Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1528 ggr
VT4ever
2015-08-03 20:44

Rasval hjälp

Hej! :) Jag har börjat intressera mig för katter och skulle vilja köpa mig en egen raskatt men vet inte vilken som passar mig.

  •  väldigt social
  •  gilla mysa /gärna "knäkatt"
  • tystlåten
  • inte jobbig pälsvård som kräver mycket varje dag.

Storlek och utseende är inte avgörande. det jag vill med katten är att leka och aktivera den, men vill inte att den skall "kräva" att leka hela tiden, sedan vill jag mysa och ge mycket kärlek.  Har ni några tips på böcker/internetsidor där man kan lära sig mer om katter. Har hittills använd mig av internet för att lära mig om hur katter är och hur man tar hand om dem :)

Annons:
Jessicahagstrom94
2015-08-09 19:31
#1

Siames! Läs på om den rasen :) fantastisk ras. Annars vore det ju en bra idé att adoptera en eller två katter från ett katthem.

Bästakompis
2015-08-10 07:57
#2

Hej! En tanke bara, om man vill ha en katt som är "väldigt social" som du skriver, så får man antagligen räkna med att den kommer att kräva att bli aktiverad och att den kommer att prata en del med. Svårt att hitta en katt där man både får äta kakan och ha den kvar, så att säga. Det finns inga katter som leker bara när matte/husse vill. Precis som med hundar, om man vill syssla med t ex agility så får man skaffa en aktiv ras men då får man lägga tid på daglig aktivering också.

Siames är som#1 skriver en fin ras, men ofta rätt högljudd. Besök gärna uppfödare så får du se vad du har att göra med. 

Vilka katter som är keliga och gillar att vara i knät är väldigt individuellt och inte helt rasbundet, men oftast vill en social ras vara nära, och sen brukar frusna katter med kort päls eller ingen päls gärna ligga i knät. Kanske en cornish rex eller devon rex? Om du skaffar två katter kommer de inte att "kräva" av sin ägare på samma sätt då de aktiverar varandra. Men två raskatter blir ju dyra i inköp, så då får du spara ett tag!

Kattstatus.se är en bra sida. Kolla olika rasers sidor här på iFokus också. Lycka till!

burmamys
2015-08-10 10:44
#3

#2 har förklarat det mycket bra! 

Fundera över vad som är viktigast, att ha en lugn och lågmäld katt, som kanske inte har så stort behov av att ligga i knät och gärna sover/vilar stor del av dagen, ibland i ett annat rum, eller en social katt som interagerar med dig men som också är aktiv och behöver stimuleras/aktiveras med att jaga fjädervippa på spö, aktiveringsleksaker där den får klura ut hur den ska t ex få tag i maten, koppelpromenader, m.m. Sociala katter har större behov av att matte/husse deltar i leken också! Sedan finns det såklart katter som är "lagom" sociala och "lagom" aktiva!😉

Här kan du bläddra igenom olika kattraser och fundera lite mer:

http://www.sverak.se/kattraser/rasguide/

http://www.katt.nu/skaffakatt/kattraser/

http://www.katter.nu/kattraser/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_kattraser

Linika
2015-08-10 14:35
#4

Min ragdoll passar in på allt utom knäkatt!

Han är väldigt social och så länge han inte sover ska han vara med och hålla koll på allt. Han älskar att bli gosad med och kommer det gäster måste de bli gosade med också. Att bli klappad och kliad på magen är obligatoriskt flera gånger om dagen och han tycker om att bli buren och gosad med. Däremot är han ingen knäkatt. Han brukar lägga sig en bit bort om han får bestämma själv. Ibland kan jag lyfta över honom till knät för att få en stund med knäkattsmys :)

Han pratar i princip bara när det vankas mat eller när han klagar på sina bad. Och när han jamar så så jamar han väldigt tyst. Inte som min bengal som skriker dagarna i ända :p Ragdollen låter mest när han spinner, vilket han gör mest hela tiden så fort man tar i honom :D

Han är lekfull, men inte alls på ett jobbigt sätt. Nu har jag ju en bengal med, så de leker mycket med varandra och ragdollen är ganska nöjd med bara det. Han mycket ändå för att han hoppar in i leken när jag leker med bengalen, men innan hon kom så ville han inte alls leka lika mycket. Han älskar klickerträning med!

Trots att han är långhårig har han väldigt enkel päls. Jag behöver egentligen inte göra något med den, den tovar sig aldrig så den behöver inte borstas av den anledningen. Han fäller en hel del, så därför skulle det vara bra att borsta, men han ogillar det så mycket att jag inte orkar bråka om det. Problemet med hans päls är att den med jämna mellanrum blir fet. Ett bad 1 till 2 ggr per två månader gör att han håller sig riktigt fin. Har man bara vant katten vid vatten på ett bra sätt i tidig ålder och hittar en metod som funkar för en själv och katten så är det inte alls jobbigt att bada. Jag tycker faktiskt att det är rätt mysigt :)

LoAEmma
2015-08-10 19:51
#5

Säger också ragdoll!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

VT4ever
2015-08-12 00:38
#6

tack för alla era svar! Det jag är ute efter är en katt som är lagom, inte för lung och inte för aktiv. :)

Annons:
burmamys
2015-08-12 10:56
#7

I så fall kan du kanske kolla lite extra på brittiskt korthår, europé, och burmilla t ex? =)

[Silverräv69]
2015-08-12 11:54
#8

#6 Vi hade nästan samma krav på katt som du när vi letade, tog oss 9 månader att hitta rätt katt, som visade sig vara hittekatt på ett jourhem, 2år gammal och blandras. =P

Vi stirrade oss också blinda på raser, men när jag såg vår katts annons på blocket, pratade med katthemmet om honom var det en pusselbit som föll på plats. Han är en fantastisk katt, med alla rätta egenskaperna för oss! Så ge inte upp, du kommer hitta rätt katt med lite tålamod!

VT4ever
2015-08-12 14:30
#9

Åter igen tack, jag är intresserad av bla devon rex, men vet inte om de är för aktiva för mig. Vill ha en katt som är nyfiken och som är där jag är och som vill vara med mig och även leka och inte någon för lugn en som bara ligger och slappar.

[Silverräv69]
2015-08-12 15:09
#10

Jag vet att det finns rasstandard, men det är viktigt att när du träffar en kull att du pratar med uppfödaren om vilka kattungar som påvisar dina önskade egenskaper. Men om du väljer en mogen vuxen katt, som redan utvecklat sina egenskaper, så vet du precis vad du får, raskatt eller inte.

Vår förstakatt var en katastrofal engergiknippe som vantrivdes i vår 2'a, så han fick flytta till en annan familjemedlem med hus, där han nu som 9 åring stormtrivs.
Vår nuvarande 2'a katt är en fullträff, men vi var superpetiga. =)

Omorika
2015-08-12 16:29
#11

Jag har Devon rex och har aldrig ångrat mig. De är alltid med men på ett roligt sätt. Eftersom pålsen är så tunn vill de helst mysa på dig som ägare när det är dags att sova. Det är dock bra att ha två så de kan aktivera varandra.

Ellismakaroner
2015-08-12 16:36
#12

Jag har en maine coon, de och norsk skogkatt är ju sk lagomkatter. Maine coon är väldigt sociala och vill alltid vara där man själv är. De är keliga men oftast inte knäkatter (du kan nog hitta en som är det om du letar). De kräver i stort sett ingen pälsvård (min får tovor ibland, men det brukar rasen sällan få, och jag kammar henne för att slippa fällt hår. De kräver inte mer pälsvård bara för att de har lång päls!) De pratar en del men inte särskilt högljutt, och det är också lite individuellt hur mycket. De är lagom lugna, lätta att ha att göra med, och ändå lekfulla.


Upp till toppen
Annons: