Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 1502 ggr
CissiD
2015-08-22 16:07

Stor kattlåda

Det är så att jag kommer få hem min honkatt om några veckor och letar nu efter en stor kattlåda med huv. Tycker det är svårt att på bilderna se om den är stor eller liten de olika lådorna. Så nu hoppas jag ni med lite erfarenhet av de olika lådorna kan ge mig lite tips på vägen. 

Finns det någon av lådorna med huv som är bättre än andra på till exempel doft och liknande? 
Är det något annat man bör tänka på när man letar efter kattlåda?

Min katt är 17 år och har inte haft huv innan. Hon är en rätt stor katt så vill ha en stor kattlåda som jag kan vänja henne vid att ha huven och så småningom även luckan på. Hon är van vid "vanlig" Kattsand man köper på ica och eftersom hon kommer ha mycket att vänja sig vid från början så vågar jag inte byta ut sandsorten förrän hon fattat den nya lådan. Men för framtiden så tar jag gärna emot tips på vilken Kattsand som är ni tycker är bäst?

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
Ellismakaroner
2015-08-22 16:24
#1

Jag har en Catit Jumbo, tycker den är jättebra 🙂 Den har huv med svängdörr och taket kan också fällas upp. Bottendelen av lådan är väldigt hög. På zooplus kan du se flera bilder, mått mm. och jämföra olika🙂

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattoaletter_kattvard/overtackta_kattlador/363488


annzoo
2015-08-22 16:26
#2

Jag skulle överväga huv öht om katten aldrig haft det och är 17år.

Min största kattlåda med huv är http://www.swecat.com/kattlada-med-tak-extra-stor?trackID=16678250 Mått: Längd 70 cm, djup 56 cm, höjd 46 cm
De verkar vara svåra att få tag på dock de mindre varianter finns fortfarande

Caifig
2015-08-22 16:33
#3

Annars fungerar en stor plastlåda lika bra :) höga kanter så inget skvätter ut men inget tak så katten inte känner sig instängd. Jag har två plastlådor på 65 liter samt en låda med huv en Nestor xxl tror jag den heter. Lådan är stor men därmed även klumpig och inte jättelätt att hitta ett bra ställe för. Katterna föredrar plastlådorna trots att de är gömda i möbler så de inte syns.

CissiD
2015-08-22 18:22
#4

#1 Ser ju väldigt smart ut med luckan. Går det att ta av luckan på den? 

#2 Jag kommer att vänja in henne. Men eftersom kattlådan kommer stå i vardagsrummet och hon och hunden förhoppningsvis ska kunna vara i samma rum i framtiden så behöv en huv. Annars kommer hunden äta kattskit och de e riktigt äckligt. Bra storlek på den ska se om jag hittar mer info om den. 

#3 Hade de varit så att jag inte behövde ha huven så småning om så hade en vanlig kattlåda funkat bra. Men varför jag vill ha en stor kattlåda är för att kunna vänja in henne med huv. Kommer att ha den utan huv först och sen med huv utan lucka. Och förhoppningsvis så småningom ska hon även klara med luckan. Hon har haft kattlucka innan föra att gå ut och in så den delen tror jag inte blir så svår. Men det tar lite tid att vänja henne vid huv och det är helt okej.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Ellismakaroner
2015-08-22 18:39
#5

#4 Ja det går🙂


CissiD
2015-08-22 18:46
#6

#4 Då ska jag kolla närmare på den. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
Fialialej
2015-08-29 23:59
#8

#4 huv hjälper absolut ingenting mot bajsätande hundar, så du vet. :)

"På natten är alla katter svarta"

[Forest]
2015-08-30 10:37
#9

8 Jo om man vänder på lådan och har huvens öppning inåt väggen, har kattlåda men tagit bort luckan. Har man liten hund får man tänka på att den kommer troligen åt lådan ändå stor hund kanske petar/flyttar lådan för nå bajsen. Här har det funkat bra med ha öppningen inåt trots små hundar så ger dom tusan i äta skiten i lådan nu mera. 

Ts vet du vad som mer har hjälpt oss? jag gav innan enbart färskfoder men börja ge även torrfoder eftersom ena hunden alltid leta mat=åt kattskit. Efter även ge torrfoder mindre hungrig nu får dom färskfoder till kvällsmat så sluta hon ha kurrande matletande mage.

Fialialej
2015-08-30 15:13
#10

#9 Smart! Då borde man ju kunna snickra ihop en ram att ställa lådan i, som fästes i väggen på nåt sätt, om hunden vill putta ut lådan.

Angående foder så slutade min hund äta kattbajs när jag bytte från torrisar till färskt. Så vilket foder man ger har säkert påverkan på bajsätandet.

"På natten är alla katter svarta"

CissiD
2015-08-30 18:54
#11

#8 Haha joo de hjälper så länge han inte listar ut hur man öppnar luckan ;) Han har inte fattat att man kan gå ut genom kattluckan hemma hos mina föräldrar så tänker fortsätta leva i min drömvärd att han inte kommer lista ut luckan på kattlådan ;)

#9 Smart idé nu har min hund känslig mage tror vi så han håller på att fasas över till färskfoder just nu. 

Sen är ju luckan ett sätt att hinna fram innan hunden hinner sätta i sig bajskorven ;) Min hund har inte ätit kattbajs sen han var liten men å andra sidan har det inte funnits en buffé av det inomhus heller ;)

Får se om jag kan vända lådan så bara katten kommer in sen när hon vant sig vid huven :) Annars får jag ställa upp kattlådan på matbordet för dit tar sig iaf inte hunden ;)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

[Forest]
2015-08-30 21:11
#12

Har ett knep med som har hjälp 😉 Köp stor låda en vanlig plastlåda med passande lock, gör helt enkelt en öppning i plastlocket. Det funka fint fint men nu har vi liten kattunge stora missen går ut och gör helst sina behov men i nödfall väljer han denna låda. Här tips på hur man gör 😃http://britter.ifokus.se/discussions/530b6f23ce12c45f74000340-gor-en-enkel-billig-kattlada-med-takutgang

CissiD
2015-08-30 21:31
#13

Haha kanske kan vara något om den vanliga inte funkar. :) Kattlådan ska stå i vardagsrummet så det måste vara en som stänger inne lite av doften iaf. De och rensa flera gånger per dag hoppas jag ska göra att vi kan vara i vardagsrummet ;)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
Upp till toppen
Annons: