Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2219 ggr
lydia.L
8/29/15, 10:54 PM

Rovdjur som äter katt?

Hej! Min mormor och morfars 2:åriga kastrerade hankatt har varit borta sedan torsdags morse, han brukar alltid sitta på trappen när det är dax för mat men nu har han inte setts till nån stans på gården. Min familj bor på samma gård som dom och vi bor på landet med skogen utanför huset, kan det finnas något djur som kan ha tagit honom? :( typ hök,räv eller liknande? Vi har kollat i ladugården,garage,förråd osv där han kan ha blivit instängd av misstag men där är han inte :( Han är mycket saknad av oss och sin bror

Lydia & Tindra Glad

Annons:
LinaLj
8/29/15, 11:03 PM
#1

Det finns djur som ger sig på katter, inte nödvändigtvis äter dem men som ändå kan döda dem. Räv, lo, varg, järv och grävling kan vara inblandade lite beroende av var man bor. Även andra katter och lösa hundar kan döda katter. För att inte tala om trafik av olika slag och skördetröskor och andra tunga fordon så här när bönderna är aktiva.

Sedan har man ju möjligheten att katten har vandrat iväg, även om kastrater brukar stanna i närheten av hemmet så kan även de få vandringslusta. 

Anmäl honom försvunnen hos polisen så de vet att han tillhör er om någon ringer in och säger att de hittat honom. Sätt upp lappar i den lokala affären, hör med lokala djurhem och veterinärkliniker och sätt in en annons på blocket och det finns grupper på FB för försvunna/upphittade katter.

Jag hoppas killen kommer tillrätta.

molam
8/29/15, 11:09 PM
#2

Även en ilsken Galt, älg, Oxe eller liknande kn ha Trampat ihjäl katten om dom känt sig hotade Sen ovanstående, räkna inte bort lösspringande hundar och järv i Rovdjuren, Det är många gånger som rävar/Vargar fått skulden för TAMHUNDENS bravader.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Uppkatten
8/29/15, 11:11 PM
#3

Kolla noga om han har blivit instängd någonstans av misstag. Det är mkt vanligt. Instängda katter ropar vanligtvis inte på hjälp. De reagerar istället med att bli tysta och gömma sig. Därför måste stängda utrymmen genomsökas noga, man kan inte bara öppna en dörr eller en lucka och locka lite. Kolla lekstugor, växthus, garage, förråd, elskåp, källare, vindar, bakom takluckor, i bilar/fordon/husvagnar o s v. Bara vår fantasi verkar sätta gränser för var katter kan bli instängda. Genomsök först den egna fastigheten och be sedan att själva få genomsöka grannfastigheterna.

Kolla på idhund.se om de har ngt sökekipage i er närhet som ev. kan hjälpa till. Det är hundar som är specialtränade på att söka efter bortsprungna katter och hundar. Verkar fungera riktigt bra.

Lägg efterlysningslappar i grannarnas brevlådor, minst 400 m bortåt i varje riktning.

Kolla så han inte har blivit uppjagad i t ex ett träd och inte kan ta sig ner igen.

Håller tummarna för att katten snart är hemma hos er igen! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
8/29/15, 11:45 PM
#4

Sen finns det ju vi två beningar också, det finns många som inte gillar katter! De gallrar gärna i kattstammen! Tyvärr!😢

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
8/29/15, 11:45 PM
#5

Risken är att han blivit påkörd…. 😕

lydia.L
8/30/15, 7:33 AM
#6

Tack för alla svar! Alla utom en av mina grannar har katt och den som inte har det har haft förr, så det är omöjligt att en människa skulle ha haft ihjäl honom :) Påkörd tror jag inte heller, bor somsagt på landet och vi har kollat på den närmsta asfalterade vägen och även grusvägarna runtomkring. Järv har vi aldrig sett någon Och lösspringande hund är inte heller möjligt, vi känner alla med hund i närheten och dom skulle tala om ifall att något sånt händer. Vi har nyss fått en ny granne som har 2 katter, kan det ha blivit en fajt om revir eller något som har gjort att han har gett sig av? Dom skördar ju nu också så man är ju lite rädd att man hittar en tass i halmen sen :S Ska sätta upp lappar och lägga ut på fb, han är ju chippad och tatuerad så om någon hittar honom hoppas jag att dom kollar det (Y)

Lydia & Tindra Glad

Annons:
Uppkatten
8/30/15, 9:10 AM
#7

Skördemaskinerna är inte kul… Där kan djur onekligen råka illa ut.

Vanligtvis är det unga alt. nya katter på reviret som blir bortjagade, men naturligtvis är det fullt möjligt att din katt har "dragit kortaste strået" och blivit bortjagad eller uppjagad i t ex ett träd. I så fall måste du söka längre bort än där katten normalt brukar vistas, och då söker du bäst i skymning-mörker-gryning. Gå från sökområdets ytterkant och hemåt samtidigt som du lockar på katten. Lämna ytterdörren öppen när du kommer hem så katten har chansen att slinka in efter dig om han kommit med hemåt. 

Som jag nämnde tidigare kan det vara bra att ta hjälp av en idhund , då kan du få mer info att söka utifrån.

Det är också viktigt att fokusera på om katten kan ha blivit instängd någonstans, vilket är mkt mkt vanligt.

Kolla också i id-registret så att dina kontaktuppgifter är synliga på nätet nu när katten är bortsprungen - så den som ev. hittar katten också lätt kan hitta dig. Anmäl också katten som saknad till id-registret. Det kan vara bra att ha katten registrerad både i SKKs och SVERAKs ägarregister sådana här gånger.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
8/30/15, 10:35 AM
#8

Anmäl din katt saknad på kattpolisen,ifokus.se och på andra sajter för försvunna eller upphittade katter. På kattpolisen.ifokus och hittekatter.ifokus finns listor över katthem och andra sajter för försvunna katter.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

LinaLj
8/30/15, 11:18 AM
#9

Och som sagt; glöm för allt i världen inte att anmäla det till polisen. Det är ju dit i första hand som man vänder sig om man har hittat en katt både om den lever och har hälsan och om den kanske är överkörd eller skadad.

lydia.L
9/1/15, 7:46 AM
#10

Imorse så satt han på trappen och jamade :D han mår finfint och hans bror är riktigt glad över att se honom igen ;)

Lydia & Tindra Glad

lydia.L
9/1/15, 8:03 AM
#11

Nu ligger dom och gosar i deras fotölj

Lydia & Tindra Glad

lydia.L
9/1/15, 8:03 AM
#12
lydia.L
9/1/15, 8:03 AM
#13

Nehepp bilden kom inte med :p

Lydia & Tindra Glad

Annons:
Sigge_Roos
9/1/15, 9:39 AM
#14

Vad underbart att han kom tillrätta ! 🙂Jag vet hur orolig man blir. Hurra !!

Vixxen
9/1/15, 6:06 PM
#15

Härligt!🙂

Upp till toppen
Annons: