Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 9777 ggr
Caifig
8/29/15, 10:49 AM

Öronskabb?

Har en liten jourkattsdam är hemma som haft smutsiga öron och blivit behandlad med stronghold av personen hon var hos innan mig. Hon har fortfarande lite svart smuts i öronen men kliar sig inte eller visar några andra symtom. Men nu är det så att min ena hane har börjat klia sig otroligt mycket, skakar på huvudet och fäller gärna ner ena örat. I detta örat syns ingenting men i det andra är det svart smuts men inte speciellt mycket. Rengjort båda öronen med otoclean och fick bort det svarta väldigt lätt, dock fortfarande lite kvar. Han är fortfarande besvärad och kliar sig och skakar på huvudet. Kan han ha blivit smittad av tjejen trots att hon har fått behandling redan innan hon kom hit? Brukar inte öronskabb vara i båda öronen? Ska ringa vettis på måndag men tänkte bara höra här då jag aldrig haft öronskabb på djur tidigare.

Annons:
Caifig
8/29/15, 10:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Lägger in två bilder på båda öronen.

[Forest]
8/30/15, 10:23 AM
#2

Så här sa vetten till mig. Man behandlar öronskabb men kan behöva behandla om det efter 4 veckor. Det låter som att kattdamen inte vart helt fri från öronskabben och skulle behövas behandlas efter 4 veckor. Har inte din egna katt haft problem med smutsiga öron så låter det onekligen som att han har blivit smittad och fått öronskabb. 

Vi har själva tagit in en kattunge som hade öronskabb men är under behandling, jag gör rent öronen dagligen för att få bukt på smutsen/skabben. Tror inte han kommer behöva dos två men har det hemma vid behov.  Kattungen har vi aldrig sett klia sig innan men nu ser jag att han tycker det är skönt när jag gör rent öronen. (han spinner alltid)

Caifig
8/30/15, 11:38 AM
#3

Ajdå!!! Får se vad vettis säger imorgon, stackarn är uppenbart irriterad av klådan.

[Forest]
8/30/15, 9:18 PM
#4

3 låter bra, hoppas att det löser sig och fint att ni tagit hem en liten kattdam i nöd :)

Caifig
8/30/15, 9:48 PM
#5

Kattdam med extra passagerare i magen!! :D snart dags för dem att titta ut, är såååååååå spännande. Tar nog med henne också så de får titta i hennes öron med.

[Forest]
8/31/15, 8:08 AM
#6

ska du få små kissebäbisar med då kan det underlätta att få bukt på öronskabben innan dom tittar ut ;) Du måste sen göra en  ny tråd om mamma+ ungar 😉

Annons:
Caifig
8/31/15, 11:51 AM
#7

Uscha, var hos vettis idag och skabb var det verkligen! Fast inte så mycket än så det bådar ju gott. Nu har alla mina tre missar fått stronghold och ikväll börjar första ronden med örontvätt…. Wish me luck……

[Forest]
9/1/15, 8:21 PM
#8

7 håller tummarna, jag har alltid tajt virad handduk så det är väl mitt tips för slippa bli helt sönder-riven 🥵

[Forest]
9/2/15, 9:07 PM
#9

hur gick det med örontvätten ? 🙂

Caifig
9/2/15, 9:17 PM
#10

Det har gått förvånansvärt bra :P fortfarande smutsiga öron men blir allt mindre gegga! Golvet är dock kletigt som attan från otoclean nu när de går och skakar på huvudet….

[Forest]
9/2/15, 9:24 PM
#11

10 skönt o höra att det gick bra, ska själv ta lite örontvätt på våran lille men tyckte han kunde få gosa av sig lite innan jag förstör mysstunden 😎

Upp till toppen
Annons: