Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1694 ggr
emashy
2015-08-05 16:09

Kattunge öga rinner/nyser - hjälp

Hej jag har en kattunge en hona på 15 snart 16 veckor. Hon har ett rinnigt öga och är lite snorig, nyser ibland. Frågan är om jag kan vaccinera henne ändå, på vår vetrinärklinik har de ett paket med id märkning och vaccination.
Samt om detta läker ut av sig själv, vet att alla ungarna från kullen hade detta men tillfrisknat helt men hängt kvar lite på henne.

Inga kommentarer om att man inte tar hem katt med något rinnigt öga då ni inte känner till situationen.

Mvh Em & Ashy

  • Redigerat 2022-03-28 07:34 av OberonsMatte
Annons:
annzoo
2015-08-05 17:00
#1

nej, du ska inte vaccinera en katt som är sjuk. Sedan om kullen hade ögonproblem borde du kolla upp om de herpes, klamydia  eller Mycoplasma felis genom att göra ögonpaketet och skicka till SVA

http://www.sva.se/analyser-och-produkter/analyser-av-djur-och-foder/katt1/kattogonpaket

jenniferhej
2015-08-06 13:19
#2

Hej! Jag har en hittekatt som hade samma när jag tog hem honom. Han var 5 veckor då. Han hade en infektion i luftvägarna samt ögoninfektion och behövde antibiotika. De vaccinerar inte när katten är sjuk. Jag fick vänta ett bra tag innan jag kunde göra allt sånt. Tänk på att sånt där kan  smitta jättelätt om du har fler djur. Ta han till veterinären och se vad de säger :)

Upp till toppen
Annons: