Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1210 ggr
Sehvrin
2015-09-01 07:02

Smal katt (och en tjockis)

Jag har två kastrerade innekatter. Den ena är väldigt rund men verkar hålla sig på en stabil vikt, men den andra har börjat bli smal. Jag tror viktnedgången beror på stress, då jag och mina katter har flyttat i sommar och bodde mitt inne i Stockholm i andra hand så mycket nya ljud med mera. Nu har vi flyttat igen till ett lite lugnare område. 

Jag skulle vilja ha tips på vad jag kan göra för att få upp min smala katt i vikt (om jag kunde få ner den tjocka i vikt vore det ett plus). Deras foder nu är Eukanuba top condition +1. Jag har tidigare testat Porta 21 Sensitive, men fick byta foder för att de var dåliga i magen, trots lång invänjningstid. Blötmat är inget alternativ då de inte äter det (kan få dem att äta Shebas blötmat om de är på humör, men inte mer än en förpackning tillsammans på en dag). Barfa har jag inte tid med (och dessutom inte verktyg till där jag bor nu) och Mush tar en evighet på sig att lansera sitt helfoder till katt (men jag ska börja ge det när det väl kommer).

Så, finns det nån här inne som har några bra tips till mig?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Uppkatten
2015-09-01 07:39
#1

Om katten går ner i vikt så är en veterinärkoll det viktigaste att börja med. Det finns flera vanliga sjukdomar hos katter som yttrar sig i bl a viktnedgång. Först när du vet att katten inte har problem med t ex  sköldkörteln, diabetes eller njursvikt är det dags att börja testa olika foder i syfte att få upp katten i vikt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annzoo
2015-09-01 08:01
#2

Första steget är nog ett veterinärbesök till den smala katten. Är katten frisk och inga problem med tänderna så kanske det är fodret katten ej tycker om. Vad åt katten tidigare innan katten börja avmagra. Vilka kön ock är katterna kastrerade eller fertila?

Caifig
2015-09-01 10:09
#3

Vom og kattemat finns som helfoder för katt :)

Sehvrin
2015-09-01 19:55
#4

#2 Det är två kastrerade honor. De har ätit Eukanuba i ett eller två år nu.

#3 Är bara tjockiskatten som äter det färskfodret. Och jag hörde nån säga att det är tveksamt att det är ett helfoder då det bara innehåller en proteinkälla. Båda äter Mushs köttbullar till katt med gos aptit, men de sorter som finns nu är inte helfoder.

Lutar helt klart mot ett veterinärbesök. Måste bara hitta en som är bra med rädda katter i Stockholmsområdet (gärna nära Solna, då jag inte vill utsätta henne för allt för lång resa. De har redan rest en hel del i år…)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Caifig
2015-09-01 20:02
#5

Helfoder handlar inte om vilken sorts proteinkälla det är utan om det finns tillräckligt med muskelkött, lever, hjärta och ben i fodret för att katten ska få i sig alla näringsämnen den behöver. Men den ena sorten innehåller kyckling och nöt och den andra kyckling, nöt och lax. Nej MUSH är inte helfoder då ena sorten innehåller alldeles för lite ben och den andra knappt med taurin (som ffa finns i hjärta).

Sehvrin
2015-09-01 20:09
#6

#5 Ok, det sas av någon här på iFokus som verkade kunna mer om kattmat än mig, så jag lyssnade. Nu är fortfarande problemet att bara ena katten äter VOHs kattmat.

Och som sagt: Jag vet att MUSHs kattmat inte är helfoder. De har ibland fått det som fredagsmys (plus kycklinghjärta och kycklingvinge till katten som äter det). Jag  väntar dock otåligt på det helfoder som sägs ska komma i höst (vilket jag väntat på sen innan jag upptäckte att min katt var smal)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Caifig
2015-09-01 20:12
#7

Ville bara förtydliga vad helfoder innebär :) kycklingvinge och hjärta är super! Äter den andra kött överhuvudtaget t.ex om du ger lite köttfärs?

burmamys
2015-09-01 20:29
#8

Om du vill att din smala katt ska gå upp i vikt kan du ge äggula, laktosfri grädde, kött med mycket fett i, och kattungefoder. Tänk på att max 10% av kattens mat får vara annat än den vanliga maten. På MUSH hemsida finns det info om hur du kan komplettera deras bullar, om du vill låta katten äta dem som huvudfoder. Jag tycker absolut att barf är den bästa mat du kan ge din katt! Om du använder bullar eller röror bör du dock komplettera med kycklingvinge eller motsvarande någon gång per vecka för tandhälsan. Men ta först katten till veterinär och glöm inte att även kolla tänderna. Inne på Hittekatter iFokus kanske det finns några som vet vilka veterinärer som är bra på att hantera skygga katter?

Uppkatten
2015-09-01 21:33
#9

När det gäller skygga katter så har jag fått tips om att Ahlbergs Veterinärklinik på Södermalm och Sjöstadens veterinärpraktik är duktiga med skygga/försiktiga katter. Berätta redan när du bokar tid att det handlar om en rädd katt, så kan de ha med det vid sin planering.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

LoAEmma
2015-09-02 13:00
#10

Kolla också om någon veterinär gör hembesök! Tryggare för kissen att slippa lämna sin hemmiljö :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Sehvrin
2015-09-07 15:52
#11

Tack för att ni öppnade ögonen på mig att jag verkligen var tvungen att ta mig till veterinär. Vi gjorde ett besök idag och det finns tecken på att hon har njursvikt. Dock var hennes blodtryck så lågt att de inte fick ut tillräckligt med blod för blodprover, trots att de testade på tre ben. Så hon blev uppvätskad och jag fick med mig en tub vitaminpasta jag ska mata henne och så blir det återbesök senare denna veckan eller tidigt nästa vecka i hopp om att hennes allmänkondition förbättrats tillräckligt för att blodprov ska kunna tas.

Det är så jäkla lätt att bli hemmablind och tänka att "min katt är ju en frisk katt, det har aldrig varit några problem förut, hon är bara lite smal". Kanske inte ens hemmablind utan till och med att man hamnar i förnekelse. Bra i alla fall att ni sa till mig.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Uppkatten
2015-09-07 17:37
#12

Jag har själv haft katt med njursvikt, och ja - det är dessvärre väldigt lätt att bli hemmablind…

Jag brukar rekommendera alla att väga sina katter regelbundet (och att anteckna kattens vikt regelbundet!) för att man ska kunna upptäcka viktnedgång "tidigt", då det ofta är ett tecken på bakomliggande sjukdom… Siffrorna på vågen är svårare att blunda för än "bilden av katten" (eftersom man ju vanligtvis ser sin katt dagligen och "vänjer sig" vid bilden av den allt smalare katten).

Håller tummarna för att allt blir så bra som möjligt för er ❤️.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

burmamys
2015-09-07 19:02
#13

Håller tummarna för er! ❤

Annons:
Upp till toppen
Annons: