Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 958 ggr
Appelkakan
8/31/15, 10:19 PM

Hatar plötsligt sin bror.

Efterlyser fler tips på vad man kan göra för att underlätta situationen när ena katten plötsligt fått en knäpp & ser sin kompis som en inkräktare. Jag vill även gärna höra historier från er som varit med om liknande situationer! För två veckor sen började min lite ängsliga innekatt plötsligt skrika & fräsa & burra upp sig mot sin tuffare bror. Jag hade då precis innan haft gäster över som varit lite väl "på" gentemot katterna. Katterna blir två år i november, är båda kastrerade sedan länge, & har alltid varit bästa vänner innan detta. Direkt efter första utbrottet satte jag Feliway i vägguttaget & gick loss i hela lägenheten med Feliwayspray som jag hade hemma. Sedan en vecka tillbaka går ängsliga katten på Zylkene. Fler utbrott har kommit då & då, men jag vet inte riktigt varför? En gång skojbrottades dom som vanligt när han plötsligt blev sådär förbytt, & en annan gång kräktes dominanta katten precis bredvid när räddkatten satt på lådan, så jag skulle tro att det är rädsla som kickar igång det..? Han blir helt svart i blicken & stel i kroppen & morrar även åt mig om han känner sig trängd under dessa situationer. Bär man honom till en annan miljö så blir han som vanligt & spinner efter max en kvart så länge bror är utom synhåll. Sen är bror välkommen & dom tvättar varandra osv.. Dominanta katten har aldrig riktigt deltagit, utan mer tittat på sin bror med en "vad håller du på med?"-blick, men nu sen helgen har räddkatten varit knäpp mer eller mindre konstant vilket gör dominantkatten orolig. Jag delade igår av lägenheten med kompostgaller i en dörröppning, men katterna rycker & drar i det & lyckas tillslut ta sig igenom. På natten fick dom därför vara lösa, vilket höll sig lugnt. Får se hur det blir inatt… Än så länge har dom aldrig rykt ihop fysiskt. Behoven sköts som dom ska på varsin låda, men det har hänt ett par gånger att det legat kiss som inte varit överkrafsat. Stämningen här hemma är skit. Matte är förtvivlad. Katterna har väldigt liten yta var, & båda känns låga i humöret. Kan ett miljöombyte tillsammans göra det bättre eller sämre? Kan jag göra något mer här hemma? Borde dominantkatten också få zylkene eftersom att han börjat visa sig påverkad av situationen? Eller är det lika bra att ge en av katterna ett nytt hem direkt..? :( Har tänkt ta räddkatten till veterinären för rutinkoll även om han verkar normal annars, men vill känna att jag gjort allt jag kan här hemma först innan jag tillfälligt tar bort någon från reviret & eventuellt rubbar balansen ännu mer..

Annons:
kattöga
8/31/15, 10:40 PM
#1

Jag skulle absolut ta kanske båda katterna på kontroll. Men det aggressivare beteendet kan också bero på smärta eller annat som inte känns bra i kroppen. Så, ja, låt en veterinär kontrollera så att det inte beror på något fysiskt fel i kroppen.

Ge båda katterna Zylkene. (Det gör jag, två katter som inte accepterar varann ännu, men är något lugnare med Zylkene.) Har den räddare katten någonstans att ta vägen när han vill va ifred (oavsett varför han beter sig så)? Om inte, fixa nån hörna. 
Jag gissar att det egentligen inte är bra att separera dom eftersom dom bott ihop hittills, men kan kanske vara en väg så småningom. Men jag skulle inte börja med det. Däremot hjälpa räddingen att hitta nån hörna som du kanske kan stänga till om, på något sätt, då när han vill vara där, men inte permanent?

Om inga andra förändringar har skett hemma, så KAN det bero på nån fysisk obalans. Kanske kan det ha triggats igång av era besökare på något sätt. Att nån av katterna fick nya dofter (av besökarna) som inte känns igen och som triggat igång.

Finns det nya katter i området? Går era katter ut? Har dom sett nya katter i området (genom fönstret eller så)? Det kan också trigga igång "rivalitet"…. 

Titta på om det finns någon annat som ändå åhar förändrats hemma. Kan vara väldigt litet ur vår synvinkel, men som för en katt är en stooor förändring. Ny plats för sandlåda, sand, kattskålar, ommöblering… vad som helst…..

Ta inte bort någon katt från sitt revir tillfälligt! Det hjälper inte alls. Det gör bara att dom blir ännu osäkrare, en flytt river undan grundtryggheten. Ska nån katt flytta så ska den göra det permanent, och till ett hem där man vet att den mår bra…..

Jag tror ni hittar lösningen om ni bara tar det lugnt själva, har tålamod, funderar på eventuella förändringar som varit, och ger katterna, båda två, så mycket uppmärksamhet och kärlek ni bara kan!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Appelkakan
8/31/15, 11:11 PM
#2

Tack för utförligt svar! :) Ja, det var ju det där med gästerna… Katterna är sociala & vill alltid vara med där det händer, men är absolut inga knäkatter. Första incidenten med gästerna var när vi satt i soffan, så blockerade dom räddkattens väg på ryggstödet med sina huvuden(gästerna ville gosa) så han gick fram & tillbaka några gånger & kände sig trängd när det inte fanns någon väg ut. När gästerna skulle säga hejdå lyfte dom upp varsin katt & höll vid ett tillfälle katterna mot varandra a la "säg hej till din bror" - alltså nos mot nos i en stressad situation. Jag bor på bottenplan i flerfamiljshus & katterna har alltid haft daglig tillgång(ej fri) till nätad uteplats. Där brukar dom vara mycket, & har alltid stått sida vid sida med uppburrade svansar & skrämt iväg grannkatter när det kommer några. Så fort grannkatterna försvunnit utom synhåll har allt återgått till det vanliga. Det enda nya nu i sommar var att grannbarnen hade vattenkrig & antagligen har råkat spruta in vatten på dominantkatten, varpå han blir rädd & springer in så fort han ser en viss pojke(= rubbning i rangordningen om han visar sig svag?). Annars då? Katterna fick vara ute extra mycket under semestern då man var hemma fyra veckor fram till den 3/8. Matte jobbar = stängt fönster = mindre revir? Nu ligger räddkatten hos mig i sängen medan utbrytarkungen rycker som en galning i gallret, & redan har tagit sig igenom en gång.. Känns som att mitt huvud exploderar snart. Finns det NÅGOT man som ägare kan göra för att markera att morrnigarna osv inte är ok annars? I början satte jag mig emellan & fnös åt räddkatten & markerade genom att gå närmre varje gång han morrade, tills han backade, men det känns helt fel när man kom på att han kanske gör som han gör pga rädsla… Ibland kan man också säga ett högt "NÄ-E!" så slutar han morra, men sinnesstämningen hänger ju kvar. Eller så får man låta honom skrika bara? Slutar alltid med att dom lägger sig i varsin del av lägenheten & ligger på sin vakt tills dom somnar. Men min mardröm är att komma hem från jobbet & att det ska ha varit slagsmål.. Går & oroar mig hela dagarna. :( Lägenheten är tyvärr bara på 35kvm, så reviret är litet. Gömställen finns dock förvånansvärt många. Räddkatten har ändå gått flera gånger & sökt upp dominanta katten bara för att morra, så det är nog inte att han vill vara ifred.

Appelkakan
8/31/15, 11:14 PM
#3

…& jag skulle inte flytta någon tillfälligt, utan isåfall får jag ge bort en av katterna. Anledningen till att jag skaffade två från början var ju just att dom inte ska va ensamma när man jobbar. Uppfödaren tyckte det gick bra i en etta ändå, & man ska ju inte bo här för alltid.. Tänkte om dom bytte miljö tillsammans om det kunde bli bättre. & annars menade jag att en tripp till veterinären med den ena katten blir ju som att den lämnar reviret för en stund. Är det några speciella undersökningar man ska be om då förresten, eller bara en vanlig besiktning/hälsokontroll..?

Uppkatten
9/1/15, 7:34 AM
#4

Funderar bara helt kort på hur du har använt Feliway-sprayet. Det måste få dunsta i 15 minuter minst innan katten släpps in i rummet där du sprayat. Annars lär vissa katter kunna "snedtända" av det (tillfälligt).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

burmamys
9/1/15, 4:43 PM
#5

Tycker som tidigare att du först och främst ska kolla upp katten hos veterinär så det inte är någon form av smärta eller sjukdom som orsakar beteendet! 

Men om han är helt frisk så kan en möjlighet kanske vara att han försöker utmana den dominante katten. Ni bor ganska trångt och även om katterna är kastrerade så kan det fresta på att leva så tight inpå varandra nu när de inte längre är kattungar/ungkatter utan börjar bli fullvuxna. Då kanske det räcker med några stressiga upplevelser av att vara trängd och provocerad (när du hade besök t ex, och barnen som sprutat vatten) för att det ska "tippa över" för den katt som står lägre i rang. 

Om det är så då kanske det är bättre att hålla dem åtskilda till dess båda är lugna och nyfikna på varandra igen. Under den tiden försöka blanda deras dofter och låta dem turas om att vara i lägenhetens rum så de behåller doftupplevelsen av att höra ihop men inte behöver träffa varandra tills de inte längre känner sig stressade.

Upp till toppen
Annons: