Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2103 ggr
Majasandgren
7/28/15, 6:35 PM

Äter damm?

Min kattunge på snart 14 v käkar damm som hon hittar under soffan och hörn. Hon har till och med ätit hundens päls (vi har en japansk spets som är en långhårig hund som fäller mycket). Jag börjar bli lite orolig när hon stoppar i sig damråttorna och det syns i avföringen. Bör jag köpa kattgräs? Eller har ni någon aning om varför hon gör så?

Annons:
Hundtassens
7/28/15, 7:13 PM
#1

vår katt lekte och tuggade på allt. Köpte massor roliga leksaker med fjädrar på och kattgräs osv  för att distrahera med roligare saker så han höll sig borta från damm och annat. :)

Majasandgren
7/28/15, 10:40 PM
#2

#1 Vi leker med henne hela tiden och hon har gott om leksaker. Förutom dammet så tuggar hon inte på något alls som är förbjudet. Men ska testa kattgräs om det kanske kan göra susen :)

Uppkatten
7/29/15, 9:05 AM
#3

Men det enklaste är väl att dammsuga lite oftare om man inte vill att kattungen ska få i sig en massa dammråttor…???

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Hundtassens
7/29/15, 12:39 PM
#4

det är nog inte råttorna hon är orolig över utan hon har en långhårig hund som fäller, har själv haft en finsk lapphund, ska man ha bort håren får man dammsuga tre gånger om dagen….. det är omöjligt så testa kattgräs och allt annat du kan hitta på för att försöka förhindra allt hår tuggande :)

OberonsMatte
7/29/15, 12:45 PM
#5

Kattungar är nyfikna och hittar de något på golvet vill de undersöka vad det är för något. En fuktig nos och en slick innebär att damm och hårtussar fastnar på den sträva tungan och då har katten inget annat val än att äta upp det.

Dammsug oftare är mitt tips!

Sajtvärd Katter iFokus

Majasandgren
7/29/15, 6:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#3 vi dammsuger ofta, det måste vi göra med tanke på hunden. Han måste borstas ofta och fäller mycket pga att värmen aldrig slog igenom ordentligt i år. Han fäller med andra ord fortfarande sin tjocka ulliga underpäls och det kan ligga tussar på golvet titt som tätt. Vi ids ej plocka fram dammsugaren flera gånger om dagen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: