Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 978 ggr
Ellenfyrkant
2015-07-27 18:52

Få ner fällandet?

Jag upplever att min hankatt börjat fälla oavbrutet sedan han kastrerades. Kan jag göra något utöver borstning eller är det bara att gilla läget? Vet att kvaliteten ofta förändras ned kastrering men är det troligt att han fäller mer pga det? Tidigare fällde han "normalt" som i perioder. Nu har han fällt oavbrutet i alla fall senaste halvåret. Det är inga små mängder hår vi pratar… ;)

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
OberonsMatte
2015-07-27 19:20
#1

Jag tror inte att fällningen beror på kastrering utan på att han har blivit vuxen. Mina katter fäller konstant från att de uppnått vuxen ålder (2-3 år), visst ser man skillnad på vinter- och sommarpäls eftersom de är semilånghår, men de har ingen period där de fäller lite.

Sajtvärd Katter iFokus

Ellenfyrkant
2015-07-27 20:47
#2

#1 Tack för svar! Det som fått mig att börja fundera är bara att det är såna OFANTLIGA mängder hår! Jag väntar mig inte att det ska vara "pälsfritt", men det är som att han fäller ur vinterpäls året om, SÅ mycket hår. Finns det något man kan göra för att minska? Eller fina tillskott för päls? Till hund kör man ju ofta laxolja, men det vill jag inte riktigt på katterna då jag förstått att de lättare än hund utvecklar fiskallergi? Vet förstås att A och O är ett bra foder, och det har vi alltid haft.

Mvh Ellenfyrkant

Bästakompis
2015-07-28 08:19
#3

Furminator kanske? Använder inte själv för mina nuvarande katter har inte behovet, men det är en speciell kam som tunnar ur pälsen och tar med sig väldigt mycket hår.

kattöga
2015-07-28 12:21
#4

Vår hane fäller enorma mängder päls, varje dag, året runt. Ändå har han en fin och "tjock" päls. Jag har endast en vanlig "dubbelborste" med "karda" på ena sidan och borste på andra. Borstar katten några gånger i veckan, ibland lite varje dag. Det hjälper en hel del. Men visst hittar jag katthårstussar lite här och där ändå, särskilt om jag inte borstat på ett tag. 

Jag tror att det är väldigt individuellt hur dom fäller. 

Honan fäller ungefär lika mycket när hon släpper vinterpälsen i början av sommaren.

Vet inte om laxolja hjälper (ofta finns det ju dessutom med i kattmaten redan). Kanske hjälper äggula? Men jag tror att det "bara" hjälper om fällandet hör ihop med nån obalans. Men om dom alltid fäller mycket, som vår hane, så tror jag inte att det gör nån skillnad……. 

Men kanske finns det några som vet bättre, än jag tror, här?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: