Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 804 ggr
Ellenfyrkant
7/27/15, 6:58 PM

Separera och sammanföra katter?

Jag har 3 katter - 2,5 år, 1 år, 5 månader. 1-åringen ska nu kastreras. Och jag funderar på om det kan vara ett alternativ att låta henne bo hemma hos min partner under läketiden, eller om det blir bråkigt när hon kommer tillbaka? Fördelen jag ser är att hon får det helt lungt, det bor även hundvalp här hemma för närvarande så det är full rulle emellanåt. Dessutom kan ingen av de andra katterna vara där och tvätta åt henne om hon får vara ensam. Men jag vågar förstås inte om set finns risk att hon inte är välkommen hem igen. Vet att den äldsta katten aldrig blir bekymmer. Tänker om den unga honkatten inte accepterar att kliva tillbaka ned i rang.

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
OberonsMatte
7/27/15, 7:05 PM
#1

Jag skulle inte välja att separera katterna. Risken för att det blir svårt att sammanföra dem igen är större än risken för att övriga djur "stör" läkningen.

Katter är  tåliga och brukar återhämta sig väldigt fort efter en operation. Eftersom såret kommer att sitta på magen är det mycket liten risk för att de övriga djuren kommer åt det. Ingen av mina katter brukar någonsin tvätta varandra på magen.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
7/27/15, 7:13 PM
#2

Om katten själv får välja skulle hon dessutom säkert välja att vara i sin vanliga invanda och trygga miljö, även om (och kanske särskilt) om hon känner sig lite uschlig.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: