Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2549 ggr
Annisangel
7/18/15, 4:27 PM

Akut hjälp önskas!

Med risk för att uppröra massor med mitt inlägg behöver jag nu hjälp! Jag har fått veta att det befinner sig 2 katter i en låst lägenhet där mannen är död men ingen bryr sig om katterna. Sonen kom försent då polis var på plats och hann inte informera om att katter finns. De såg väl inga heller. Katterna lever men jag får lämna mat i brevinkastet tills på måndag då jag kan få tag på rätt människor för att öppna lägenheten. Men nu till frågan, vilket blötfoder är bra? Då de varit utan vatten en stund så tänker jag att de behöver vätska. De har funnits i lägenheten i 14 dagar. Polisen har varit en gång och gett dem vatten och mat! Jag tar hand om dem en stund sen, men nu gäller det att hålla liv i dem också!

Många Goa Kramar

Annisangel

Annons:
ElisabethB
7/18/15, 4:32 PM
#1

Köp Mjau i sås. Finns i Tetra i de flesta mataffärer. De säljer även under namnet Bozita - men då i djuraffärer och de flesta djuraffärer har väl redan hunnit stänga för dagen.

Köp 3 tetror per dag så borde det gå bra så länge!

Däremot kommer du även behöva ättika när du ska göra rent, för de kommer med all sannolikhet kissa utanför lådan.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

OberonsMatte
7/18/15, 5:01 PM
#2

Har katterna varit  lägenheten med en död ägare i 14 dagar?

Har polisen varit där efter det och gett dem mat en gång och sedan bara lämnat dem till deras öde? Polisen har väl skyldighet att i ett sånt här fall kontakta anhöriga eller Länsstyrelsen  så att katterna omhändertas? Katter har enligt djurskyddslagen rätt till tillsyn två gånger per dag!

Är det du som ska ta hand om katterna fr.o.m. måndag? Hur då?

Sajtvärd Katter iFokus

Annisangel
7/18/15, 5:17 PM
#3

Katterna befinner sig ungefär vägg i vägg och det var antingen att nån tar dem eller och släppa ut dem vind för våg och det går jag inte med på. Polisen tyckte att det är väl bara att släppa ut dem! Ska prata med Sonen för han får stå för veterinär dit de måste få en koll. Jag får kattlåda, Kattsand och hjälp med mat då jag inte har gott ställt just nu. En nödlösning är det.

Många Goa Kramar

Annisangel

OberonsMatte
7/18/15, 5:29 PM
#4

#3 Jag känner att polisens agerande inte känns riktigt seriöst här! De måste ju ha (och har) regler och rutiner för hur de ska agera i såna här fall. Kan man polisanmäla polisen?

Du som utomstående privatperson ska inte behöva ta på dig ansvaret för katterna och definitivt inte behöva mata dem genom brevlådan! Säg till polisen att de får komma och öppna.

Sajtvärd Katter iFokus

ElisabethB
7/18/15, 5:42 PM
#5

#4 Ja, man kan polisanmäla polisen, men det blir i princip alltid nerlagt. Känner till ett fall där ägaren hamnade i fängelse och polisen släppte ut katten vind för våg.., hade inte jag och min dåvarande sambo slängt ut mat till den katten hade den garanterat svultit ihjäl..

Jag tycker också att polisen ska hjälpa till här, men har inga positiva erfarenheter av polisen när det gäller katter..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annisangel
7/18/15, 5:43 PM
#6

Soppan lyder: mannen dog och det startades en teknisk undersökning för misstanke om mord. Lägenheten låstes med katterna inuti. Nu hade sonen sett att katterna balanserat på balkongräcket och alltså blivit medveten om att katterna inte tagits om hand. Han får inga nycklar för de är konfiskerade av polisen. Låsningen hävdes 16 juli men det är tydligen omöjligt att få tag på nån som är villig att rycka ut en lördag! Spelar ingen roll att jag skällde på dom. De kommer inte. Jag sa det är väldigt tragiskt om de ligger sär och svälter. Jaja, jo det är det ju fick jag höra. Men det är ju helg…!

Många Goa Kramar

Annisangel

Annons:
ElisabethB
7/18/15, 5:48 PM
#7

#6 Typiskt polisen… Tycker det är jättebra att du gör vad du kan för katterna och att det är en skam för polismyndigheten att du som privatperson ska behöva göra det!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

OberonsMatte
7/18/15, 5:52 PM
#8

#6 Enskilda idioter som varken kan eller gör sitt jobb finns det på alla arbetsplatser, så be att få prata med en annan polis! Det här är ett akut djurskyddsärende, så även länsstyrelsen bör kopplas in om det inte går att ordna på något annat sätt.

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
7/18/15, 6:01 PM
#9

Länstyrelsen bör väl kontaktas snarast om inte polisen gör sitt jobb. Skulle de finnas misstankar om mord lär ju alla bevis vara förstörda vid de här laget med 2 katter i lägenheten som mest troligt gör sina behov lite här och där

Uppkatten
7/18/15, 6:02 PM
#10

När inget annat fungerar brukar massmedia kunna vara en bra väg… Då brukar det hända saker + bli debatt om sådant som t ex polisens agerande.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Rafflan
7/18/15, 7:28 PM
#11

Ring länsstyrelsen och säg att det finns katter övergivna i en lgh och att ingen tagit hand om dem på 14 dagar pga ägarens död, då kommer dem agera iallafall :)

RoyalSnake
7/19/15, 1:06 PM
#12

Ring till någon kattförening som tar emot vanvårdade/hemlösa katter.

Rafflan
7/19/15, 1:51 PM
#13

#12 hjälper ju inte om katten är inlåst? + som jag fattat det kan/vill ägarens barn ta hand om katten men dem får inte heller ta ut den ur bostaden…

Annons:
OberonsMatte
7/19/15, 2:12 PM
#14

#13 Enligt inlägget i #3 verkar det inte som att ägarens barn kommer att ta hand om katterna, utan TS. Om hon kommer att ha dem permanent i sin egen lägenhet är oklart.

Eftersom TS bor i Nyköping kollade jag Länsstyrelsen i Södermanland och där stod:

Djurskyddstelefon 010-22 34 150 vardagar kl 9-12 

AKUTA ÄRENDEN ÖVRIG TID HÄNVISAS TILL POLISEN 114 14

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
7/19/15, 2:18 PM
#15

Än så länge är det alltså polisen som gäller, men imorgon kl.9 tycker jag att TS bör ringa djurskyddstelefonen. Katterna behöver omhändertas om inte TS själv kan erbjuda dem ett permanent hem.

Sajtvärd Katter iFokus

RoyalSnake
7/19/15, 8:33 PM
#16

#13 Kom inte polisen dit och matade dem ibland? Eller det är genom brevinkastet det också?

Magrat
7/20/15, 4:22 PM
#17

Hur har det gått?

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Annisangel
7/31/15, 10:51 AM
#18

Jag hoppas att det löser sig… Vi har fortsatt mata, men nu när hot om avlivning krupit närmare katterna via halshuggning (!) så har jag anmält till länsstyrelsen som tog detta som prio-ärende… Äntligen rätt människa i andra änden av luren… Hon kunde inte säga säkert vad som händer nu innan hon pratat med alla, men det lutar åt akut omhändertagande… Kram och tack fina ni för alla råd!

Många Goa Kramar

Annisangel

OberonsMatte
7/31/15, 11:05 AM
#19

#18 Alltså ursäkta, men HALSHUGGNING??!! Det var det värsta jag hört!!! Säg inte att det var någon i egenskap av sin yrkesroll som kom med det horribla (och olagliga) förslaget.

Sajtvärd Katter iFokus

Annisangel
7/31/15, 11:11 AM
#20

Nejdå det var ingen myndighetsperson… Det var en syster till katternas avlidna husse…. Hon tyckte att antingen svälter de katterna i lägenheten, eller så ta den ut i skogen och hugga huvet av dem…. Hon verkar inte frisk för fem öre. då kände jag att jag kan inte vara tyst längre…..

Många Goa Kramar

Annisangel

Annons:
Annisangel
8/6/15, 6:08 PM
#21

Denna tråd kan avslutas… Katten Fia är räddad. Det var inte mannens katt kom det fram när allt uppdagades… Kattföreningen 9liv räddade kisse och återförenade henne med sin rätta ägare igår! Den andra kissen har antingen hoppat ut och sprungit iväg, eller tyvärr omkommit av svaghet… Den är inte kvar i lägenheten iallafall… Tack alla ni fina för råd och hjälp!!

Många Goa Kramar

Annisangel

[[eskils_]]
8/7/15, 10:06 AM
#22

#0 Tack för att du engagerade dig! 🌺 Här finns en artikel om den katt som fick komma hem till sin rätta ägare igen, tack vare att den var id-märkt och registrerad.

Annisangel
8/7/15, 5:09 PM
#23

Precis! Den fina kissen var det!!!! Kram

Många Goa Kramar

Annisangel

Upp till toppen
Annons: