Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 847 ggr
Ominous
2015-10-01 19:29

När rekommenderar ni kastrering?

Ja, när brukar man kastrera katter nu för tiden? När mina barndomskatter kastrerades var det vara 1år för hanar och honor skulle "helst" ha en kull först. Haha.

Nu ser jag folk rekommendera runt 6mån och även vissa som gör det vid leverans(12v). När kastrerade ni era katter? Vad rekommenderar ni uppfödare att era köpare kastrerar?

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
Scorpio97
2015-10-01 19:37
#1

Jag är inte uppfödare, men jag rekommenderar kastrering så tidigt som möjligt. Helst innan dom lämnar uppfödaren, alltså runt 12-15 veckors ålder. Helt enkelt för att den fakta jag har läst visar att unga katter läker fortare och verkar klara operationen bättre. Samt att det minskar risken för BYB-avel och att det är bättre för katten att inte bli könsmogen alls. 
Skulle jag mot förmodan bli uppfödare skulle jag kastrera kattungarna innan flytt, om dom inte ska till en annan uppfödare som avelskatter. 

Våra katter har dock blivit kastrerade vid ett års-åldern. Helt enkelt pga vår okunskap (senaste katterna kastrerades för runt fem-sex år sedan) samt för att veterinärerna här tyvärr inte utför tidig kastrering. Men om jag skaffar katter i framtiden kommer jag se till att få dom kastrerade så fort som möjligt, eller ännu hellre att uppfödaren gör det innan kattungarna får flytta.


//Jessie

annzoo
2015-10-01 19:40
#2

Rekommendationen på 6 månader har funnits länge men nu är den rekommendationen borttagen och man kan göra de tidigare, om veterinären känner sig bekväm så kan den kastrera honor/hanar från 12v ålder.

Jag har låtit kastrera hanar vid 15v ålder (skulle ha blivit lite tidigare men lite saker kom i vägen). Honor har blivit vid 6 månader än så länge.

[[pimey]]
2015-10-01 19:54
#3

Veterinärförbundet säger numera 4 månader men många gör det vid 3 vilket jag rekommenderar. Att de måste ha en kull är en skröna

Fridaaaa
2015-10-01 20:09
#4

Från 4månaders ålder :)
Som  #3 säger är det med kull en skröna

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Silvestris
2015-10-01 20:39
#5

Jag rekommenderar kastrering från 12 veckors ålder. De kattungar jag säljer till sällskap är kastrerade när de  flyttar vid (tidigast) 16 veckors ålder ålder.

Ominous
2015-10-01 20:44
#6

Yes, självklart är det en skröna. En rätt korkad, men samtidigt rolig, skröna.

Trodde de flesta skulle säga runt 6mån :O
Visste inte att så många gör det så tidigt. 

Men vad rekommenderar man idag bortsett från BYB? Jag förstår absolut uppfödare som gör det så tidigt, med tanke på problemet med hemlösa katter. Men rekommenderar ni så tidigt även bortsett från BYB? Om katten är innekatt? Jag tycker det känns väldigt tidigt vid bara några månaders ålder, så väger för och nackdelar :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
Silvestris
2015-10-01 20:46
#7

#6

Ja, av hälsoskäl rekommenderar jag kastrering från 12 veckors ålder. Det finns många studier som visar på hälsofördelar med att kastrera före könsmognad.

Scorpio97
2015-10-01 20:58
#8

#6 Ja, jag skulle rekommendera det även om katten ska vara inne (risken finns ju dock att den smiter ut ändå) och även om man inte ska tänka på BYB. 

Som sagt så har studierna jag har läst visat på att unga katter läker fortare och med färre komplikationer, sen kan katten ha hunnit bli fertil om man ska kastrera vid sex månader och jag tycker det är onödigt att låta katten bli könsmogen när det inte verkar vara större risk att kastrera tidigare. 

Sen beror det ju även på vilka veterinärer man har tillgång till. Skulle min veterinär säga att han/hon inte är trygg med att kastrera en kattunge på 14 veckor, så skulle jag hellre vänta ett tag till än att be veterinären göra det ändå. Skulle det finnas andra veterinärer inom rimligt avstånd som kastrerar tidigt, skulle jag vända mig till den/dom. 

Men jag anser att man alltid bör kastrera innan könsmognad. Även om man ska bortse från BYB.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: