Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2661 ggr
[LoveUnite]1
2015-07-27 22:12

Bortskämd katt, flytt

Om ca 2 veckor ska jag flytta.

Min katt är ute katt, just nu bor jag på bottenplan med altan, han kommer och går som han vill, jamar när han vill in, jamar när han vill ut.

Ibland har jag velat ha honom inne, men får han inte komma ut som han vill går han runt, jamar, kraffsar på alla fönster, har jag persiennerna nere hänger han sig i persiennerna och nästan tar sönder dem, min stackars hund får panik och vandrar runt som världen ska gå sönder.

Nu har jag funderat hur inne sjutton detta ska gå.

Jag kommer flytta till ett höghus och vi ska bo högst upp, jag ska se till att balkongen ska bli in nätad helst innan natten första dagen vi flyttar dit. Jag hoppas verkligen balkongen duger för honom tills vidare.

Han måste vara inne, hur länge vet jag inte, tills han vet att vi bor där, sedan tänkte jag vänja in honom i området med sele och koppel (precis som jag gjorde här jag bor nu.) Alternativt om han blir lugn hemma och balkongen duger för honom så kan jag ha honom som inne katt kanske… med lite koppel promenader ibland.

Men vad är bästa sättet att få tyst på en katt som går runt och jamar och tar sönder saker om han inte får som han vill?

Han är så himla envis!

Annons:
Tjeja
2015-07-27 22:22
#1

Hur mycket aktivitetsgrejor har du till honom inne hemma? Tex klätterträd, klösmöbler, höga hyllor och annat som han kan promenera runt på med översikt över hemmet?

Väldigt ofta är det sådant som behövs och gör susen för att kisse ska bli nöjd. Ja och sedan någon kompis att brottas med förstås… helt ensam behöver ju en katt extra mycket lek och stimulans av sin människa/människor för att bli nöjd.. och det räcker sällan ändå.. kattkompis är oftast det absolut bästa. Även om en tillvänjning och introduktion till en kompis kan vara lite bökig och ta sin tid är det oftast 200% värt det i slutänden när dem väl blivit kompisar!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[LoveUnite]1
2015-07-27 22:26
#2

Nja… inte så mycket. Har 2 små klösträd, kanske 50 cm höga. Har inga höga hyllor.

Sedan har jag bara lite kattleksaker, möss, råttor, bollar.

Har funderat på att köpa en sådan där mega klösklättring men här rädd att han ej kommer använda den o så har jag spenderat så mkt pengar på det i onödan..

Tarotstollan
2015-07-27 22:31
#3

Vad du än bestämmer att göra så släpp aldrig ut katten ensam i ett höghusområde! Eftersom den är van att komma och gå som den vill så skulle du behöva bo på bottenvåningen för att kunna släppa den ut och in. Hur skall du veta när den vill in igen?

Sätter den sig utanför dörren kan det var en som släpper in den i trappuppgången, en annan sparkar ut den, nästa tar in den i sin lägenhet och matar den och sen släpper ut den igen, någon lämnar in den hos en veterinär för avlivning mm. mm. Detta är bara lite av vad som kan hända din katt, detta har hänt och mer därtill i vårat område.

Hoppas verkligen att balkongen skall räcka för din kisse!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tjeja
2015-07-27 22:37
#4

Låter osannolikt att han inte skulle gilla ett högt klösträd.. I alla fall inte om det är mer som trädstam/hög pelare (galoppträd) med hyllor eller så på. Stora klätterställningar som för människor ser spännande ut med massor av täta hyllplan och "grottor" är sällan lika lockande för vuxna katter dock. Mera "rena träd" där de kan komma upp och få utsikt.

De allra flesta katter har behov av att komma upp på högre nivåer och kunna spana ut över sitt "rike". 

Du skulle ju kunna prova med hyllor först längs med väggarna i olika höjd som han kan promenera emellan. Gärna på strategiska platser där utsikten över rummet/rummen är bra.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2015-07-27 22:46
#5

Här är en artikel som har några fina bilder på hur jag menar indredningsmässigt! För övrigt är det en jättemysig artikel att läsa ändå. Men ja.. Hyllor och klösträd i pelarformat liksom. Höga ställen som katten kan spana ifrån.

En katt kan bli en nöjd innekatt även in en väldigt liten lägenhet om den bara får rätt stimulans, inredning och uppmärksamhet och förstås.. gärna selpromenader ibland också som du redan vet! 😉

http://www.themaineclub.se/docs/medlemspres_jenni_grabbarnagrus.php#

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[LoveUnite]1
2015-07-27 22:46
#6

Kanske ska passa på att köpa en, det är ett s¨dant klösträd som nästan går upp till taket med lite olika plan, några säng platser och något hål, såg spännande ut men skulle kosta 600 kr, ska se om den finns kvar.

Oj, jo jag har tänkt på det att folk kankse slöpper in honom, sedan blir han utsparkad osv. Men där jag bor är det nästan bara pensionärer som bor, oftast brukar de gilla katter… tänkte helt enkelt han får lära sig, jag har hund så jag går ut några ggr om dagarna.

Men, helst vill jag ha honom inne, så jag hoppas att balkongen räcker, det är en stooooor balkong, 20 kvm och bara natur utsikt, fåglar, ekorrar osv :)

Jag vill ha min lilla kille inne, han får bara mask ute av allt äckligt han äter oc så oroar jag mig att han ska bli påkörd eller ihjäl slagen av någon knäpp människa.

Får kanske anpassa lägenheten med lite katt grejer.
Han är min första katt så jag kan inte så mkt om katter.

Annons:
[LoveUnite]1
2015-07-27 22:50
#7

Haha, coola katter :) Ja, det var ett liknande sådant träd som katten låg på som jag har sett.

Såg även du skrev om katt kompis, missade totalt det. Vi får se, först får jag se hur katten trivs i hemmet, är han lugn så räcker det med honom, har en stor hund också, inte samma sak dock, hunden blir rädd för katten när han vill leka och katten blir rädd för hunden när hon vill leka, haha! Töntar!

Men, är en etta på 52 kvm så… vill inte det ska bli för trångt. Men om han uppför sig inne men verkar uttråkad så kanske jag får tänka om gällande en kompis.

Tjeja
2015-07-27 22:50
#8

Oj tror att vi postade ungefär samtidigt! 😃 kolla inlägg #5

Just dedär klösträden du nämner som bara nästan går upp till taket med massa hyllor på.. i min erfarenhet är det bortkastat på vuxna katter. De behöver mer rena pelare för sig och hyllor brevid typ.

De typer av klösträd du nämner är däremot ofta en hitt för kattungar och älskar att sura runt i trädet och gömma sig här och där. Men trotts att dem är så stora dessa klätterställningar är ytorna i dem oftast för små för vuxna katter ska trivas.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2015-07-27 22:52
#9

Ja #7 en artfrände till kompis är oersättelig med något annat sorts djur människa inkluderad 😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[LoveUnite]1
2015-07-27 23:00
#10

Jaha… så glesare då för vuxna katter… ska hålla utkik efter ett sådant =)
Vi får se hur det blir med en kompis katt, ser jag på honom att det behövs så blir det nog sannolikt att det blir en till familjemedlem..

men vill helst ha en till hane då.

Funngerar en vuxen kastrerad 2 årig hankatt med en okastrerad kattunge hane, som också sedan ska bli kastrerad?

Min pojk är snäll, jag säger inte det bara för det är min katt men han är faktiskt snäll, aldrig rivit eller slagit min hund och hon är ändå knäpp och ute har jag sett honom med andra katter och han är fin med dem.

Tjeja
2015-07-27 23:08
#11

Det är faktiskt oftast från början den lättaste kombinationen att para ihop en vuxen katt med en ungkatt eller kattunge. Då blir det inte bråk om rangen från start. 

Men när den lilla väl blir könsmogen kan det bli tuffare en period. Kastrering så tidigt som möjligt är ju det bästa att rekommendera oavsett.

Här har du jättebra läsning för hur man introducerar vuxna katter för varandra på ett bra sätt.. och gör du så där den ena katten är ungkatt eller kattunge blir det med största sannolikhet lättare och går snabbare! Kattstatus.se  Och är din kisse redan från början så snäll mot andra djur och katter kommer det troligtvis gå smidigt med introduktionen av en kompis. 

Vill varmt rekommendera den sidan över huvud taget. Det finns massor med bra artiklar med tips, hjälp och information att läsa i artiklarna där! 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Bästakompis
2015-07-28 08:08
#12

Även jag skulle rekommendera en hög klöspelare där katten kan rusa upp som på en trädstam, samt liggplatser högt upp. Fjädervippa, laserpekare och någon form av labyrint för torrfoder/godis är också suveränt för att aktivera katten. Men klöspålen är nog det sista jag skulle välja bort för mina katter. Jag har en pelare från början i lägenheten och runt den har jag monterat en trasmatta. Det är väldigt tydligt hur de gör sig av med överskottsenergi genom att springa upp på den. Ofta när de leker med varandra eller med mig. Håller med om att mer "invecklade" klösträd är överskattat för vuxna katter.

[LoveUnite]1
2015-07-28 10:50
#13

Guh, börjar inse nu att min katt har nog väldigt tråkigt hemma. Har det inte katt anpassat direkt.

Första saken jag ska hålla utkik efter är en kattpelare/träd med några liggplatser/hyllor. En billig trasmatta skulle kanske vara något också.

Sedan får jag se vad mer ja kan behöva. Förhoppningsvis hittar jag dessa saker inom 2 veckor så har han allt redo i vårat nya hem. =)

Tack för era tips och råd! ❤️

Annons:
Tjeja
2015-07-28 12:44
#14

Lycka till! Och berätta gärna hur det går! 

En takhög klöspelare kan ekonomiskt vara en ganska stor investering men är väl investerade pengar till en katt! Se till att den inte är för smal bara, kissen ska kunna klättra upp för den i full galopp. Då räcker det inte med en smal stör som ger vika.

Och ja, som du beskrev att du har det i ditt hem är det inte konstigt alls att din kisse är understimmulerad.

Har du sett något program med katt vetaren Jackson galaxy? Googla lite program "My cat from hell" med honom och titta!  litet exempel klipp:

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[LoveUnite]1
2015-07-28 23:09
#15

Sjutton, nya är ju svindyra 😮 jag håller utkik efter begagnade klöspelare/träd men hittade denna på zooplus… tyx?

burmamys
2015-07-28 23:22
#16

Pelaren (sisalstammarna) är bara 8 cm i diameter och alltså väldigt tunn och svag. Försök hitta en med stammar på 12-15 cm i diameter! =)

[LoveUnite]1
2015-07-28 23:33
#17

Okej 😊

Tjeja
2015-07-28 23:35
#18

Håller med #16 . Dessutom är de pelarna av kartongrör..och så smala kartongrör håller knappt för flängiga kattungar. Budgettips i så fall är att göra en egen pelare av en stadig träpelare som du lindar in i sisalrep eller limmar fast sisalmattor på.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Bästakompis
2015-07-29 09:24
#19

Denna skulle jag köpa om jag inte redan hade haft en pelare vid en rumsavdelning inbyggd i lägenheten. Och så minst en liten hylla högt upp på väggen intill som katten kan använda som liggplats. http://www.kattkompaniet.nu/klostrad/kattens-no-1/kattens-no-1-galopptrad-gra Ett träd med hyllor och krypin behöver ju inte vara fel för din katt men min erfarenhet är att det ger något helt annat när katten har möjlighet att få fart uppåt :) Mina vilda ungkatter rusar upp och ner där flera gånger om dagen. De har vanliga klösträd också. Grottorna längst ner använder de aldrig, liggplatsen högst upp använder de varje dag. Det kostar ju lite, men om man inte bor på landet och kan släppa ut katten så måste man satsa på inomhusmiljön. Har du inte räknat med det så går det nog att klura ut en hemmagjord variant som blir billigare.

Upp till toppen
Annons: