Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1195 ggr
Kajsas matte
9/1/15, 11:44 PM

Rafflan

Jag ger inte mina katter Friskis, varken torr- eller våtfoder. Men var har du fått det ifrån att det skulle vara sämre foder än andra som du kan köpa i dagligvaru-handeln? Sen tycker jag att du skall be någon korrekturläsa vad du skriver p.g.a. ditt dåliga språkbruk! M.v.h Kajsas matte😸

Annons:
[[pimey]]
9/2/15, 4:32 AM
#1

För att all sån mat innehåller bara spannmål vilket en katt inte behöver? Katter är köttätare och ska inte ha grönsaker, ris, potatis osv i sin kost

Uppkatten
9/2/15, 7:26 AM
#2

Jag tror att t ex den här undersökningen kan ligga till grund för uppfattningen att Friskis är ett sämre foder:

http://www.testfakta.se/tester/hem-och-hush%C3%A5ll/bra-kattmat-m%C3%A5ste-inte-kosta-skjortan

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kajsas matte
9/3/15, 5:10 PM
#3

Jag har läst Uppkattens inlägg och tagit del av resultatet i undersökningen. Jag tror den är helt riktig. Jag ger bara mina katter Royal Canin torrfoder, det är väl inte det billigaste, men det är drygt och katterna mår bra. Det enda våtfoder som mina katter accepterar är Lidl's små dosor med patéer . Alla andra sorter får jag slänga efter att de smakat och ratat maten.

MaxFlickan
9/3/15, 5:19 PM
#4

Mina katter älskar Friskis torrfoder och så är ju de påsarna så stora så de räcker länge.

Är väl en dålig matte.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Uppkatten
9/3/15, 6:21 PM
#5

#3 Den här typen av undersökningar ska tas med en nypa salt, då t ex många foder ö h t inte finns med i undersökningen. Själv hade jag gärna sett att de t ex tagit med  Applaws foder i testet.

Testfakta gjorde f ö ett liknande test 2010 , se http://www.testfakta.se/sites/default/files/_BINARY_11352.pdf , resp. http://www.helagotland.se/start/?articleid=6214196 och som du kan se så såg resultatet lite annorlunda ut den gången.

Efter det testet var det många som betraktade RC som "ett skitfoder". RC sa å sin sida att om man hade valt att ha med ett annat av deras foder (ett mer proteinrikt) i testet så hade resultatet blivit annorlunda. De menade att testfakta "jämfört äpplen med päron".

Kattmatsindustrin är en djungel, och det är dessvärre näst intill omöjligt för oss konsumenter att få veta vad som är bästa torrfodret för våra katter.  I Testfaktas test placerar sig ett visst fodermärke högt, men hur hade det stått sig i förhållande till alla de torrfoder som inte ens finns med i testet?

Katter är gjorda för att äta möss och småfåglar (och kanske en och annan hare/vildkanin) och det tycker jag man ska ha med sig i bakhuvudet när man ger sig iväg till affären för att köpa mat åt katten…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Caifig
9/3/15, 7:44 PM
#6

Det är inte så svårt att själv kolla innehållet på foder. Hög proteinhalt och fett och låg halt kolhydrater. Titta hur innehållsförteckning ser ut. Det som står främst är det som fodret innehåller mest av. Står proteiner dvs kött i början? Bra! Nu tittar vi vidare. Innehåller fodret en massa potatis, ris, vete, havre etc? Mindre bra, försök hitta ett foder med god mängd protein och mindre mängd kolhydrater. Katter är inte gjorda för att bryta ner en så stor mängd kolhydrater och detta innebär höga blodsockervärden och stor risk för diabetes samt att kolhydraterna omvandlas till fett och övervikt. När det gäller blötmat bör man undvika kolhydrater även här samt att vissa tillverkare tillsätter socker.

Annons:
Uppkatten
9/3/15, 9:13 PM
#7

#6 Fast det är svårt att bedöma hur bra proteinet är t ex. Vad jag förstår så vill man inte gärna att proteinet kommer från bindväv, och hur avgör man det som konsument? Vet vi f ö ö h t något om det kött som används som kattmat t ex när det gäller importerade foder? Och vad vet vi om t ex läkemedelsrester och annat i kattmaten…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

burmamys
9/3/15, 9:17 PM
#8

#7 instämmer helt!!! Enda sättet att vara säker på att du ger katten bästa möjliga foder är genom att barfa, och välja ekologiskt och närproducerat kött när så är möjligt.

Caifig
9/3/15, 9:42 PM
#9

Håller med er båda, ger själv barf. Men det kommer alltid finnas de som ger torrfoder och då är det jag skrev tidigare bra tips för att hitta ett hyfsat foder.

burmamys
9/3/15, 10:15 PM
#10

#9 absolut, man undviker ju de sämsta fodren med ditt tips, och det är värdefullt! Dock ingen garanti att få ett av de bästa, av de skäl som Uppkatten redan angett.

Upp till toppen
Annons: