PM
#3

Ska du ha sköldpaddor ute i en damm bör du oavsett katterna göra det ordentligt inhägnat, både runt om OCH över. Det finns gott om rovfåglar som tar sköldpaddor,. Låter säkert helt otroligt, men det är sant. Jag har själv sköldpadda och är aktiv inom flera såna forum. Går du in där kommer alla skriva att du måste näta ovanför.  Jag skulle aldrig lämna min sköldpadda ute utan uppsyn. Det skulle ha få vara en jävligt säker inhägnad för det.

Dessuom är det olagligt att inte fixa skydd runt vatten på över 30cm djup(vilket man måste ha). Så vad gäller damm är det enligt lag ditt ansvar.

Jag anser personligen att man ansvarar själv för att hålla andras djur borta från sin egendom.  Det finns inget "min trädgård" för djur. Så vill man inte att djur ska gå in i ens trädgård får man sätta upp ordentligt med staket/nät och se till att ingen kan ta sig in, Finns ju dessutom andra djur än katter som hotar djur på en tomt. Sen ska självklart djurägare gör vad de kan för att sina djur inte ska förstöra hos andra. Skiter min katt i någons rabatt ska JAG självklart plocka upp det och göra vad jag kan för att få katten att sluta.

Nu har jag inte en utekatt, men jag är väl medveten om att vissa katter endast kan leva ett bra liv om det får vara ute. Så bor man i ett bostadsområde får man räkna med att folk har katt helt enkelt.  Det tillhör livet :D

Sen är det ju inte världens lättaste att uppfostra sin katt själv att inte gå in där och där. Jag tycker absolut att man ska uppfostra andras djur också, genom att skrämma bort eller spraya vatten på dem. Hade jag haft en utekatt som en granne klagat på hade jag beklagat mig och uppmuntrat denne att skrämma iväg den för att markera. Hade det funnits något annat jag kunnat göra hade jag gjort det, men jag hade inte gjort en utekatt till en innekatt.

Självklart är det upp till varje djurägare att hjälpa till och ta ansvar för att det fungerar i samhället. 

Sen ang det exempelet du angav så kan jag förstå kattägarens enorma förtvivlan, men jag kan inte se det annat som en otroligt tragisk olycka som ingen är skyldig till. Hade jag varit kattägaren hade jag hoppas att hundägaren var trevlig och sympatisk och även upprörd själv över vad hunden gjort. Men jag hade inte klandrat personen, möjligtvis att jag bett personen att göra det lite säkrare i framtiden så ingen annan stackars katt råkar ut för det.

Jag fick känslan av att du stör dig på att folk ha lösa katter, men att du samtidigt vill kunna ha dina djur som du vill. Jag hoppas du inte tänker så. Det är ju självklart orimligt att klaga på att det finns katter i ett bostadsområde och sen vill ha trädgården full med sina egna djur utan att ta ansvar för säkerheten. Det kanske inte är så roligt att behöva göra massa extra arbete bara för att andra ska få ha katter. Men det får man nog räkna med att göra om man vill kunna ha djur.

Jag hoppas du löser det och blir lycklig med dina djur. Se till att skapa en bra och trygg miljö med bra säkerhet! Tänk på att de flesta grannar är rätt medgörliga och trevlig om man bara pratar med dem!

Ha det bra!

I wish I could write as mysterious as a cat

hannaj98
10/2/15, 6:44 PM
#4

Jag som är ägare till två utekatter (och även en hund) är fullt medveten om risken med att låta sina katter gå ute. Men jag tar den risken, för jag personligen tycker att katter ska få vara ute som de vill, och tycker faktiskt att det är ganska hemskt att ha innekatter (Min personliga åsikt, jag är medveten om att många med innekatter tycker tvärtom, vill inte ha något bråk om det utan tycker att vi helt enkelt får tycka olika i denna fråga.) 

Men jag skulle aldrig säga till en hundägare att hålla sin hund kopplad så länge den håller sig på sin tomt, om de däremot går till attack utanför tomten, skulle jag bli arg, eftersom det finns regler som säger att man måste ha sin hund under uppsikt utanför sin tomt. Detta är även så jag gör med min egen hund, hon får vara fri på tomten, men hon springer aldrig utanför tomtgränsen själv, och om vi är ute och går har självklart jag ansvar för att hon inte skadar någon/något. 

Jag förstår absolut problemet, men jag anser att djur har rätt att springa fritt, och då kanske man tänker att även andra husdjur borde få det, men jag har svårt att tro att någon släpper ut något annat djur helt fritt så att de får springa helt fritt ändå. Så jag anser att man faktiskt har som skyldighet att hålla sina egna djur säkra om de är inburade, för det är ju faktiskt inte bara katter som kan skada små djur, utan även vilda djur (rovfåglar 

Här där jag bor finns inga andra husdjur utomhus, förutom katter och hundar. Men hade det funnits hade jag absolut varit öppen för en överenskommelse, så att det blir så bra som möjligt för alla. Vet inte exakt hur detta skulle gå till, men kanske att jag lovar att hålla mina katter inne en viss tid varje dag då min grannes djur kan få vara ute säkert, om de nu inte har en säker bur. Sen hade jag nog också tvekat på att skaffa katt om jag visste att min granne hade djur ute  i burar som kunde bli skadade av en katt. Men jag hade inte stängt in mina katter hela dagarna om min granne hade bestämt sig för att skaffa något husdjur nu efter att mina katter sprungit fritt här i 14 år. 

Blev väldigt långt och kanske lite rörigt, men hoppas du förstår hur jag menar :) 

Självklart kan man försöka göra en kompromiss om det går, men i det stora hela, jag ansvarar för att mina djur är säkra, och du för dina.

Maria
10/2/15, 6:47 PM
#5

Jag skulle inte våga ha sköldpaddor och fåglar ute men det är mer för människor jag är rädd.

För övrigt tycker jag det är illa med alla lösspringande katter i täta bostadsområden.

Vi bor i ett platt atriumhus. Vi har en helt inhägnad trädgård för våra katter med det händer då och då att det kommer någon katt takvägen och hoppar ner och då är ju den katten fånge i trädgården med mina katter eftersom det inte går att komma ut. Stackars katt säger jag…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[HundochKatt]
10/3/15, 9:45 AM
#6

Kattägare borde ta mer ansvar för sina lösspringande katter. Jag har själv katt (innekatt men får vara ute med mig och hundarna på uteplatsen) och hundar och jag tar absolut inget ansvar för om någons katt hoppar in i min inhägnade uteplats, det är kattägarens ansvar anser jag. 

Jag tycker att det är tråkigt att inte kattägare tar sitt ansvar utan släpper ut dem, där det finns trafik och sandlådor där barn leker. Det är för mig ansvarslöst och respektlöst!

Vi har många lösspringande katter i området jag bor på och än värre blev det när "kattchefen" på gården flyttade, då tycker alla andra katter att det är fritt fram. 

Ska katter vara ute på fri tass, då tycker jag att man ska bo på landet! 

Jag förstår TS att det är tråkigt att behöva hägna in för dina sköldpaddor och fåglar, men det är tyvärr det enda du kan göra för att skydda dina djur från lösspringande katter.

Annons:
[helga21]
10/3/15, 10:44 AM
#7

Enligt lag är du strikt ansvarig för vad din hund tar sig för även i din trädgård. Katter har enligt domslut rätt att gå över annans tomt.

Själv har jag inga lösa katter då jag är rädd om dessa men ställ samma fråga inne på Utekatter.

Saga SilverTass
10/3/15, 12:44 PM
#8

Jag låter inte mina katter vara ute på fri tass men jag tycker att det är väldigt harmoniskt och trevligt att se katter och andra djur ute när jag är ute och går. 

Det enda jag tycker att en kattägare har ansvar för är att se till att de är kastrerade och märkta innan de får gå ut på fri tass. 

Jag tycker att man har ansvar för sina egna djur så att de är säkra för både katter och andra vilda djur.

[[eskils_]]
10/3/15, 1:03 PM
#9

Kattägare bör hålla sina katter inne eller utomhus under uppsikt, t ex i inhägnad rastgård eller med koppelpromenader. Detta framför allt för kattens egen säkerhets skull, men även för den ev skada som katten kan åsamka t ex andra djur.

Vaccination, kastrering, ID-märkning och registrering borde vara obligatoriskt för alla katter, vare sig de är inne eller ute.

Hildgrim
10/20/15, 9:15 PM
#10

#1 Haha jo så känner väl jag också. Oroar mig dock för eventuella arga kattägare.

#3 Jag tror inte någon rovfågel skulle vara något hot mot den sköldpaddan jag är intresserad av, hehe. Är du säker på att man måste ha skydd runt dammar? I så fall vet jag flertalet kommuner som bryter mot dom reglerna. Det finns t ex två ganska stora dammar i mitt närområde, varav en ligger precis bredvid en skola. Oavsett så är min uteplats redan inhägnad så det problemet är löst.

vallhund
10/20/15, 10:08 PM
#11

Har man katter på fri tass får man räkna med att de blir klippta.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[LoveUnite]1
10/20/15, 10:13 PM
#12

Jag har katt och hund, nu är min katt ute katt igen.

Om min katt skulle orsaka skada på en annan persons egendom inkl djur så om denna personen kan BEVISA att MIN katt gjorde detta står jag självklart för skadorna.

Min mamma förlorade en av sina fiskar hon har i sin ute damm av en katt som kom och tog den.

De klagar jämt på ute katter.

En hund ska inte behöva vara kopplad i sin trädgård om den inte brukar rymma osv, den har all rätt att få vara i sin trädgård.

Katter kommer i min mammas trädgård jämt och min hund har galet skoj att jaga runt dem i trädgården, på samma sätt hon jagar skatorna =)

Sköldpaddor vet jag inte om det lockar katter, men garanterat om du har fåglar på altanen.

Får man en oinbjuden gäst så häll vatten på dem, skräm dem på något sätt så de ej kommer tillbaka.

När jag hade altan hade jag en massa katter på besök, hehe, jag älskar djur så jag brydde mig inte. Hade även råttor och möss på besök =P Saknar dem små liven!

Jag har haft undulater och en papegoja mer än halva mitt liv inte nu dock, men när de var ute var de oftast under uppsikt men kan varna att större vilda fåglar fann dem vid stort intresse, jag kastade faktiskt någon sten mot en fiskmås någon gång.

I huset brukade en katt komma och spana på mina undulater i buren, så jag fick flytta dem närmre altan dörren eller så var jag med dem, alltså solade och då hade jag buren nära mig.

Man anpassar för situationen.

Ominous
10/21/15, 5:41 PM
#13

#10

Ja, jag är säker på att man måste ha skydd runt. 

Du kan läsa lite här.
http://www.omboende.se/sv/Bygga1/Gora-mindre-tillbyggnader-/Pooler-/
Så du måste se till att inga barn, eller katter, kan ta sig till dammen. Enligt lag. :)

Jag vet inte hur det är där du bor, men här är alla dammar som inte är jättegrunda inhägnade. Vad jag vet finns det inga undantag i dessa regler, så har din kommun dammar som är över 20cm djupa och inte har staket runt så bryter de mot lagen.

Rovfåglar tar ofta sköldpaddor, och det spelar ingen större roll vad det är för sort. Förutsatt att du inte har en fullvuxen alligator snapping turtle så bör man ha nät över.  Rovfåglarna tar sköldpaddorna när de solar på land, där kan de inte skydda sig lika lätt. Men bor du i tätbebyggt område och har dammen nära huset och har bra koll så är väl risken väldigt liten. Men jag skulle inte ta den risken med min sköldpadda.

Sen tror jag inte att sköldpaddor och katter har speciellt stora problem med varandra. Mina katter blev mest mindfuckade av den konstiga stenen som rörde på sig. Men nu har jag en tam sköldpadda som aldrig visar minsta aggresivitet. Katter är nog inga hot mot sköldpaddan heller, eftersom de är så tåliga. Blir det bråk lär katten bara springa iväg.

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
Kajsami
10/24/15, 5:27 PM
#14

#7 Hur är det med att gå in i en annans hem då, hur gäller lagen där? Räknas det också som "tomt". En jag känner har en altan som hon gärna vill ha altandörren öppen på om somrarna. Hon har undulater i en bur och katter kommer ofta in och skrämmer fåglarna. Så har katter rätt att både kliva in i tomten OCH in i lägenheten?  Eller snarare: har kattägaren rätt att låta katten göra det. 

Har en kattägare verkligen rätt att låta sin katt gå in i en annans lägenhet och skrämma fåglar i bur?

[duns]
10/24/15, 5:45 PM
#15

Har alltid haft innekatt och kommer alltid att ha.

Ska man ha utekatt tycker jag man bör bo på landet. Inte i lägenhet eller tätare bostadsområden. Annars får man bygga en kattgård, näta in balkongen eller gå på koppelpromenader. Dock trivs ju inte alla katter inne och jag kan tycka att det hör lite till att man kan se utekatter på landet och kanske till viss del i bostadsområden.

Jag har aldrig haft problem med utekatter i trädgården. Har aldrig sett en katt skada någon annans djur eller tomt. Däremot kan jag inte med folks lösspringande och ouppfostrade hundar som både kan attackera och annat. Men en liten katt får gärna hälsa på i trädgården. Även om jag själv aldrig skulle ha en utekatt för jag är rädd om dem.

Hildgrim
11/7/15, 10:05 AM
#16

#10 Okej tack för infon. Men detta gäller alltså bara privatpersoner? För som sagt där jag bor finns det två stora dammar utan staket.

Och en sådan plats som Slottsskogen i Göteborg borde ju ej vara laglig för allmänheten att vistas? Det finns massvis med dammar av varierande storlek där utan staket.

Förstår inte vem reglerna gäller för. :/ 

#14 Som jag har förstått det så är det du som boende som är ansvarig att själv freda dig från katter. Dvs kan dom gå inomhus är det ditt eget fel. :/

Så vill man kunna ha öppet på sommaren måste man själv sätta nät för på något sätt. Och vill man ha en kattfri trädgård måste man sätta upp ett flera meter högt nät/plank.

Så det är väl egentligen det jag borde göra, näta in hela min uteplats. Men har svårt att tro att hyresvärden skulle gå med på det. Så hur fan ska man kunna freda sig själv och sina djur från katterna egentligen?

[LoveUnite]1
11/7/15, 12:31 PM
#17

Alla hyresvärdar är olika, men man får ju näta in balkonger och där jag bodde även altaner, så ser inte att det ska vara ett problem med det.

Jupp, folk som bor i hus får acceptera att katter vandrar in o ut ur deras trädgårdar.
Min mamma har mkt problem med katter som kommer hos dem, en tog deras fisk från deras damm.

Kompisar som bor i hus har också katter som kommer o går.

Det är livet. Bara att acceptera.

Stör dem dig så mkt så spruta vatten på dem, skräm iväg dem.

Kalli
11/18/15, 10:29 PM
#18

Intressant att läsa att vissa tycker att om en hund kommer utanför sin ägares tomt och biter ihjäl en katt är det hundägarens ansvar även om det sker på "neutral" mark. Men när en katt går utanför sin ägares tomt och in på någon annans och sedan skrämmer/dödar deras djur är det gemensamt ansvar som gäller.

Det där med det kunde lika gärna varit ett vilt djur köper jag inte heller, i såna fall är det väl helt ok att en hund kommer lös och biter ihjäl katter. Det hade ju lika gärna kunna varit ett vilt djur i det fallet också. Men då har hundägaren helt plötsligt inte tagit ansvar, ägare till utekatter har inget ansvar däremot.

Jag är ledsen men jag blir uppriktigt ledsen av denna brist på empati och respekt flera kattägare visar för sina medmänniskor och deras husdjur. Att man ska behöva bygga ett fort för att inte få sina djur skadade (och nej, vi aldrig haft problem med vilda djur som smyger omkring på våran tomt mitt på blanka dagen - bara katter så ingen ska påstå att våra djur inte haft ett fullgott skydd om man alla tagit ansvar för sina egna husdjur.)

[helga21]
11/18/15, 10:46 PM
#19

# 18 Det är inte vad jag tycker det är vad lagen säger. Själv anser jag att katten status ska höjas och det gör den genom att man ställer krav på dess ägare.  Exempelvis genom att man inför obligatorisk  id-märkning.

[duns]
11/19/15, 12:09 PM
#20

#18 Attackerande hundar som folk har lösa har jag varit med om flera ggr, däremot har jag aldrig varit med om en lös katt som har attackerat eller skadat någon eller något. 

Vår häst blev attackerad och biten inne i hagen en gång av en lösryckt jävel som hade släppt sin ouppfostrade hund. Därav har jag mer agg mot lösa ouppfostrade hundar än mot lösa katter. Känns som att det värsta en katt gör är att bajsa i rabatten eller i sandlådan och det kan jag åtminstone ta när man bott på landet. 

Ändå tycker jag att man ska ha ordning på sina katter, inhägnade i koppel eller inomhus, om man inte bor väldigt låångt ute på landet med väldigt lite hus och trafik. Annars ska man nog inte ha någon katt.

Annons:
indra-bus
11/19/15, 5:03 PM
#21

# 20 Jo katter kan attackera. En katt vi hade här på gården som flög på min schäfer. "Vad gjorde hunden då" Nej ingenting för hon såg inte katten. Katten satte sig runt nacken så hon kunde inte försvara sig. Vi fick gå omvägar föd denne katt. Men nu har de flyttat.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Honestyisdead
11/19/15, 5:44 PM
#22

#20 Jag har flertalet gånger blivit påflugen av katter likaså min förra hund. De kom även in i huset och pissade och rev saker. Pissade i sandlådan. Pissade i växthuset. Tog fågelungar som hade bo under fönstret.

Så oskyldiga är dom.

[duns]
11/22/15, 12:46 PM
#23

#21 Ja, givetvis kan dom attackera, jag har bara inte varit med om det i den utsträckning som med hundar. Trist med sånna katter.

Rafflan
12/2/15, 12:14 AM
#24

Jag förstår din tanke, men även om det inte fanns utekatter finns det massor med faror för dina fåglar och sköldpaddor så då måste ändå bygga supersäker inhägnader till dem, så katterna är inte största problemet, problemet är rovfåglar, och även rävar är duktiga på att vandra in i bostadsområden :)

[[eskils_]]
12/2/15, 2:12 PM
#25

#22 Ja, katter är oskyldiga! De tar inte byten för att vara elaka eller för att de vill bryta mot någon lag, utan för att det är deras natur. Katter är rovdjur i grunden även om de är domesticerade. Bara att acceptera. Kissar gör alla djur (och människor), bara att acceptera.

De som har ansvaret är kattägarna, det är dem som man bör rikta sin ilska mot. Håller med #19 helt, större krav bör ställas på kattägare att de kastrerar, ID-märker, registrerar och slutar överge sina katter. Och håller dem inomhus om grannarna klagar, alternativt låter dem vara i rastgård och/eller gå på koppelpromenader.

Skriv gärna på namninsamlingen http://katter.ifokus.se/discussions/547629fbce12c42d5b0029f9-mjaus-kampanj-forvarendakatt Nu har över 10.000 underskrifter kommit in. 🙂

Här kan man se hur många underskrifter som kommit:

https://www.facebook.com/Mjausverige

Hildgrim
12/2/15, 5:48 PM
#26

Nu har jag bott i min nya lägenhet i en vecka och jag har redan kattskit på uteplatsen. Dessutom har två katter vid två tillfällen försökt gå in i lägenheten när jag haft dörren lite öppen.. åhh. :(

Hildgrim
12/2/15, 5:52 PM
#27

#24 Jag upplever att det är mycket större problem med katter än vilda djur. Katterna är tama och orädda. Jag har alltid bott i tätort och har på mina 30 år sätt en rovfågel bland bebyggelse. Och detta var precis vid kanten av stan så det var lika mycket i naturen så att säga. Däremot ser jag katter flera gånger dagligen.

Annons:
Hildgrim
12/18/15, 8:16 AM
#28

Nej nu börjar det bli jobbigt på riktigt. Nu har min hund blivit attackerad av en katt när vi var ute på promenad. Blev klöst i ansiktet och en del av klon fastnade till och med i huden bara 1 cm från ögat. Om jag redan nu har problem med katter som försöker smita in och om dom nu även attackerar hundar vet jag inte hur vi ska klara sommaren, Undrar vad det kostar att näta in ca 15 kvm markyta på ett snyggt sätt. Har förvisso inte pratat med värden än om msn får men jag vet att dom alltid har krav att det man gör ser snyggt och proffsigt ut samt passar in.

indra-bus
12/18/15, 9:59 AM
#29

#25 Är hundar som attackerar människor o katter oskyldiga de är ju oxå rovdjur?  Att katter flyger på människor o hundar har inget med att jaga o göra.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

thea_thea
12/18/15, 10:01 AM
#30

#28 Fy vad jobbigt😕

Vet du vem som äger katten?

nypisnina
12/18/15, 12:09 PM
#31

På de områden som ägs av kommunen där jag bor är det förbjudet med lösa hundar och katter av flera anledningar. Jag hade blivit galen om en främmande katt kom och klöste min hund, eller om en hund bet min katt.
Ägaren har ju ansvar för sitt eget djur och bör stå ansvarig för det djuret gör.

Katter och hundar är oskyldiga för de gör ju det som är naturligt för dem, men som ägare kan man inte gömma sig bakom den vetskapen, man har ett ansvar.

Kalli
12/19/15, 11:50 AM
#32

#20: Har haft kanin och tro mig, katter attackerar också och även om djuret är i en bur där de är säkra är det otroligt stressande för dem att ha ett rovdjur som kastar sig mot buren och det resulterar ofta i skador.

[[eskils_]]
12/19/15, 12:10 PM
#33

#29  "Att katter flyger på människor o hundar har inget med att jaga o göra. "

Nej, det tror inte jag heller. När katten jagar går den på mindre djur som fåglar och möss. (#32 Det är nog inte en bra idé att ha katt och kanin i samma hem.)

Om en katt flyger på stora djur som människor eller hundar gör den det i självförsvar, för att den har blivit jagad eller misshandlad, eller för att den känner sig hotad. Eller för att försvara sina ungar mot ett ev hot.

vallhund
12/19/15, 12:44 PM
#34

#33 Stämmer inte med min erfarenhet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Kalli
12/19/15, 1:01 PM
#35

#33: Jag har aldrig haft kanin och katt i samma hem, det är andras katter som ställt till problem. Och anledningen till att de går till attack är enligt min ointressant, alla djurägare borde ta ansvar för de djur de skaffat och se till att hålla dem på ett sånt sätt att de inte skapar olägenhet för andra.

[HundochKatt]
12/19/15, 1:37 PM
#36

#33 Det stämmer inte. Det finns faktiskt katter som inte flyttar på sig utan istället blir hotfulla. Har tex en katt i området där jag brukar promenera som är väldigt skum. Den har all möjlighet till att gå undan i tid, behöver inte känna sig trängd eller jagad. Men det gör den inte.. Istället börjar den hota mig och mina hundar och följer efter när jag försöker gå en omväg så den får vara ifred och jag försöker skona mina hundar från ev. anfall. För den är verkligen redo att flyga på när som helst. 

Vet flera som råkat ut för samma sak med den katten.

[helga21]
12/19/15, 1:49 PM
#37

# 34 Katter är flyktdjur. Deras instinkt säger åt dem att fly ifall någon fara nalkas men kan de inte detta så anfaller.

Honestyisdead
12/19/15, 2:02 PM
#38

#37 De som anfall mig och hundar har varken varit trängda eller försökt flytt

vallhund
12/19/15, 2:56 PM
#39

#36 uppenbarligen har du 0 koll.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[helga21]
12/19/15, 3:05 PM
#40

# 38 Enligt kattbeteendevetaren Susanne Hellman Holmström så är  katter flyktdjur. Jag har läst hennes böcker och hört henne också vid något tillfälle. Det är i regel vad hon börjar med att tala om.

Om katten inte flyr så är det något som är värdefullt för den som den försöker att försvara eller så är den trängd.

Honestyisdead
12/19/15, 3:11 PM
#41

#40 Det stämmer inte kan jag intyga.

Annons:
[helga21]
12/19/15, 3:13 PM
#42

# 41 Det kanske inte stämmer med vad du upplevt men katter ÄR flyktdjur precis som hästar.

http://www.kattproblem.se/om-susanne/

[helga21]
12/19/15, 3:17 PM
#43

"GÖMMA SIG
Flyktdjuret katt behöver gömställen för att kunna fly till när den blir rädd eller när den vill vara i fred. Katter gillar när man glömmer att stänga garderobsdörren, vips försvann den in där. Och hur många gånger har man inte sprungit och letat efter sin katt som verkar vara helt uppslukad från jordens yta. Men man vet att den finns i huset någonstans men den har hittat sitt hemliga gömställe. Syns man inte finns man inte."

http://www.veterinaren.nu/katt/bra-att-veta/ovrigt/kattens-tretton-heliga-behov

indra-bus
12/19/15, 3:52 PM
#44

#33 De är faktiskt inte alltid så snälla katter kan attacker ändå . Blir så trött på om de händer en incident hund katt så får hunden nästan alltid skulden o den bara försvarar sig. De finns aggressiva katter.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Honestyisdead
12/19/15, 4:02 PM
#45

#43 Sedan finns det katter som förföljer och till slut attackerar. Tvärt om från att gömma sig.

indra-bus
12/19/15, 4:07 PM
#46

Katt och kanin går alldeles utmärkt. De har jag haft i många år. De är bästa vänner. De är många som har. Min katt sover med marsvinen.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[helga21]
12/19/15, 5:14 PM
#47

# 43 Så det duger inte ens med Susanne Hellman Holmström? Läste du hela artikeln för där står kattens tretton heliga behov och där ingår jakt.

Honestyisdead
12/19/15, 7:40 PM
#48

#47 Jag behöver inte läsa något jag själv upplevt flera gånger.

Det kvittar varför katterna gör så. Det är oacceptabelt!  Därför bör katter inte vistas fritt utomhus.

Annons:
VästkustFia
12/20/15, 12:58 AM
#49

Det är knepigt det här…

Jag har haft utekatter i min närhet större delen av livet och aldrig blivit attackerad. Kan inte påminna mig att någon jag känner har sagt sig råkat ut för det heller, varken med eller utan hund.

Det vanligaste är att katterna går undan om jag inte känner dem sen tidigare. Men undantag finns ju alltid.  Klart att det kan finnas en och annan "knäpp" katt som är ovanligt aggressiv. Då utgör den ett problem som man får försöka lösa på bästa sätt (svårt tyvärr om ägare saknas eller vägrar ta ansvar, för självklart tycker jag både katt- och hundägare har ett ansvar för om deras djur springer runt och anfaller). Men jag skulle aldrig döma alla utekatter efter dem.

Honestyisdead
12/20/15, 1:09 AM
#50

#49 Jag dömer alla ÄGARE till utekatter. De förstör.  Både inne och ute hos främmande. Dessutom är risken för både djurplågeri och död väldigt överhängande. 

En katt SKA inte leva som ett vilt djur ute samtidigt som den kommer hem till en familj.  För där bor fler.

VästkustFia
12/20/15, 1:39 AM
#51

Utekatter i stan eller nära vägar med mycket trafik - big no no. På landet och i lugna områden med glest mellan både hus och bilar är det en helt annan sak. Tycker jag. Men vet ju att alla inte håller med.  

Hur som helst, om jag hade en katt som fick vistas ute och fick veta att den anföll människor eller hundar eller på annat sätt ställde till allvarliga problem för grannarna skulle jag ta mitt ansvar och göra något åt saken. De grannkatter som dyker upp på vår tomt har dock hittills aldrig varit till minsta besvär, tvärtom är de välkomna att hälsa på och gärna knipa en och annan sork.

[helga21]
12/20/15, 9:20 AM
#52

# 48 Är katten ett flyktdjur eller inte?

vallhund
12/20/15, 9:21 AM
#53

Här är det mus o råttfritt tack vare grannarnas inne/utekatter. Jag är tacksam eftersom jag pga astma inte kan ha katter i sängen.

Det fanns en suicidal katt i grannskapet, den låg på lur under vedboden när vi kom hem på mornarna o gick till anfall mot hunden/hundarna så fort vi var utomhus. Den använde våran hundgård som toalett.

En vacker dag fanns den inte mer o det var inte mina hundar som knep den.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Hildgrim
12/20/15, 11:00 AM
#54

#28 Nej, har ingen aning. :/

Hildgrim
12/20/15, 11:05 AM
#55

Att katter är flyktdjur eller inte är väl egentligen inte relevant om det finns katter som går till attack ändå? 

Katten som attackerade min hund blev nog överraskad för vi möttes efter att vi passerat ett hörn. Men den var absolut inte instängd och kunde springa iväg istället för att attackera. Den sprang heller inte iväg efter klösandet utan stod kvar, det var vi som fick gå iväg. 

För mig är detta helt oacceptabelt. Nu hade vi tur i oturen men kunde lika gärna ha hamnat hos veterinären istället med tanke på hur nära båda ögonen hon blev klöst. Sen finns det risk för infektion och blodförgiftning.

Annons:
Jaguar_
12/20/15, 11:12 AM
#56

Katter har alltid gått fritt och det är på grund av vad de är och inte vad vi tycker. Hundar har alltid varit kopplade för att de är vad de är och inte vad vi tycker.

Det finns fler aggressiva hundar än katter där ute och människor som fortfarande säger att hundar ska jaga katter. Det är inte fel och därav lär och tillrättvisar inte sin hund när detta sker. Vilket skapar en hund som vet den ska jaga katter och om den få tag i katten är det fritt fram. En person jag känner har en hund som har detta tycke och på grund av att hon inte gillar katter som låter sin hund rent av döda katter för att det är 'kattens fel' för att den satt där några meter bort och hennes hund blev störd av detta.

Tror att detta är en fråga om hur uppfostran är hos en hund fråga. Om alla uppfostrade sina hundar att katter är en kompis och inte en tuggleksak att döda skulle inte detta ske och allt skulle vara lugnt.

Det är bara att inse fakta att en hund kan döda en katt lätt och en (nu som vissa pratar om)  aggressiv katt kan inte ens skada en hund om den inte kanske lyckas träffa en hund i ögat med en klo. Men detta är inte ett dödande inslag i det hela.

Man kan också ta upp att både katter och hundar har revirinstinkter dock är hundens revir enbart i trädgården. Och hundar försvarar sitt revir. Vilket kan leda till att den jagar bort katten från tomten, men det är aldrig meningen att den ska döda. Vilket korrekt uppfostran hade hjälpt till att förhindra. Men om man har en hund som man vet är aggressiv ska den ju inte vara lös i en trädgård eller hur? För då vet man om att den kan skada andra djur/människor. Man känner ju sin hund. Våran hund jagade bort andra katter ifrån våran trädgård men hon gjorde inte mer för hon vet att hon inte får och oftast kom hon aldrig ifatt. Dock var detta något som jag tränade bort helt då de kan leda till mer om hon nu skulle lyckat få tag på en katt.

Hundar fungerar även så att om du tillåter att de morrar, då går de vidare till att gå mot objektet de morrar åt, tillåts detta så går de vidare till skälla och jaga, tillåts detta går det vidare till att bita om de få tag i sitt objekt…vilket leder till skador och avlivning eller ett rent dödsblow.

Att folk rent allmänt inte gillar att katter springer över deras trädgård för att ta sig till skogen eller hem igen. Där undrar jag lite varför stör det dig? De tar inte sönder något. De skadar ingen eller inget. De syns oftast inte någonstans att de varit där. Jag vet att vissa katter kan sätta sig på bilar och det är störigt. Men hur kan det förhindras? Det finns medel som katter hatar som kan användas mot detta och det fungerar oftast så att om detta medel är där lär sig katter att detta luktar så illa just denna saken jag hoppar upp på att jag gör det inte igen. Eller kan man göra som jag gjorde mot min egen katt. Sätt igång larmet om man ser katten göra sig beredd på att hoppa upp på en eller om den sitter på den redan. Det finns risk för skador men kan detta inte tas med kattägaren? Jag lovar att den katten kommer inte sitta på din bil igen. Min katt satt aldrig i sitt liv på en bil efter detta. Det blev knappt repor på min bil efter incidenten och det gick att polera bort. Visst alla har inte lust att polera bilen eller testa denna fakta att skrämma en katt med sitt billarm, men jag kan säga att det är effektivt som in i. Om du även vet vem katten tillhör kan du ju faktiskt gå och prata med ägaren om hur man ska lösa problemet.

Det finns extremt många vinklar att diskutera detta ämne i och jag ha nog enbart rört isbergets topp. Men en viktig fakta är uppfostran av hundar och med att säga detta så rackar jag inte ner på bara hundar utan det är en viktig fakta som många borde ta åt sig…så som min kompis. För att det är fel att tro på en gammal skröna om att det ska vara så. Och till kattägare säger jag bara var öppna mot vad era grannar tycker och kom med förslag om saken. Det går att lösa på ett eller annat sätt. Om det är så att din katt sitter på deras bil..Gå med på att de får dra igång larmet och då får lacka om deras huv för 3000kr för att få ett slut på problemet. Se det som ett vetrinärsbesök. Och för att vara helt säker från båda parter…Ta ett kort på katten så ni kan visa att de är deras katt och så de inte blir något tjafs om detta.

Sen tillägger jag att dra igång larmet lite då och då efter denna händelse så fort ni ser katten gå nära bilen ;) Bra effekt och långvarig. Det kan ju rent av sluta med att katten slutar besöka er trädgård med för att den anser att de är för skrämmande med den där bilen som tjuter så förbannat.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Kalli
12/20/15, 1:07 PM
#57

#56: Det finns många länder där hundar inte går kopplade utan springer lösa i stil med katter. Att det inte går till så i Sverige är ingen naturlag utan snarare kulturellt ergo handlar det faktiskt om vad vi tycker och inte vad de är.

Min hund gillar inte katter sedan han blivit riven. Med det sagt har han såklart inte tillåtelse att skada katter och de gånger vi träffar på katter tränar vi såklart på att han inte ska bry sig. De gånger han blivit skadad försvårar dock inlärandet att katten är en så kallad kompis.

Att katter inte kan döda en hund innebär inte att de inte kan döda andra smådjur som faktiskt också hålls som husdjur av människor. Varför är det mer acceptabelt om en katt dödar en kanin, råtta eller hamster än om en hund dödar en katt?

Och varför ska man inte få hålla sina husdjur som man önskar på sin egen mark utan måste ta hänsyn till att andra människor inte har kontroll över sina husdjur? Min tomt ska inte vara din katts revir. Det ska inte vara mitt ansvar att skrämma bort din katt från min tomt. Oftast är kattägaren (om man vet vem denna är) dessutom helt oförstående till problemet.

Om det hade handlat om en katt som genar över en tomt hade knappast någon brytt sig, problemet handlar om katter som hårar ner, försöker smita in i andras hem, kissar på olämpliga ställen, skrämmer/skadar/dödar andra människors husdjur m.m.

Honestyisdead
12/20/15, 2:10 PM
#58

#52 Det är inte relevant när vi nu diskuterar katter som anfaller djur och människor. Dessa är ju inte på flykt!

Hildgrim
12/20/15, 4:03 PM
#59

#56 Så du menar att om folk uppfostrade sina hundar så skulle katterna inte ge sig på mina fåglar om jag ställer ut dem ? Och katterna skulle inte gå in hos mig om det är öppeet? Finns långt många fler husdjur än hund och katt.

Honestyisdead
12/20/15, 4:12 PM
#60

#56 Jag känner verkligen ingen som låter sina hundar gå på katter.

Sedan handlar det inte om att katter går igenom trädgårdar. De gräver upp rabatten, pissar och sliter i sandlådan. Anfaller människor och djur och går in hos främmande där de river ner saker och siktar ner. 

Nej in med katter och skaffa koppel.

[[eskils_]]
12/20/15, 5:13 PM
#61

Jag tror inte att katten är ett flyktdjur på samma sätt som t ex hästen. Katten är ett rovdjur, men eftersom den sannolikt är medveten om att den är mindre till storleken än många andra djur/människor, så behöver den ha gömställen. Både för sin egen trygghet och för att kunna vänta ut sina egna små bytesdjur.

En katt är inte aggressiv mot hundar och människor om den har blivit väl behandlad av dessa! Men om den har blivit attackerad av ouppfostrade hundar eller djurplågande människor så litar den inte längre på dem, och försvarar sig så gott den kan när de kommer för nära.

Enda sättet att lösa problemet är att vara lugn och vänlig själv i mötet med sådana katter, så att de återfår förtroendet för människor. Det är bl a sådant som katthemmen jobbar med.

(#60 Sällan man ser någon som verkar tycka så illa om katter på en kattsajt. 😕 Har du pratat med ägarna till de katter som stör dig?)

Jaguar_
12/20/15, 5:13 PM
#62

Jag jämförde enbart hund och katt inget mer eller mindre (har aldrig sagt i mitt inlägg att jag ska jämföra något speciellt djur) och tänker inte skriva mer om saken eftersom det inte gör någon nytta och tydligt bara triggar igång.

Ni som vill ha lag på att katter inte ska springa fritt. Gör undersökningar och namninsamling och vänd er till de som har hand om lagar. För just ju finns ingen lag om detta och därav får ni finna er att katter springer lösa och att det är erat ansvar att ta hand om era djur ni har ute och om det händer något får ni vända er till ägaren av djuret det handlar om som har ansvar för sitt.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
[helga21]
12/20/15, 5:41 PM
#63

# 61 Så Susanne Hellman Holmström som har både häst och katt vet inte detta? Och inte nog med det hon påstår detta i inlägget som jag skrivit.

[[eskils_]]
12/20/15, 5:50 PM
#64

Susanne H-H skriver så här i http://www.veterinaren.nu/katt/bra-att-veta/ovrigt/kattens-tretton-heliga-behov :

"Ok, katten härstammar från de varma breddgraderna och är släkt med en liten nordafrikansk ökenkatt. Katten är ett rovdjur men den är dessutom ett bytesdjur i större rovdjurs ögon. Därför har katten utvecklat en flyktinstinkt om något stort närmar sig. Det är också därför som katten är väldigt noga med att dölja sina dofter."

Kalli
12/20/15, 6:03 PM
#65

#62: Jag har inget problem med att katter får springa fritt, på platser där de lämpar sig. Och om det blir problem önskar jag att kattägare hade ett större ansvar för de olägenheter det djur de valt att skaffa (inte deras granne) ställer till med.

Sen är jag väl medveten om att det inte finns någon lag på detta, man får bara hoppas på människors goda förnuft och empati och när det gäller vissa kattägare verkar det vara sisådär med den varan. Du är tyvärr inte den första som uttalar sig om att man som icke kattägare ska finna sig i att andra människors husdjur förstör och  dessutom skjuter över ansvaret för det där det minst av allt hör hemma.

[duns]
12/20/15, 6:50 PM
#66

#60 Fast du skriver som att det hör till vanligheterna att katter anfaller folk och förstör trädgårdar värre än elefanter. Vi bor förmodligen väldigt olika, men grannarnas katter har vad jag vet aldrig gett sig på varken rabatter, folk, bilar eller andra djur här under 20 års tid. Vi har alltid haft kaniner o rabatter mm i trädgården och aldrig haft problem med katter. Men vi har bott lite lantligt, vet inte om det kan ha med saken att göra. Däremot sandlådor tycker jag att man får täcka när man inte använder dem.

Däremot vet jag många som låter sina lösa hundar jaga andras katter på promenaderna, för att de inte har tillräcklig uppfostran på hunden.

#56 Bra skrivet! :) Förutom det där med att lacka om eller polera bilen. Inte dåligt att det verkar finnas någon som är vettig på både hund och katt :)

vallhund
12/20/15, 6:52 PM
#67

#56

Det var länge sedan jag läst ett inlägg med så mycket rappakalja.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[duns]
12/20/15, 7:00 PM
#68

#57 Men kanin, marsvin, råttor eller hamstrar sitter väl i bur? Kommer en katt in där har man ju byggt en dålig bur.

Honestyisdead
12/20/15, 8:17 PM
#69

#61 Det finns ingen chans att få veta vem som äger katterna.

Jag tycker inte illa om katter utan om människor som släpper ut dom vind för våg. Speciellt inne i städer.

Bygg en inhägnad till dom, ha koppel eller ha dom inomhus. Det är att ta ansvar.

Annons:
Kalli
12/20/15, 10:11 PM
#70

#68: Som jag skrev tidigare är det väldigt skrämmande även för djur i bur att bli attackerade av katter, helst kaniner kan faktiskt dö av stress eller springa i panik in i saker och skada sig allvarligt när de försöker undkomma. Sen finns det såklart tillfällen när människor har sina smådjur utomhus i bara en sele och en katt kan attackera mycket snabbt, inte säkert att man hinner reagera.

nypisnina
12/21/15, 11:36 AM
#71

Vi kattägare har inte mer rättighet att ha katt än vad andra har rättighet att ha andra djur. Varför ska alla andra anpassa sig till katter? Bara för att man har katt så har man inte rätt att släppa ut den hur som helst och skylla på dess drifter eller vad som. Alla andra som "tar del" av min katt har inte valt det, de vill ha sin kanin och sina rabatter ifred.
Som kattägare har man ingen aning om vad katten pysslar med när den är ute, hur långt den går, vad den hittar på, om den har skadat sig och lider till döds nånstans, bara det är illa nog. Sen undrar jag om man verkligen vill det? Det mitt djur gör är ju jag som ägare ansvarig för. Tar man inte det ansvaret så ska man inte ha djur.
Detsamma gäller hundar som springer lösa. Alla gillar inte hundar, vissa hundar är ouppfostrade - och de jagar gärna och ofta de som springer ifrån dem, vilket katter ofta gör. Katter och hundar talar inte samma språk (väldigt olika betydelser vid en svansviftning tex) så det är klart att det kan bli konflikter, men oavsett så skulle det inte vara något problem om katter inte släpptes ut hur som helst och om hundar vore kopplade.
Jag kan bli irriterad av en hund som kommer fram och slickar på mig överallt och deras ägare inte tar bort den för "den hälsar bara". Nu gillar jag hundar men kanske inte gillar att få hund dregel över hela mig, en ägare ska ta sitt ansvar även om hunden bara är glad.

Om ens barn rev sönder blommorna i grannens rabatt så skulle man be om ursäkt till grannen, fråga vad man blir skyldig för det ens barn tog sönder. Att man inte gör så när det gäller djur är ofattbart.

Hildgrim
5/13/16, 8:52 PM
#72
Eine
5/14/16, 3:54 PM
#73

Har inte läst allt i tråden Katt får vara ute, men inte ställa till det för andra! Så det gäller att vara ansvarsfull och kolla vad kisse gör. Mina katter är enbart inne med tillgång till balkong.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: