Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2024 ggr
Ellismakaroner
2015-08-06 11:36

Introducerar ny katt!

Hej allihopa! Ska på söndag hämta en ny katt och tänkte ha en tråd om det som jag uppdaterar allt eftersom. Är otroligt tacksam för era tankar, idéer, tips och erfarenheter! :)

Har alltså redan en katt, Edi, kastrerad maine coon hona på 9 månader. Skulle säga att hon är trygg, nyfiken, social. Ska hämta Mimmi, en okastrerad oriental hona på 15 månader, som ägaren beskriver som lugn, trygg, snäll och kelig. (Om allt går bra så kommer jag kastrera henne om någon månad, tills dess kommer hon gå på p-piller). Har testkontrakt och 10 dagar på mig att testa och bestämma mig. Har skaffat feliway också.

Så vad tror ni? Två honor, i den åldern, kommer det gå bra? Spelar o/kastrerad stor roll här? Hur lär hierarkin bli mellan dem, eller går det att gissa? På ägaren låter Mimmi så väldigt snäll så jag funderar väl mer på hur Edi kommer ta det, jag har ingen aning. Hon blev van vid många katter hos uppfödaren men det var ett halvår sedan nu. Bägge raser ska gå bra med andra katter.

Har förstått att katter brukar komma in i en trotsig tonårsfas fom omkring 10 månaders ålder? Det är kanske bra att jag skaffar Mimmi nu medan Edi är lugnare och harmonisk, innan hon kommer in i denna fas? Eller?

Och så lite praktiska funderingar. Jag bor i en tvåa med två större rum som har kök&badrum emellan. Tänkte inte köpa och använda galler, om inte ni alla insisterar att det är jättebra? Tänkte att om det märks att de behöver lite tid kan jag ha dem i varsitt rum i början. Skaffar dubbel uppsättning klösträd, toa (får med mig Mimmis gamla toa och träd) och skålar och detta tänkte jag ändå ha i andra rummet. 

Har alltså även feliway, undrar då var jag borde placera den? Är det så att katterna helst inte ska kunna komma åt den eller spelar det ingen roll? Kan placera den oåtkomligt i köket, mitt emellan rummen? Eller i Edis rum? Jag tänkte ha det mest för Edi för att förebygga problem från hennes sida gentemot Mimmi. När ska jag koppla in den? Några dagar i förväg (idag?) eller samma dag (söndag) som jag hämtar Mimmi?

Vad kan jag mer göra för att förebygga problem? Förebygga avundsjuka? Antar att jag ska leka&gosa lika mycket med båda, och spendera lika mycket tid på båda? Och det är inga problem att göra det inför den andra katten? Ska jag ge dem godis brevid varandra också? Jag vet ju inte hur katter fungerar här, vad blir de avundsjuka på? Det låter inte som att Mimmi skulle bli avundsjuk på något utan tänker mer på Edi, som jag har svårare att gissa med. 

Har läst/hört att man inte ska lägga sig i om de tjafsar och bråkar? Så länge de inte skadar varandra ordentligt eller? Var går gränsen? Hur ska jag hantera det om de flyger på varandra? Eller om de gör något snällt mot varandra? Eller spelar det ingen roll vad jag gör, jag ska bara inte lägga mig i :P 

Hoppas verkligen att det här går bra och att de ska tycka om varandra. Vill vara så förberedd jag kan :) Är väldigt tacksam för tankar, idéer, tips och erfarenheter! :)


Annons:
OberonsMatte
2015-08-06 11:59
#1

Vad spännande, det här ska bli intressant att följa! Min spontana tanke är att 10 dagar är en lite väl kort tid för två i stort sett vuxna katter att bli kompisar, så ha inte alltför stora krav på att det ska fungera friktionsfritt redan då.

Eftersom det är honor tror jag inte att det spelar någon större roll att nykomlingen är fertil. Det som kan göra det svårare är bara det faktum att nykomlingen är vuxen och dessutom äldre än den befintliga katten (som också är på god väg att bli vuxen).

Eftersom det är en helt ny situation för katterna är det jättesvårt att säga på förhand hur de kommer att reagera, men det kommer antagligen att visa sig ganska snart om du måste hålla dem åtskilda i början eller inte. Att de fräser eller morrar gör inget så länge de självmant undviker direkt kontakt och kan slappna av så pass att de kan äta, sova och gå på toa och att de tillåter varandra att göra det.

Feliway bör du plugga in redan nu eftersom det tar ett tag innan den uppnår full effekt. Den bör placeras i ett uttag som är centralt i lägenheten.

Sajtvärd Katter iFokus

Ellismakaroner
2015-08-07 10:07
#2

#2 Har pluggat in Feliway! Tack för tankarna!! 😊

Om de inte lär hinna bli kompisar, hur mycket tror du man kan hoppas på då? Är det möjligt att det kan verka funka, för att några veckor senare bli ohållbart? :s


OberonsMatte
2015-08-07 11:40
#3

#2 Jag har aldrig varit med om att situationen är eller blir ohållbar, bara att det kan ta olika lång tid att uppnå full acceptans och att katters relationer till varandra i övrigt kan se väldigt olika ut och även förändras under tid.

Det man kan hoppas på efter 1-2 veckor är acceptans. Acceptans innebär att katterna inte är på helspänn hela tiden utan kan slappna av och bete sig som vanligt trots att de befinner sig i samma rum. Att de fräser eller morrar vid närkontakt eller när de tittar på varandra spelar mindre roll.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2015-08-07 11:53
#4

För ett antal år sedan introducerade jag 2 vuxna katter (då 2,5 och 13 år) till min befintliga kattgrupp bestående 3 vuxna katter. Jag tog över min systers katter p.g.a. allergi och för mig fanns det inget som hette "kanske". Det skulle bara fungera, och det gjorde det!

Inställningen tror jag betyder massor.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2015-08-07 13:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Doris var 2,5 år när hon introducerades till jämnåriga Moltas och det tog 2 år(!) innan hon för första gången la sig hos honom. Nu är de 11 år och sover tillsammans dagligen. Doris har ett hetsigt temperament och blir jättearg på Moltas ibland, men det är ingen tvekan om att de känner samhörighet och gillar varandra.

Sajtvärd Katter iFokus

Ellismakaroner
2015-08-08 09:55
#6

Nämen åh så fina de är😍Sådär hade jag ju gärna sett Edi och Mimmi!

Menade du att inställningen spelar så stor roll för att man då blir envis och aldrig ger sig? 

Imorgon är det dags! Har fjärilar i magen🤪


Annons:
OberonsMatte
2015-08-08 11:04
#7

#6 Inställningen är viktig eftersom man  även påverkar katterna genom sitt eget förhållningssätt och agerande. Är man ängslig och orolig märker katterna det (särskilt den befintliga katten). Ägarens oro signalerar "fara", dvs att hela situationen (och därmed även den nya katten) är farlig och hotfull.

Det gäller alltså att först och främst intala sig själv att det kommer att gå bra, oavsett hur lång tid katterna behöver på sig, eller hur de än låter och beter sig innan de når dit.

Det viktiga är alltså att försöka utstråla lugn, och när det gäller den befintliga katten gör man det bäst genom att vara precis som vanligt och ignorera när katten t.ex. sitter och morrar någonstans, fräser eller gömmer sig.

Uppmärksammar man kattens oro, rädsla och ilska genom att försöka "trösta" eller fya är det snarare så att man förstärker den eftersom man visar egen oro.

När jag introducerar katter brukar jag tillbringa mycket tid i soffan framför tv:n eller i sängen med en bok och försöka utstråla "Här ligger jag och känner mig hur avslappnad som helst, för allt är preciiis som vanligt och det finns ingenting som är konstigt eller farligt här".

Sajtvärd Katter iFokus

Ellismakaroner
2015-08-08 18:22
#8

Aha ja jag förstår vad du menar, klokt och bra förklarat! 😊

Jag undrar fortfarande lite över det jag nämnde i första inlägget om avundsjuka och det. 🤔


Bästakompis
2015-08-08 22:33
#9

Jag har inte så stor erfarenhet av att föra ihop katter. Men när jag tog hem Bobo till Lillan, båda var då 8 månader, så tänkte jag att Bobo kunde få utforska lägenheten och människorna först, utan stressen av att träffa en ny katt. Så de fick vara i varsin del av lägenheten först ett par timmar, sedan bytte jag plats på dem så att Bobo fick nosa runt i resten av lägenheten och Lillan fick känna lukten av Bobo. Sedan fick de träffa varandra. Lillan var mycket nyfiken och upphetsad, sprang efter Bobo och försökte leka med honom. Bobo svarade med att antingen lägga sig ner på sidan och låtsas som ingenting, eller springa iväg. Inget fräsande eller morrande alls förutom en enda gång när Lillan trängde in Bobo under badkaret. Det tog tre dagar, så lekte de ömsesidigt med varandra. De har alltid delat matskål , toalåda och sovkorg fast det finns två av allt, de tvättar och gosar med varann och utvecklar ständigt sina lekar😊 Jag var nervös innan de träffades men visste att Lillan var snäll, nyfiken och social och Bobo väldigt undergiven. Och det funkade ju😀 Men första dagarna särade jag på dem ibland och lekte med dem var för sig just med tanke på avundsjuka från första katten Lillan och för att Bobo skulle få slappna av och inte ha henne rännande efter sig hela tiden.

OberonsMatte
2015-08-08 23:08
#10

#8 Jag tror inte att risken för avundsjuka/svartsjuka är särskilt stor. Katter känner av konkurrens kring resurser och social kontakt med ägaren är naturligtvis också en resurs det kan uppstå konkurrens kring.

Den första tiden kommer dock katterna förmodligen ha fullt upp med att bara spana in varandra och vänja sig vid den andras närvaro. När detta sker kan katterna vara lite på helspänn och då är det klokt att ta det  lugnt när det gäller fysisk kontakt och gosande. Är man för "på" kan man råka bli utsatt för omriktad aggression, så det gäller att vara lyhörd för och respektera kattens känsloläge.

Mitt råd är att prata lättsamt och uppmuntrande, klappa när det är läge för det, men inte för mycket.

Att leka lättar på spänningar, men leker man med båda samtidigt finns risk för att de i lekens hetta råkar skrämma varandra genom att plötsligt komma alldeles för nära, så lek inte för vilda lekar i början!

Sajtvärd Katter iFokus

Ellismakaroner
2015-08-09 08:27
#11

#9 Så härligt! Ja då är det kanske en bra idé att göra så de första timmarna?🙂

#10 Mm okej jag förstår!

Tack så hemskt mycket båda två😊Om några timmar så…😃


OberonsMatte
2015-08-09 10:39
#12

Lycka till idag! Förhoppningsvis går det lika smidigt som med BästaKompis katter, men låt dig inte nedslås om det inte gör det. Berätta hur det går!

Sajtvärd Katter iFokus

Ellismakaroner
2015-08-09 15:13
#13

#12 Tack!!🙂

Får säga att det verkar gå väldigt bra! Edi är lugn och trygg, har luktat nyfiket och försiktigt på allt nytt, luktat på Mimmi genom burgallret. Hade de i varsitt rum en timme. Mimmi är skygg och lite rädd. Hon utforskade rummet försiktigt när Edi var i andra rummet. Sedan lade hon sig i en låda vid väggen där hon nu ligger gömd. Edi har varit framme några gånger och luktat försiktigt på lådan. Nu har hon lagt sig till rätta på bordet🙂 
Jag har ingen erfarenhet av skygga katter, men antar att det bara är att ge dem den tid det tar?
Behöver bara flytta henne till sovrummet inför natten…🤔Kanske ska ha henne där utan Edi nu ändå och hoppas att hon vågar utforska mer/äta/dricka/gå på toa?


Annons:
Ellismakaroner
2015-08-10 10:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Flyttade henne till sovrummet🙂Det var lite fräsande kombinerat med utforskande först, och lite senare var det spinnande och gnidande! Hon har använt lådan och druckit under natten, och har ätit pyttelite. Tänkte ge henne lite mer tid men sedan prova att öppna dörren lite senare idag och se hur det går. Bifogar en bild på den lilla nykomlingen🙂


OberonsMatte
2015-08-10 21:21
#15

#14 Så fin hon är och vad roligt att ha två katter som ser så olika ut!

Eftersom Mimmi som nykomling är försiktig och Edi är nyfiken och vänlig är det väldigt goda förutsättningar för att de ska komma överens riktigt bra!

Sajtvärd Katter iFokus

Ellismakaroner
2015-08-10 22:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#15 Hihi eller hur😃Den ena så stor och lurvig, den andra så liten och slank. Deras personligheter verkar dessutom stämma bättre med varandras raser istället, haha. Men ja vad roligt, jag hoppas det!

Bestämde mig för att inte öppna dörrarna idag trots allt, då jag tidigare på dagen bedömde att det kunde ges lite mer tid. Var då inne hos Mimmi som fräste en del, och när Edi jamade från andra rummet morrade hon. Däremot bytte jag deras filtar med varandra🙂När jag var inne hos Mimmi innan på kvällen var hon tryggare, reagerade mycket mindre när Edi jamade (vilket hon dessutom gjorde mycket mindre), ville kela och leka lite, och åt pyttelite! Hon vågade sig ut i köket att utforska lite också! Det var underbart att se😍 
Så tänker att jag öppnar dörrarna imorgon… 🙂


OberonsMatte
2015-08-10 22:23
#17

#16 Att Mimmi fräser och morrar beror bara på att hon är rädd. Att hamna i en annan katts revir är väldigt skrämmande för en vuxen katt, men allteftersom hon känner sig tryggare kommer hon slappna av och visa sin personlighet mer och mer.

Eftersom Edi bara är 9 månader har hon förmodligen inte utvecklat sin revirkänsla fullt ut ännu, men Mimmi ser nog än så länge bara en katt som är betydligt större än hon själv.

Genom att läsa av Edis kroppsspråk och beteende kommer nog Mimmi ganska snart förstå att hon inte utgör något verkligt hot, men fräsandet och morrandet kan hålla i sig ett tag ändå.

Sajtvärd Katter iFokus

Ellismakaroner
2015-08-11 12:25
#18

Imorse har Mimmi varit väldigt gosig och lekfull, samt ätit ordentligt! Har nu öppnat dörrarna. Mimmi låg i sin igloo och Edi var snabbt i rummet och luktade försiktigt och nyfiket på allt. Mimmi morrade lite när Edi kom för nära, och då backade Edi. Låg på sängen med Edi en stund, Mimmi låg kvar i igloon. Nu har jag och Edi återvänt till vardagsrummet, och dörrarna är öppna. Hoppas att Mimmi vågar sig fram… 🙂Undrar om jag ska försöka locka/uppmuntra henne eller bara låta henne bestämma helt själv när hon vågar sig fram.


OberonsMatte
2015-08-11 13:37
#19

#18 Låter absolut som att det går åt rätt håll! Det gör inget om du försöker locka Mimmi lite då och då, ibland kan de behöva lite uppmuntran för våga sig på att lämna tryggheten. Än så länge har det dock gått så kort tid, så vill hon inte är det också helt ok.

Sajtvärd Katter iFokus

Ellismakaroner
2015-08-11 16:02
#20

Har försökt lite men utan resultat. Första gången kom jag och klappade och hon började spinna, men så kom Edi och då slutade hon. Har försökt igen men då blev det lite fräs och inget spinnande.
Undrar hur lång tid hon kan gå utan att dricka? För jag har inte sett henne dricka på 1½ dygn (fast det är möjligt att hon druckit när jag sovit eller inte märkt). Kan inte hitta det någonstans.
Edi är också väldigt intresserad av Mimmis sandlåda. Är det okej att hon använder den?


Annons:
OberonsMatte
2015-08-12 12:35
#21

Hur går det, vad har hänt sedan sist du skrev?

Angående drickandet bör de såklart få i sig vätska varje dag, men äter de t.e.x. blötmat får de i sig en stor del där. Är det blötmat eller torrfoder hon ätit? Vad är hon vad vid "hemifrån"?

Har Mimmi själv använt lådan något och använder hon den t.o.m. regelbundet nu? I så fall är det tecken på att hon får i sig både mat och vätska.

I de flesta fall brukar det enligt min erfarenhet inte vara så känsligt att dela låda (inte ens i början), men risken finns förstås att det är det.

Sajtvärd Katter iFokus

Ellismakaroner
2015-08-12 13:32
#22

Hon har druckit i flera omgångar nu, och kissat🙂Hon får den torrmat hon fick hos förra ägaren, taste of the wild. 
Är rätt säker att Edi inte använt lådan änsålänge, men hon går in i den.

Här har inte hänt så mycket. Hon är gosig, har ätit med god aptit mm medan dörrarna var stängda. Men när jag öppnar vågar hon i princip inte röra sig. Edi har varit där och kommit nära i några omgångar, då blir det fräsande och morrande (från Mimmi). Jag har mest hållit mig i vardagsrummet, dit Edi återvänder. Har kommit in några gånger och klappat Mimmi som inte börjar spinna, och efter en stund kommer Edi nyfiket och då blir hon spänd, så jag ger mig och går tillbaka. Finns det inte något jag kan göra…😕


OberonsMatte
2015-08-12 13:41
#23

#22 Du kan låta katterna byta plats genom att stänga in Edi i sovrummet. Lite taskigt mot Edi kanske, men det enklaste sättet att få Mimmi att utforska resten av reviret också (och inte bara hålla sig inom sitt minirevir) är nog i nuläget att hålla Edi borta.

Sajtvärd Katter iFokus

Ellismakaroner
2015-08-12 14:02
#24

#23 Hon har utforskat vardagsrummet, hade de i motsatta rum första dagen. Men igen och mera menar du?


OberonsMatte
2015-08-12 14:54
#25

#24 Ja, så pass ofta och länge att det känns lika naturligt för henne att vara där som i sovrummet. Ju mer hon bekantar sig med vardagsrummet, desto mer kommer hennes egna dofter att spridas där och blandas med Edis så att reviret får en gemensam doft.

I nuläget tycker hon säkert att det räcker alldeles utmärkt att vara granne med Edi, men meningen är ju att de ska dela revir, inte dela upp det.

Sajtvärd Katter iFokus

Ellismakaroner
2015-08-13 08:48
#26

#25 Hm ja… Tror du det kommer stå still annars? Det är inte helt lätt 😕Edi blir väldigt förtvivlad över det. Kan försöka vänja henne vid det… Varje gång hon jamar stelnar Mimmi och slutar utforska, kan inte slappna av.
Nu har Edi börjat att använda alla Mimmis grejer så fort hon får en chans. Klösbrädan, lådan, maten och vattnet. Ska jag försöka stoppa henne och bråka eller låta det vara? 🤔Just nu känns det inte särskilt värt att ha dörrarna öppna… Edi dricker bara upp hennes vatten medan Mimmi trycker in sig i en hörna. Kanske galler skulle vara nåt ändå? För att Mimmi ska våga slappna av trots öppen dörr? Eller?


Ellismakaroner
2015-08-14 20:56
#27

Här sker framsteg vill jag påstå 😃Mimmi har börjat våga lite mer, ända sedan hon (lätt) slog till Edi pga en väldigt omtyckt godisbit. Dörrarna är öppna. Jag brukar sätta mig vid Edi och hindra henne att gå för nära, medan Mimmi vågar utforska mer och mer. Lockar med godis och lek. Mimmi sitter inte längre stel som en staty utan har ätit, druckit, använt lådan, klöst, spinnit och lekt med Edi i närheten (med lite morrande ibland bara, och så länge jag också är i närheten och ibland hindrar Edi, ibland inte). Har burit in Mimmi i vardagsrummet några gånger och lyckats locka henne att leka och sedan även utforska lite mera, gnugga sig lite här och där. Jag tror också att hennes vilja att inte  bli lämnad ensam motiverar henne. Hon börjar lukta sig för mer, mer nyfiken på Edis låda tex. Vågar markera mot Edi en del. Edi verkar ha noll revirkänsla men är extremt nyfiken och rätt envis. Hon backar iaf så fort Mimmi markerar. Hon verkar rätt undergiven och visar inte någon avund, till skillnad från Mimmi. Däremot har hon fräst mot mig någon gång. De har inte rykt ihop på allvar, egentligen knappt över överhuvudtaget. I skrivande stund sitter jag med Edi i vardagsrummet och Mimmi har just för första gången självmant kommit in hit! Det går väl på rätt håll va?


Annons:
OberonsMatte
2015-08-14 21:19
#28

#27 Ja, det går absolut åt rätt håll! Jättekul!

Skönt att Edi bara är nyfiken, så att du och Mimmi iallafall inte behöver hantera upprördhet från hennes håll. Att du är med och hjälper till att stoppa henne ibland och uppmuntrar Mimmi att utforska och leka är säkert helt rätt väg att gå.

Sajtvärd Katter iFokus

Ellismakaroner
2015-08-18 10:53
#29

Tycker att det har stått stilla nu… Men ska få ha henne ytterligare 10 dagar! 

Vet inte hur bra de passar ihop alltså… Edi är rätt jobbig mot henne nu, mer ettrig och påflugen, testar henne hela tiden, försöker närma sig så fort hon gör något och låter henne aldrig göra något ifred. Det brukar få Mimmi att surna och inte vilja fortsätta med vad hon höll på med. Mimmi verkar klart tjurig, kommer fram själv ibland men spenderar största delen av tiden liggandes i sängen som halvt apatisk, vill inte ha någon kontakt, kan locka fram henne med godis men sedan smiter hon snabbt tillbaka. Det är svårt att leka med dem för bägge vill lägga sig i när den andra leker, vilket leder till att ingen leker… Lyckas såklart ändå men det tar lång tid och lyckas aldrig bli några längre stunder. Edi har fått rätt många smällar nu men inget hårt, tycker ändå hon tar sig allt större friheter och visar allt mindre respekt vid Mimmis markeringar.

🤔🥵


OberonsMatte
2015-08-18 11:24
#30

#29 Än så länge har det gått väldigt kort tid med tanke på att de är i stort sett vuxna båda två, så försök att vända på det och enbart räkna upp de saker som tyder på begynnande acceptans, hur små och obetydliga de än kan tyckas vara.

Kan de t.ex. vistas i samma rum utan att vara spända och 100%-igt fokuserade på varandra?

Vad har hänt när Edi kommer in i sovrummet när Mimmi ligger på sängen? Vad har hänt om Edi hoppar upp i sängen där Mimmi ligger (eller tvärtom)? Har det kunnat ske utan någon större dramatik någon gång?

Har de någon gång nosat på varandra utan att fräsa eller morra?

Att de inte kan leka med samma leksak är helt naturligt. Om katter leker tillsammans jagar och brottas de med varandra. Är det en leksak inblandad uppstår nästan alltid konkurrenssituation. Om båda katterna kan avbryta den andres lek för att de själva inspireras till lek, tyder det på att de i den stunden är så oberörda av varandras närvaro att de glömmer bort den spänningen, och det är positivt!

Sajtvärd Katter iFokus

Ellismakaroner
2015-08-18 12:12
#31

#30 Ja de kan som sagt vara i samma rum och vara någolunda avslappnade, Mimmi har ätit, använt toan och druckit med Edi i rummet (om hon först skrämt bort Edi till tryggt avstånd)! När Edi kommer in brukar Mimmi stelna och sluta med vad hon gjorde, tex om jag lekte eller klappade henne på sängen avbryter hon. Edi försöker ibland hoppa upp på sängen och då slår Mimmi mot henne, men några gånger har det gått när Mimmi varit sådär apatisk. Vet inte om det är framsteg? Jag tolkar det lite mer som att Mimmi liksom ger upp? Nej de har inte nosat på varandra. Men som sagt, tycker det står rätt stilla nu jämfört med för några dagar sedan då jag skrev sist. Att de lägger sig i varandras lek tolkade jag mer som att de var avundsjuka och inte ville dela leksaken. Men om det är som du säger låter det ju lovande🙂


OberonsMatte
2015-08-18 12:50
#32

Har de en gemesam matplats nu (matskålar i närheten av varandra) eller äter de på olika ställen? Har du alltid torrfoder framme eller får de annan mat på bestämda tider?

Min 11-åriga honkatt har bestämt sig för att inte gilla min yngsta hankatt (vilket är ganska förståeligt eftersom han älskar att retas och skrämma henne), men är det någon gång hon faktiskt både kan stryka sig mot honom, buffa pannan mot hans och t.o.m. ge honom en och annan slick, så är det när det vankas extra god blötmat.

Sajtvärd Katter iFokus

Ellismakaroner
2015-08-18 13:12
#33

De har olika foder, Edi applaws kitten och Mimmi taste of the wild. De har varsin skål, Mimmis i sovrummet och Edis i vardagsrummet. Det är ju där de sover nu. Fri tillgång ja. Edi äter från bådas. Inte Mimmi. De får godis tillsammans.🤔


OberonsMatte
2015-08-18 13:23
#34

#33 Jag skulle rekommendera att du börjar introducera blötmat lite smått. Förutom att blötmat är bättre artanpassad föda och nyttigare (inte minst p.g.a. det stora vätskeinnehållet) finns det även en annan fördel med att introducera blötmat eftersom det serveras i måltider. Varje måltid blir en positiv,  daglig och regelbundet återkommande händelse katterna kan uppleva tillsammans (även om de äter från varsitt fat, vilket de bör få göra).

Fri tillgång till torrfoder kan de ha ändå och så länge de äter olika foder kan det vara bra att ha maten på olika ställen, men det bästa är att de vänjer sig vid att äta i närheten av varandra eftersom det stärker känslan av samhörighet.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Ellismakaroner
2015-08-18 20:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Börjar med det!😂Tur att jag köpte på mig ett rejält lager Bozitas, tänkte antagligen ändå börja med det! Gillar egentligen inte att de är beroende av att jag serverar måltiderna utan föredrar just fri tillgång. Och blötmatens lukt är ju… sådär🤢Och öppnad burk håller bara 2 dagar, är det ett skämt? Krävs ju 15 katter för att det ska hinna gå åt😮😮

Idag klöste Mimmi faktiskt (lite) på "Edis" träd!🥳


Leritza
2015-08-18 20:47
#36

#35 går utmärkt att frysa blötfoder. Här ger jag själv fri tillgång på blötfoder och en tetra skulle inte räcka en dag till mina två.

Ellismakaroner
2015-08-18 21:20
#37

#36 Vad bra idé tack!!😂Fri tillgång men blir inte blötmat dåligt snabbt?


Leritza
2015-08-18 21:29
#38

Inte vad jag märkt. Nå egentligen kanske variation på fritillgång. Maten, det lilla som finns kvar byts morgon och kväll (ca 12 timmar mellan) skålarna diskas sen på fyllning med mat. Har hittills inte märkt några magproblem (eller liknade) iaf efter ca 3 mån.

OberonsMatte
2015-08-18 22:21
#39

#35 Att servera mat så där pass nära varandra är jättebra! På så sätt är det oundvikligt att de förknippar närvaron av den andra med något trevligt, och att närvaron av den andra "hör till" och är som det ska vara.

På bilden ser det ut som att Mimmi har smakat på maten med ryggen mot Edi, och det visar att hon redan känner sig ganska avslappnad och definitivt säker på att Edi inte utgör något större hot.

Sajtvärd Katter iFokus

Ellismakaroner
2015-08-18 22:30
#40

#38 Intressant, det kanske jag också ska börja med då! Tack!🙂Vad kan man frysa in portioner i? Ska kanske gå o köpa lite plastburkar, eller funkar glas?

#39 Ja hon åt typ med ryggen mot, eller någorlunda mot!🙂Jo det verkar hon absolut förstått, fast hon verkar inte förtjust för det😛Det morras och bråkas något otroligt här.


OberonsMatte
2015-08-18 23:29
#41

#40 Jag lovar dig att det både låter och ser värre ut än det är när de bråkar.

Ett gott råd är att försöka tänka bort att du har Mimmi "på prov". Det är oftast just de katter som tas "på prov" som lämnas tillbaka, och det tror jag beror på  psykologiska orsaker. Man tar inte katten riktigt till sig innan man vet om den ska stanna eller inte. Det tar ganska lång tid att lära känna och växa ihop med en katt, särskilt om den är vuxen och haft ett tidigare hem. Bestämmer du att katten ska stanna "no matter what" så tror jag att en del av ängsligheten försvinner och sånt märker även katterna. Dessutom tror jag att du automatiskt kommer att få en närmare relation till Mimmi bara genom att tänka på henne som din på riktigt.

Sedan är det ju alltid så att om det verkligen inte skulle fungera så får katten flytta iallafall till slut, men så är det ju alltid oavsett om man köpt den på prov eller inte. Jag har aldrig köpt en katt på prov, och har heller aldrig behövt omplacera eller lämna tillbaka en katt. Katter vänjer sig vid varandra, förr eller senare, det gäller bara att man inte stressar upp sig utan är övertygad om detta.

Att katter visar irritation eller läxar upp varandra genom fräs, morr, tassviftande eller genom att jaga iväg varandra är något som kan förekomma även bland katter som trivs ihop. För att kunna läsa av katternas relation till varandra måste man se hela bilden och då finns det oftast beteenden mellan bråken som väger upp eller t.o.m. väger över på acceptans-sidan.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Ellismakaroner
2015-08-19 09:11
#42

#41 Det är absolut sant! Det är lite balansgång- jag försöker att tänka att det ska bara gå, men samtidigt försöka vara så uppmärksam och medveten som möjligt. För går det inte så går det inte. Jag är inte beredd att satsa på att det ska ta dem 2 år att bli vänner. Jag vill inte att de tillslut ska bara tolerera varandra, utan jag vill att de ska bli riktigt bra vänner, med fin stämning hemma och där de verkligen kan njuta av varandra. Annat tycker jag inte känns bra varken för min eller någon av katternas skull. Självklart får det bli bråk ibland ändå, och jag förstår att det inte är konstigt eller hemskt, så länge det inte är så ofta att de inte kan slappna av. Så länge de resten av tiden är riktigt bra vänner.


Leritza
2015-08-19 09:36
#43

Glasburkar bör funka så länge glaset tål frysning. Här används mest gamla såsburkar i plast. Se bara till att inte byta ut torrfoder mot blötfoder för snabbt. Som sagt introducera katter kan ta tid. Här gick det hyfsat snabbt, men så var den ny yngre vilket sägs va lättare.

kattöga
2015-08-19 10:44
#44

Jag tycker det verkar gå jättebra med invänjningen av era katter! Och jag tycker det vore synd om katterna, båda två, om ni lämnar tillbaka katten efter alla dessa framsteg. Att ändra deras liv igen tror jag inte är bra för dom.
Dom är dessutom såpass unga så att jag tror det kommer att gå galant för er och dom!

Vi tog hem min mans katt hit (min man bor delvis långt borta och delvis här) för ett år sen och han och honan som bodde här sen tidigare är fortfarande inte vänner! Hanen är väldigt "på" och honan blev därför rädd för honom. 

Båda två var vuxna, dom är nu 8 resp 11 år. Dom har väl nått en "tolerans-nivå" nu. Honan verkar acceptera hans närvaro i hemmet ibland, men bara ibland. Nu är båda frigående vilket gör att det tar längre tid än om dom skulle vara innekatter. Så jag räknar med att det tar tid innan dom helt accepterar varann till 100%. Förhoppningen är ju att dom blir vänner också, men det får visa sej om det blir så…… 

Som sagt, jag tycker era katter har gjort enorma framsteg på den här korta tiden och jag är övertygad om att dom kommer att hitta en bra balans i relationen med varann och troligtvis blir dom goa vänner också! Håller tummarna för att framstegen fortsätter att gå lika bra och snabbt som hittills!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Ellismakaroner
2015-08-19 16:00
#45

#43 Tack! 

#44 Tack för dina tankar och dina hållna tummar!😊Hoppas att era blir bra vänner! Nä såklart skulle det inte bli kul för dem att ändra situationen igen, men jag tänker att det ändå är bättre ifall nu Mimmi kan komma till ett hem där hon stortrivs snarare än att bo här med dålig stämning? Katter lever ju trots allt riktigt länge, då är det väl värt att ändra nu så det blir så bra som möjligt resten av tiden🙂

Idag drack Mimmi (pyttelite) av "Edis" vatten! 🥳Jag har stängt in oss allihopa i vardagsrummet någon timme om dagen några gånger nu och tycker det verkar gå bra. Mimmi verkar mer trygg i rummet,  hon har gömt sig under soffan några gånger men aldrig någon längre stund. Hon går nog också oftare självmant in i rummet! Just nu sover de siesta inte jättelångt ifrån varandra🙂


Ellismakaroner
2015-08-21 11:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Tycker Mimmi hänger mer i vardagsrummet nu, sover i soffan en del medan Edi sover på bordet bredvid! Senaste nytt är också att de jagar varandra genom lägenheten. Har sett både Edi och Mimmi jaga. Är det ett bra tecken? Får känslan av att det är lite lek över det. Tycker Mimmi fräser lite mindre. Tyvärr är hon inte så intresserad av blötmaten sedan första gången den serverades.

Häromkvällen kom det in en harkrank, de verkade glömma att vara spända bredvid varandra en stund! (Beklagar bildkvalité igen)


kattöga
2015-08-21 11:24
#47

Jättespännande! Det går ju hur bra som helst för era katter! Absolut testar dom att leka med varandra. 👍

Jag önskar våra katter hade kommit varann så nära…… Men ibland kan dom äta nära varandra, d v s ca en meter ifrån varann. Ibland har honan släpat in levande byten och då är dom båda upptagna med att försöka fånga musen. = Gemensamhet! 😉 Sover dom på samma ställe (vilket händer nån enstaka gång) så är det i hörnsoffan. Men då ligger dom i varsin ände av hörnsoffan, och jag måste finnas mellan dom.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

OberonsMatte
2015-08-21 11:54
#48

#46 Ja, det var stora framsteg vill jag lova!

Är de tysta eller låter de när de jagar varandra? Hur avslutas en jakt och vad händer efteråt? Att de har turats om och båda har provat på att både jaga och bli jagad tyder definitivt på att det är lek det handlar om och det är otroligt positivt!

Likaså att de kunnat sova i närheten av varandra i vardagsrummet och att de glömmer bort spänningarna dem emellan när det dyker upp ett gemensamt intresse som t.ex. en harkrank.

Bilden på de blivande kompisarna är jätterolig. Snacka om skillnad på svans!

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Ellismakaroner
2015-08-22 16:32
#49

#48 De är tysta när de jagar varandra, har inte varit så uppmärksam på hur jakterna avslutats eller vad som hänt sedan. Tror det brukar vara att den ena kanske "gömmer sig" och den andra i närheten, sedan går de väl och gör något annat😛Hur så? Och ja hehe visst är det kul hur olika de ser ut, framförallt precis bredvid varandraSkrattar

Idag hälsade de nos mot nos. Mimmi började morra men ändå😍


Ellismakaroner
2015-08-29 18:12
#50

Nu är prövotiden officiellt slut och jag ska behålla Mimmi🥳

Katterna verkar avslappnade med varandra, luktar lite på varandra, jagar varandra varje dag, sover ofta i närheten av varandra. De har hälsat nos mot nos! Dricker från samma vattenbar, sover i samma rum. Mimmi verkar absolut tryggare och något busigare! Men hon är fortfarande rätt rädd så hoppas hon blir tryggare. Behöver ju kastrera henne men känns bäst att vänta, kanske en månad. Edi verkar verkligen trivas med att ha en kompis!😃🥳


VästkustFia
2015-08-29 23:31
#51

Grattis! Det lönade sig att ha tålamod 👍

OberonsMatte
2015-08-30 12:24
#52

#50 Jätteroligt att höra!👍

Sajtvärd Katter iFokus

Ellismakaroner
2015-09-06 11:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#53

😃🥳😍🌈 Här går så bra och jag är helt överlycklig!


OberonsMatte
2015-09-06 11:34
#54

#53 Vilket härligt par de är!😃

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2015-09-06 11:43
#55

På vilket sätt märker du att det går bra nu?

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Ellismakaroner
2015-09-06 11:54
#56

#55 Det är inget särskilt nytt, men allt känns bara som att det börjar falla på plats och bli ännu mer bekvämt och kännas ännu mer rätt. Här har inte frästs på ett bra tag! Båda har ätit sin blötmat i 2 dagar! Båda verkar så bekväma och nöjda! Jag har sett dem halvbrottas litegrann, de följer varandra väldigt mycket. Båda är väldigt tillgivna mot mig. Det gör mig fantastiskt glad alltihop😃


Upp till toppen
Annons: