Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1342 ggr
glazy
2015-08-25 21:10

Matglad kattunge

Min katthona fick tre ungar i lördags men endast en överlevde. En var missbildad och en dog nån gång under förlossningen tror vi. Den unge som lever är en pojke och MYCKET matglad! Han äter i princip oavbrutet och mamman accepterar det och verkar trivas. Han har gått upp i vikt från 95 gram i lördags till 129 idag tisdag. Jag har läst att de ska gå upp ca tio gram/vecka och hur ska vi tänka när han ökar i vikt så här snabbt? Är det ok, eller vad kan hända (förutom bullmage - som han redan har!!)?

Annons:
OberonsMatte
2015-08-25 21:15
#1

Nä, 50-100 g per vecka står det i min bok.

Sajtvärd Katter iFokus

Tjeja
2015-08-25 21:18
#2

Låt han äta! mammas mjölk tar han inte skada av och mammakatt behöver bli av med sin mjölk för att slippa få ont! ;)

Ensamma kattungar har en tendens att växa lite mer än ungarna i större kullar, av naturliga orsaker.. han är ju KUNG i  mjölkbaren! hi hi..  😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MonicaLagerquist
2015-08-25 21:19
#3

"Dog under förlossningen tror vi":Övervakade ni inte förlossningen?

Kattungar brukar öka ungefär 100 per vecka.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
2015-08-25 21:30
#4

#3 Man kan väl inte veta om den dog precis innan förlossningen eller mitt i? Hur mycket man än närvarar?

[HundochKatt]
2015-08-25 21:33
#5

Som #2 skriver så låt honom dia så mycket han vill.

annzoo
2015-08-25 21:34
#6

jag har haft kattungar som öka 15-30g/dygnet allt beror på hur bra mjölk mamma katt har och hur många kattungar som kämpar i "matbaren".

De ni bör ha koll på är om honans ljuver börjar bli varm eller hård då kan de vara mjölkstockning på g. Väg kattungen dagligen.

Annons:
glazy
2015-08-26 19:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

TACK för alla bra och lugnande svar! 😄 …i denna moderna kunskapsbaserade tidsålder!! Min farmor, som var "bonnunge" och sen "bonnmora" hela sitt liv skulle ha fnyst åt mina frågor och oro, och troligen sagt nåt i stil med "….har man inte mer än en kattunge att bekymra sig för så har man inte mycket bekymmer"! Men så är den moderna tiden, och nu är jag upplyst och lugn! #3 Monica: Vi övervakade förlossningen, mer av en slump än en plan, pga att hon födde plötsligt och helt utan förvarning mitt på hallgolvet. Hon verkade lika förvånad som vi. En unge var helt färdig och fin, och såg så frisk ut, men tyvärr helt livlös. Vi försökte återuppleva (DET skulle farmor ha tyckt riktigt illa om "naturen måste ha sin gång"!!) med alla metoder vi läst om, men tyvärr… Blev inget mer liv i den perfekta lilla varelsen! För värdighetens skull begravde vi dem båda två små i skogen! Men en liten stark -och nu tjock- misse har vi kvar och honom ska vi älska - på modernt vis!!

Tjeja
2015-08-26 21:22
#8

Men ååå liten (stor) sööttjockis!!  😍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Viccan92
2015-08-27 15:00
#9

Haha en riktigt tjockis. Låt honom äta. Vi hade en sån tjockis i en kull hemma. Han tog ett par dagar extra på sig att lära sig gå bara för magen var i vägen.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[[eskils_]]
2015-08-27 23:46
#10

Du kan fråga närmaste katthem om de har några moderlösa kattungar som behöver en amma i några veckor. Så här års kommer många små kattungar in på katthemmen, där mamman t ex har blivit överkörd av en bil.

Jättefin mammakatt och unge!

Tjeja
2015-08-28 00:44
#11

Jättebra tips av #10! det kan hjälpa mamma katt att slippa få mjölkstockning samtidigt som ungarna får hjälp och tjockisen får lekkamrater!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

glazy
2015-08-28 11:29
#12

Ringer katthemmet direkt!

Tjeja
2015-08-28 12:35
#13

Super!!! Berätta gärna hur det går! :-b

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: