Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1412 ggr
[Sara-Kpop]
2015-07-24 16:10

Tips till första gångs kattägaren

Hej jag skriver här för att få tips och råd! 🙂

Jag har alltid velat ha katt men inte fått då familjen tycker det är tillräckligt med djur här hemma (vi har 3 hundar 2 utav dem är mina) och jag är egentligen mer hundmänniska än katt människa. Men om förmodligen 1 år har jag eget boende och helt andra möjligheter, så då kan jag ju själv bestämma hur många djur som kommer in. 

Varken jag eller familjen har några erfarenheter av katt alls utan det har varit mor och far föräldrarna som alltid haft katt. Det är därför jag vänder mig till alla er här inne, jag har läst på en del men vill ändå höra era tankar och erfarenheter.  

Det jag söker är en katt som älskar mys och gos samt som inte kräver allt för mycket eller är för svår då detta är min första. För mig spelar det inte så stor roll om det är hona eller hane om det är en bondkatt/ras katt samt om det är en unge eller vuxen så länge katten är trevlig & frisk så är den välkommen. Det jag kan erbjuda det är massor med mys och gos samt att katten får möjlighet att gå som den själv vill. Vi bor ganska lantligt. Hoppas ni vill och kan svara på dem :) 

  • Hur vet man om en uppfödare är seriös och hur går man tillväga för att göra ett bra och seriöst köp? (verkar ju vara sjukt lätt att köpa katt än hund) 
  • Fördelar/nackdelar med hane hona? 
  • Vad behöver man köpa hem? 
  • Vad är bäst att köpa en kattunge eller vuxen katt? 
  • Hur ska man vänja hundarna och katten vid varandra på bästa sätt? (mina hundar har knappt sett katter mer än på promenaderna när man är ute och går) 
  • Vad är bäst att köpa 1 eller 2? 
  • Hur lär man den att vara ute? Alltså att den vet vart den bor. 
  • Ska man klippa klor på en ute katt? 

Ja det var väl det jag kom på nu känner mig väldigt ny på detta område så ni får mer än gärna skriva annat som man bör tänka på eller sådant som kan vara bra att veta. Jag är tacksam för all hjälp man kan få.🙂 Det är som sagt typ 1 år kvar men det skadar ju inte att vara väl förbered!

Tack på förhand!

Annons:
Valkyrija
2015-07-24 16:21
#1

Hejsan!
Jag skulle börja med att rekommendera dig att adoptera en katt från ett katthem. Det finns idag över 100 000 hemlösa katter i Sverige så därför är det viktigt att inte stötta aveln på huskatter. Därför bör du inte köpa en kattunge som du hittar på blocket för typ 300kr. 

Min erfarenhet när det kommer till hanar och honor är att honor är mer självständig och lite griniga men det är bara min erfarenhet. Utöver det så finns det ingen skillnad. Att kastrera rekommenderar jag dig att göra oavsett om du har en hona eller hane och speciellt om du ska ha den som utekatt :)

En vuxen katt är den den är medan du inte har en aning om hur en kattunge kommer bli så därför finns det inget som är bäst. Kattpensionat brukar ha både vuxna katter och kattungar :)

En katt bör vara inne i 2 veckor innan den släpps ut. Detta för att den ska förstå att dens nya hem är just hem så den inte vandrar iväg på annat håll. 

Vissa katter trivs bäst ensamma medan vissa vill ha en vän så det varierar :)

Ja, jag tror man bör klippa klor på utekatter också men håll lite koll på klona så ser du :)

Vad du bör köpa hem:
Matskål/vattenskål
Foder
Leksaker
Klösträd
Katter brukar föredra att hitta sina egna platser att sova på men en kattsäng kan vara uppskattat :)
Kloklippare(Haha vet inte vad det heter?)
Kattlåda

Tror inte jag missat något :) Lycka till ! :D

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Katthemsmatten
2015-07-24 16:33
#2

Bra att du vill förbereda dig. Du ställer bra frågor som visar att du funderat en hel del på det här. Det jag först och främst skulle vilja att du funderar över är om du kommer ha ekonomi att ha fler djur än dina hundar när du flyttar hemifrån. Jag får en känsla av att du är mycket ung och man har inte alltid den bästa ekonomin när man flyttar hemifrån för första gången.

Förutom att du ska ha råd med bra mat till dina djur så behöver du också ha dem försäkrade (veterinärvård är fruktansvärt dyrt) och du ska ha en buffert till självrisken om/när någonting inträffar. Katter lever länge. Ofta 15-18 år. Har du funderat på om du kan ta ett så långsiktigt ansvar för katten?

Hur man vet om det är en seriös uppfödare avstår jag från att besvara eftersom jag alltid tagit hemlösa katter alt. omplaceringar. Katthem anslutna till SVEKATT är seriösa, men det finns säkert privatpersoner som också arbetar seriöst med hemlösa katter. Hemlösa katter behöver inte alltid vara skygga eller försiktiga. Många har haft hem men av olika anledningar blivit hemlösa. De brukar snabbt bli tama.

Hane eller hona spelar ingen stor roll. Se till att du skaffar en katt som redan är kastrerad. Att kastrera en honkatt är dyrare än en hankatt. Katten ska också vara dubbelt vaccinerad mot kattpest och kattsnuva innan du tar hem den. Den ska inte ha skabb och den ska inte ha mask.

Jag skulle rekommendera dig att skaffa en vuxen katt. Kattungar ska inte leva som ensamkatter och de kräver också enormt mycket tid. Plus att det är inte så kul att ha dem hängande i gardinerna t ex. Med en vuxen katt vet du mer vad du får för typ av katt. Därmed inte sagt att den behöver vara åldrig, men ett par tre år kan vara bra. Om du är borta mycket (vilket de flesta av oss är som heltidsarbetar) rekommenderar jag 2 katter. Men även här bör du fundera över din ekonomi.

Du behöver kattlåda, sand, klösträd, foder, borste, klosax och några leksaker till att börja med.

Det är sällan man bor så lantligt att det inte förekommer trafik så jag rekommenderar dig att ha katten som innekatt. De flesta katter har inga som helst problem med att leva inne så länge man ger dem uppmärksamhet och de har en innemiljö som är stimulerande. Ett innätat fönster eller balkong för att få litet vind i pälsen.

Kanske ska du vänta med att skaffa katt några år. Finns det något katthem inte allt för långt från din bostadsort kan jag rekommendera dig att börja som volontär. Då får du lära dig mycket om katter samtidigt som du får en chans att kela med dem när du städar. Kanske kan det räcka för en period. Och du gör samtidigt en mycket god gärning.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Sara-Kpop]
2015-07-24 17:36
#3

#1 Menar du att en kattunge inte går att utvärdera hur den kommer bli mentalt som vuxen? Behöver man ha klösträd om katten är ute katt? Klöser den inte klorna på typ träd och stolpar då? :) eller menar du för de 2 veckorna man ska ha den inne? 

#2 Jag kommer ha ekonomi annars hade jag inte tänkt skaffa katt :) Jag är "bara" 20 år gammal men har et stort djurintresse är utbildad djurvårdare sedan 1 år tillbaka och jobbar på hunddagis! Så jag lägger mer än gärna pengar på djuren det ser jag inte som något jobbigt utan något som jag har skyldighet till om jag skaffat djuren. 

Har även en buffert som jag sätter över 1000:- varje månad ifall något skulle hända så man inte stor hos veterinären och inte kan betala. Sen vet jag att om det skulle vara något alldeles så ställer mina föräldrar upp. Men man vill ju gärna klara sig själv och stå på egna ben! Är det inte svårare för en äldre katt att anpassa sig till hundarna? 

Jag har absolut inget emot dem som har sina katter som innekatter men för mig är det en självklarhet att katten ska få komma ut. 

Vi har göteborgsdjurskydds förening och de får in nya katter hela tiden som behöver nya hem.  Förstår dock inte riktigt varför jag bör åka till ett sådant ställe bara på besök och vänta med katt? 

Tack för era svar båda två! :)

solsken82
2015-07-25 11:26
#4

Hej! Eftersom du redan har djur är det inga problem att skaffa katt. Om djuret ska vara ute är katt hem. Inget att rekommendera eftersom de är hittekatter och katt hemmet oftast rekommenderar att katten ska vara inomhus. En kattunge skulle gå bra men du kan inte släppa ut den på en gång eftersom de oftast går vilse. Vilken ras vill du ha? Katter är olika till temperamentet. Du kan läsa in dig på de olika raserna. Besöka ett katt hem kan du ochså göra. Det är bra att du tar dig tid och funderar. Lycka Till☺

[Sara-Kpop]
2015-07-25 12:22
#5

#4 Hej! Det verkar som de flesta ras katt uppfödare inte vill att deras katter ska gå utomhus så då är det väl bondkatt som gäller om man vill ha den ute. 

Skumt jag har sett att många katter som omplaceras söker hem där de kan gå ut som de själva vill :) Man får väl skriva vad man har att erbjuda i sådana fall så hittar de väl en katt som passar in. 

Tack för ditt svar!

Katthemsmatten
2015-07-26 13:04
#6

TS, jag anser att katter i tättbebyggda områden mår bäst av att slippa utsättas för trafikfaror (det är den enskilt största anledningen till att katter dör i förtid), katthatande grannar, barn som övar sig att kasta prick på katten osv.,  osv.

Bor du trots allt riktigt lantligt är 2 veckor en alldeles för kort tid för en katt att vänja sig vid var den bor. Till att börja med bör den vara inomhus med dig för att den ska förstå att det är där den hör hemma. När du sedan ska börja vänja den vid att gå ut så ska det ske med sele och koppel (som du självfallet har övat den med inomhus innan ni går ut) och den processen bör sträcka sig över några månader. Sist bör du låta den vara ute tillsammans med dig utan sele och koppel kortare stunder för att du ska veta hur den reagerar. Hela proceduren tar minst 6 månader om du inte ska riskera att katten försvinner när den blir skrämd. Kan räcka med att ett annat djur kommer in i dess revir för att den ska dra iväg. Har den inte tillräcklig känsla för var "hemma" är så kommer du aldrig återfå den och din katt kommer bli ytterligare en av de ca 150.000 hemlösa individer som går hemlösa och lever under hårda umbäranden.

Bra att du tänkt igenom den ekonomiska sidan av saken och att du redan sätter undan pengar för dina husdjur. Min kommentar bottnar i att allt för många, oavsett ålder, tror att en katt i princip är gratis att hålla.

Klösbräde och toalådor oavsett om katten går ute eller ej.

Hur en katt blir som vuxen vet man inte förrän den är vuxen.

Att besöka ett katthem (helst SVEKATT anslutet med no-kill policy) flera gånger är för att det trots att det alltid finns katter att adoptera så flera gånger är för att det ska "klicka" mellan katten och dig. Det är oftast katten som väljer sin människa och inte tvärtom har jag noterat under de år jag varit volontär och skött adoptioner för ett större katthem. Och innan du får hem din katt bör du ha gjort flera återbesök för att försäkra dig om att det är just den här katten du vill ha, för kattens personlighet och inte för ett fagert yttre.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
[Sara-Kpop]
2015-07-26 19:08
#7

#6 Tack för du beskriver hur man som bäst vänjer katten vid att vara ute. Självklart vill jag inte att den ska vara med om någon tråkig olycka samt att jag vill vara så förbered jag bara kan.  Det är ju därför jag frågar här för att lära mig samt att allt ska gå så bra som möjligt :) 

Sen kommer jag ju självklart chippa samt registrera katten så om något skulle hända att jag som ägare får reda på det.  Nej attraktivt yttre är inget jag bryr mig om det är därför jag skrev tidigare att jag bryr mig inte om det är en hane/hona eller vuxen eller unge. Vill bara få rätt individ som har det temperamentet jag söker samt passar in i min familj. 

Jag är månadsgivare hos göteborgsdjurskydds förening och har varit där på studiebesök via skolan flera gånger så känns självklart att jag kommer kontakta dem. Där är de vuxna katterna avmaskade, vaccinerade chippade och kasserade/stiliserade  ungarna detsamma förutom kastrerade/stiliserade men när dem är könsmogna så står göteborgs djurskyddsföreningen för den åtgärden samt summan.  Jag har ingen lust att ha massa kattungar hemma.. 

Man kan inte läsa av katten när den är liten och gissa hur den kommer bli som vuxen?

Wellcraft
2015-07-26 20:27
#8

#7 Kom ihåg att din katt bör vara kastrerad, inte steriliserad :) Sterilisering är helt onödigt, numera kastreras det mestadels.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Sealle
2015-07-26 20:58
#9

Har ej läst vad andra skrivit men jag tycker du ska köpa en kattunge, tror det är större chans att den kommet överrens med hundarna då. Sen så ska du inte klippa av klorna helt på katten, ofta slipar de ju ner klorna själva utomhus, däremot kan det vara bra att klippa av spetsen så de inte blir för långa :) Lycka till och kul med katt! Var själv hundmänniska och nu har jag blivit omvänd av min misse haha.

Upp till toppen
Annons: