Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1896 ggr
LinaK
8/24/15, 2:10 PM

Kronisk njursvikt

Idag har jag varit till veterinären med min 9 åriga perser hona Minou efter att hon förra veckan visade symtom på sjukdom. Det började med att jag förra veckan märkte att det var extremt mycket kiss i kattlådan, sen blev det andra symtom som slöhet, ingen direkt aptit och högt jamande till och från. Fick inget roligt besked efter blodprovstagningen: Kronisk njursvikt. Fick specialfoder som hon ska äta och äter hon inte ordentligt så blir det djursjukhuset imorgon med dropp. Dock har hon redan ätit lite och druckit en hel del. Så jag håller verkligen tummarna. Tyvärr så är ju inte prognosen jätte god för ett långt liv för Minou, runt 1 år trodde vetten att det skulle gå med denna behandling. Undrar om fler har eller har haft katter med denna sjukdom? Har ni några tips och råd på hur vi ska underlätta livet för våran katt. Tar emot allt med stor tacksamhet!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
Honestyisdead
8/24/15, 2:16 PM
#1

Beklagar  :(

Uppkatten
8/24/15, 3:19 PM
#2

Jag har tidigare haft en katt med kronisk njursvikt, och dessvärre var det väldigt jobbigt som jag upplevde det, där det hela tiden gick stabilt utför. Nu vet jag att många katter får ett gott liv under flera år trots njursvikt, så förloppet kan variera. Jag gissar att det beror på hur dåliga njurarna är, men även annan samtidig sjuklighet spelar säkert roll. Min katt hade även något med levern (fick aldrig ngn diagnos på det dock).

Dessa katter dricker mycket (men blir ändå ofta uttorkade då de inte kan tillgodogöra sig vattnet på normalt sätt), de kissar mycket, äter dåligt, har ofta ett kroniskt lätt illamående och de brukar minska allt mer i vikt, och det kan vara jättesvårt att hitta något de kan/vill äta.

Intressant att du beskriver högt jamande, så upplevde jag med min katt också, men det var inget som veterinären kände igen.

Det var svårt att få i min katt det s k njurfodret. Provade många sorter. Till slut tvingades jag ge upp, och han fick äta vad han ville bara han åt något överhuvudtaget. Han föredrog då småburkar med blötmat. För att hjälpa honom satte vi in något som heter Renalzin, en fosfathämmare. Det här är 5 år sedan ca, så jag vet inte riktigt hur man ser på kronisk njursvikt i dag.

Men passa på att gosa med din katt och njut av att ha henne hos dig ytterligare en tid. Ta vara på den tiden. Min katt ville allt mer vara riktigt nära mig den där sista tiden. Hoppas att behandlingen är bättre i dag än då, och att det går så bra som möjligt för er. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

LinaK
8/25/15, 7:51 PM
#3

Tack snälla hera! 

Uppkatten: Tack för att du delar med dig av din historia. Tråkigt att din katt drabbades av detta och även något med levern. Tack för ditt stöd ❤️

Fick ju med mig njurfoder hem och det ratade hon, eller ja slickade i sig lite sås av blötmaten. Valde att ringa djursjukhuset imorse och vi åkte in på akuttid. Fick vänta 4 timmar innan vi fick träffa en veterinär. Hon fick stanna kvar över natten (minst) och dom tänkte göra ultraljud på henne och även ta urinprov plus att dom skulle sätta dropp med. 

Hon tyckte att vi kunde avvakta med att sätta en diagnos som njursvikt innan alla prover och undersökningar är gjorda. Så vi kan ju alltid hålla tummarna att det är något annat. Men allt tyder ju på njursvikt. Tyvärr har denna kisse alltid varit ganska smal och nu har hon ju blivit ännu smalare och jag tror det oroade veterinären en aning. Saknar henne så otroligt mycket här hemma och jag pendlar mellan förtvivlan och förhoppningar om att få ha henne kvar ett tag till. Så länge hon inte lider då!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Uppkatten
8/25/15, 8:16 PM
#4

Så bra att de kollar upp henne ordentligt, även om det är jobbigt som djurägare att behöva lämna sin katt på djursjukhuset. Men ibland behöver ju katten dropp och annat som vi djurägare har svårt att hjälpa till med… Håller tummarna för att hon snart är hemma hos dig igen, och att du får veta hur hon egentligen mår. Jag hoppas att de hittar något som går att behandla, och att ni får fortsätta tillsammans länge till. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MaxFlickan
8/25/15, 8:19 PM
#5

Håller tummarna att allt löser sig på bästa sätt 👍🐱

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

LinaK
8/26/15, 2:53 PM
#6

#4 Ja det är jobbigt, men samtidigt så vet man att hon får den vård hon behöver och inte blir hemskickad innan hon är pigg. Så det är ju blandade känslor. Dom har telefontid mellan kl 13-15 för djurägare som har sina djur inlagda där dom ringer upp. Dom har inte ringt idag så hon blir väl kvar en natt till, men då borde hon ju inte ha blivit sämre iallafall. Tack snälla du för att du bryr dig, alltid skönt att få skriva av sig lite ❤️

#5 Tack för tumhållningarna 🙂🌺

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
Uppkatten
8/26/15, 8:03 PM
#7

#6 Men så jobbigt för dig att de inte har ringt och berättat hur det går. Min egen erfarenhet av djursjukhus är dock att de ibland ringer även utanför ordinarie telefontid. Själv har jag jättesvårt att "släppa över kontrollen" till någon annan när mina djur är sjuka. Jag skulle önska att det fanns djursjukhus där man kunde få finnas på plats hos sitt sjuka djur dygnet runt om man ville det. Eller att man kunde få vara där många timmar/dygn och hälsa på. Eller åtminstone få följa hur djuret har det över nätet på något sätt… Kanske kommer vi dit en dag. Jag hoppas det. Sedan förstår jag att det är omöjligt så som djursjukhusen är byggda o organiserade i dag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

LinaK
8/28/15, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Igår fick min älskade kisse somna in i min famn ❤️

Njurarna såg allt annat än bra ut och det var njursvikt hon led av och uvi på det gjorde inte saken bättre.

Vägen till djursjukhuset var lång och hemsk, ensam i bilen satt jag och bara grät. Innan jag gick in försökte jag sansa mig så att jag kunde prata med personalen. Men så fort jag fick se min älskade kisse brast det, hon kände igen mig och hon strök sig så mot min hand. Jag klappade henne så som hon alltid ville bli klappad och som jag vet att hon gillade, jag upprepade hur mycket jag älskade henne och alltid har älskat henne. Jag satt en lång stund med henne innan veterinären kom in och lät henne somna in och slippa lidandet.

Just nu är allt så tomt, jag saknar henne så mycket redan och jag längtar tills urnan kommer. Då kommer den få en speciellt plats här hemma tillsammans med fotot jag lägger upp här, då är hon hemma igen min älskade Minou där hon trivdes allra mest ❤️

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Uppkatten
8/28/15, 5:19 PM
#9

Så ledsamt för dig. Njursvikt är verkligen inte roligt. Ofta är njurarna mkt dåliga när symptom börjar märkas, och mot slutet går det ofta mkt fort utför. Det måste dock vara jättejobbigt för katten att jämt vara törstig, och att ha svårt att kunna äta o s v, tänker jag. Det är därtill en sjukdom där tillståndet hela tiden försämras successivt. Upptäcks sjukdomen tidigt kan specialfoder ibland vara till nytta under en tid, men tyvärr vill många katter inte äta det. 

Låt sorgen få ta sin tid nu. Förstår att du saknar henne väldigt mycket ❤️.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: