Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1460 ggr
Camillaaae
8/4/15, 1:26 PM

Hjälp min katt äter dåligt!

Hej, jag har en katt på drygt 3,5år hon äter dåligt och går ner i vikt. Hon har alltid varit kräsen och äter bara torrfoder. Hon vägrar äta blötfoder, skinka eller liknande. De jag får hon att äta är torrfoder, kattgodis, kattmjölk och liknande. Har varit med hon till veterinären som tagit prover ich säger att de ser bra ut så ingen njursjukdom sa han. Veterinären var osäker på vad vi kunde göra när hennes prover är bra. De jag ska göra nu är att pröva ge hon kortison ifall det skulle kunna vara att hon har inflammation i tarmen. Hon har även i över två års tid haft nysningar i perioder men det menade veterinären på att när inte proverna visar något så kan de vara virus som man måste vänta ut. Men hon har ju haft fram och tillbaka i över två år.. Nossköljning kunde man pröva men han trodde inte att det skulle hjälpa henne. Är orolig när hon blivit så mager också, någon som har något tips på vad jag kan göra eller har katt med liknande problem?

Annons:
OberonsMatte
8/4/15, 1:47 PM
#1

Hur mycket väger hon och hur mycket har hon gått ner i vikt? Under hur lång tid?

Har tänder och munhåla kollats ordentligt?

Hur fungerar bajsandet? Hur ofta och vilken konsistens? Har hon tendens till föstoppning kan det minska aptiten.

Hur är hennes allmäntillstånd? Är hon pigg och alert som vanligt eller verkar hon ovanligt trött och slö?

Har du tagit tempen på henne någon gång?

Sajtvärd Katter iFokus

LoAEmma
8/4/15, 3:18 PM
#2

Avmaskad?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Lilyz]1
8/4/15, 3:33 PM
#3

Kastrerad?

Camillaaae
8/4/15, 9:25 PM
#4

#1 

Jag är osäker på hur mycket hon vägt som mest men de är mellan 3,2-3,5 kg och nu väger hon 2,8. Hon har gått ner sakta men lite snabbare nu på sist tiden. Hon har dock alltid vara ganska liten katt men inte alltid direkt mager som jag tycker hon blivit.

Veterinären tyckte hon var lite röd i tandköttet och lite tandsten men de tyckte han bara var lite grann och inte att hon skulle ha FORL tex.  De ska vi borsta hennes tänder för. 

Bajset har sett bra ut när jag rensat men ska kolla det nogare.

Hon är ganska pigg och vill busa osv, annars är hon allmänt en ganska lugn katt. 

Tempen är tagen och verkar normal för katt. När jag tog för ca 2veckor sen var den 39,2 men hon veterinären dagen efter var den lägre, ca 38,5.

#2 

Jag brukar avmaska hon då och då eftersom hon är utekatt. Men ser hon aldrig fånga råttor.

#3 

Ja hon är kastrerad.

lizton
8/4/15, 9:40 PM
#5

Jag har fått upp min ena katt i vikt genom att toppa med kattungefoder. Kattungefoder är mer kaloririkt än vuxenfoder. Katten äter mest blötmat och jag toppar med Whiskas Junior Kitten blötmat. Jag toppar också ibland med Sheba blötmat och det är super smaskigt tycker båda katterna. 

Om din katt bara äter torrfoder så blanda i lite kattungetorrisar i fodret. Bäst är om man kan få katten att äta blötmat. Min ena fick proteinstopp i snoppen och blev väldigt mager. Efter att de fått bort stoppet har han fått enbart blötmat och topping ibland av kattungemat. Han har gått upp i vikt och ser mycket bättre ut nu.

Är katten orolig för något så kan den fort gå ner i vikt. Min andra katt blev orolig av folk som har bott här i sommar och han åt mycket mindre. När besökarna åkte kom han in och åt oftare och har gått upp i vikt och ser nu normal ut.

Hoppas det ordnar sig med din katts vikt!

sagan
8/5/15, 12:23 AM
#6

Det finns ett torrfoder som heter Ageing +12 Royal Canin som är väldigt kaloririkt. Så testa att gen henne det ett tag. Förutsatt att hennes mage klarar det. Tänk dock på att 10 gram av det innhåller 128 kcal och hon bör äta runt  160 kcal om hon ska väga 3 kg. Inget foder jag normalt skulle rekommendera men du skriver att hon bara äter torrfoder och inget annat och då är nog detta ett av de som hon kan öka i vikt av enligt mig.

Men det är alltid bra att försöka bena ut vad som orsakar viktnedgången och då kan IBD vara en orsak och förklaring. Hoppas ni hittar en lösning.

Annons:
micki78
8/5/15, 2:15 PM
#7

Min ena katt magrade och gick ned i vikt. Hon åt inte mycket alls tillslut. Jag gick till vet och tog prover, det var akut bukspottsinflammation. Men din veterinären har tagit prover på det antar jag??

Camillaaae
9/1/15, 12:35 PM
#8

# Veterinären tror jag inte tagit prov på det. Hon har börjat äta lite bättre nu sedan hon fick kortison. eftersom kortisonet hjälpte lite med aptiten och nysningarna så ska vi ta prover på om hon kan ha någon allergi.

[[pimey]]
9/2/15, 4:33 AM
#9

Man ska INTE avmaska om man inte vet att katten har mask!

ElisabethB
9/2/15, 3:05 PM
#10

Har inget att tillägga när det gäller maten. Men istället för avmaskning köp "Kolla masken" som finns att köpa på apoteket istället.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Upp till toppen
Annons: