Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 785 ggr
Sigge_Roos
2015-09-01 09:19

Veterinär på hembesök - bra eller dåligt ?

Hej Alla,

Jag har en ettårig tjej som behöver få sitt vaccin nu.

När hon var ett halvår skadade hon sig och det blev en del veterinärbesök, det blev traumatiskt för henne eftersom hon avskyr / får panik att vara instängd i buren, åka bil och var mycket rädd hos veterinären.

Därför tänkte jag att ta hem en veterinär som vaccinerar henne istället - och jag har bokat en till i eftermiddag.

Men i natt vaknade jag och kom plötsligt på att det kanske var en dum idé ? Hon är nämligen rätt reserverad och skygg emot främlingar, och ta hem en som sticker henne i hemmet som är hennes trygghet kanske inte är så bra?

 Hon kanske blir ännu mer reserverad och skygg  emot våra gäster i framtiden efter detta ?

Vad tror ni - kan någon lugna mig ?

Bästa hälsningar  Smillas matte

Annons:
Magi-cat
2015-09-01 09:28
#1

Jag tror det är det bästa för din katt att ta hem en veterinär så hon slipper resan.

Jag har god erfarenhet av hembesök. Min katter blir lätt panikslagna i buren och vi har långt till veterinär, så de besöken blir så få som möjligt.

Avgjort mindre traumatiskt att få hem en veterinär. Han brukar få undersöka/behandla dem på köksbordet. 

Det roliga är att katterna redan vid vettens andra besök kände igen hans bil och sprang och gömde sig under sängen….😃

Men annars är de alldeles som vanligt efter besöket. (de är normalt också skygga för främlingar.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2015-09-01 09:30
#2

Jag har adopterat en hittekatt som är skygg mot främlingar precis som din katt och han har ännu inte varit hos veterinären men jag funderade också på hembesök men har bestämt mig för att hemmet är hans trygga plats och då ska ingen komma och "göra honom illa" här så jag kommer att åka till veterinären även om han är dödsförskräckt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2015-09-01 09:30
#3

Haha, jag ser att du fått två motsatta svar😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2015-09-01 09:32
#4

#3 Samtidigt också. 😃

Som sagt, kisse går inte och tänker på vette-besöket efteråt, när det är över så är det över, hemmet är hemmet. Traumat att åka bil plus den främmande otäcka platsen är avgjort värre.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sigge_Roos
2015-09-01 09:35
#5

Haha - ja jag gissade nästan att det skulle bli så.. Men jag tänker att om vi ska åka till veterinären så är bilresan minst 40 minuter t/r + ev väntetid och behandling. Då plågas hon kanske i en timma innan hon är hemma på sin mark igen.

Men om veterinären kommer till oss och sprutar så tar det kanske fem minuter..

Man kanske ska göra det någon annanstans än i huset.. i garaget ? 😮

Sigge_Roos
2015-09-01 09:37
#6

Tack ska ni ha - nu känns det bättre. Jag gör det hemma och ger henne några räkor efteråt som plåster på såren🙂

Annons:
Maria
2015-09-01 09:38
#7

#4 Du har kanske rätt, jag har ingen aning😉 men jag tänker på vår adopterade hittekatt som är vansinnigt rädd för främlingar och när vi hade "gubbar" här som satte in en braskamin så var han pust väck i ett dygn efteråt. Var tvungen att sätta i kattlådan i sovrummet för han tryckte under sängen.

Då har han ändå varit hos oss i snart 2 år.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2015-09-01 09:40
#8

#6 Vad bra! Räkor sitter säkert fint efteråt!

Lycka till med kisse! 🐱🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2015-09-01 09:41
#9

Det blir säkert jättebra. Kanske t.om jag kan ändra mig😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2015-09-01 09:44
#10

#7 Stackars kisse, han var lite misstänksam då…

Jag har också hittekatter och gubbar som väsnas är inte populärt. Sotaren är själva värsta skräcken.

Men de är inte rädda för hemmet efteråt när de läskiga gubbarna försvunnit.

Tar jag fram kattkorgen förstår de vad som är på färde och då blir det göra -sig-osynlig- under- sängen också….

Nej hemmet är bäst! 👍🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sigge_Roos
2015-09-01 09:44
#11

#7: Jag kan rapportera imorgon hur det gick.  🙂

Din katt kanske klarar av att åka bil bättre, så resan inte blir så plågsam. Min klättrar på väggarna, mjauar i panik och kissar av rädsla i sin bur. Inte roligt.

Magi-cat
2015-09-01 09:45
#12

#9 🙂🌺🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sigge_Roos
2015-09-01 09:46
#13

Stort TACK till er alla för era svar. 🌺 Nu känns det toppenbra. Har haft ångest hela morgonen för detta.

Annons:
Sigge_Roos
2015-09-01 18:45
#14

Rapport till alla nyfikna:  Veterinären kom klockan 17, Smilla var då inne och jag tog upp henne i famnen för att hon inte skulle springa iväg och gömma sig. Hon satt i mitt knä medans vet tog fram sprutan, och sen 5 sekunder senare var det gjort och jag kunde släppa ner henne. Hon sprang och gömde sig först men sen när jag ställde fram räkorna och ropade kom hon fram, blängde lite på vet men gick sen och smaskade i sig varenda räka.

Totalt tog allt 8 minuter från det att hon kom till när vi sa hejdå och allt var klart. Så otroligt smidigt och Missen var inte ett dugg skärrad eller rädd efteråt. Hon skulle nog till och med kunna tänka sig att göra det en gång till om hon får räkor som belöning…

Sen fick hon gå ut och nu är hon precis som  vanligt - fast vaccinerad ❤️🙂

Magi-cat
2015-09-01 18:54
#15

Åh vad roligt att det gick så smidigt och bra! Räkor är bra att ha ibland….😃

Fint att du rapporterade så vi fick veta hur det gick!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2015-09-01 19:05
#16

Åh vad skönt att höra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: