Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1412 ggr
Allumania
9/1/15, 4:55 PM

Tips! Få katten att "dricka" mera.

Inget spec. men märkte att mina katter ÄLSKAR tonfisk på butk. Så vad gjorde jag? Jo jag lade mera vatten på den då jag serverade= mera vätska åt katterna! Och de lämnar fatet slickat o rent! Efeltivt sätt nu under sommaren nu fö min del iaf. :)

Annons:
MonicaLagerquist
9/1/15, 4:58 PM
#1

Tonfisk är ingen lämplig mat till katter.

Mina katter äter blötmat och skulle de behöva extra vatten så kan man alltid ha lite mer vatten på maten.

Stolt ägare till fem La permer

Allumania
9/1/15, 5:08 PM
#2

#1 om jag lade vatten på deras blötmat så skulle de nog ge mig sura miner. Nu talar vi inte om att katterna äter tonfisk dag ut och dag in utan som "fredags mys" eller ngot. Och jag vet att fisk inte är "kattmat" men under sommaren tycker jag att man kan fösöka komma på effektiva sätt att rehydrera sin katt spec. om lägenheten är het som en krater. Har 3 st 2L skålar med vatten framme och byter vatten 2-3 gngr om dagen. Som mat serveras blötmat (olika slag), kött och torrfoder så "dieten" är mångsidig :)

Kajsami
9/1/15, 5:23 PM
#3

Håller helt med ts. Min katt är väldigt kräsen, men just tonfisk går bra.  Ger också min katt tonfisk med extra vatten i och det har varit jättebra för att få i henne mer vatten, vilket varit väldigt svårt annars. Nu försöker jag föra över min torrfoderjunkie till blötmat och eftersom tonfisk och tonfiskmousse är det hon verkligen gillar så är det ett bra sätt att börja. 

Så allt behöver inte vara så svart eller vitt som att "Tonfisk inte är lämplig mat".

Caifig
9/1/15, 7:26 PM
#4

Främsta anledningen till att tonfisk inte är bra är att de kan innehålla rätt stora mängder tungmetaller vilket är farligt för den lilla kattkroppen. Använd spadet till fisken istället! När du själv lagar mat ge dem köttsaften som finns kvar i kartongen.

ElisabethB
9/2/15, 3:33 PM
#5

Gör ibland likadant med blötmaten hemma som du gör ts. Det är faktiskt ett rätt bra tips även om jag själv inte ger fisk till mina katter.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Maria
9/2/15, 5:41 PM
#6

Jag blandar alltid blötmatten med lite vatten då våra katter dricker dåligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: