Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1049 ggr
[NutellaSmile]
7/6/15, 11:04 AM

När ska man sluta ge ersättning?

Hej! Som många vet här inne redan så här jag och min pojkvän tagit hand om en övergiven kattunge! (bråk om det har de redan varit, så kommentera gärna inte detta. Vi har talats vid med länsstyrelsen och de anser att vi har gjort rätt) Men tillbaka till min fråga; Kattungen har vi matat med nappflaska och går successivt över till blötmat för kattungar och lite köttbitar. Hon är nu runt åtta veckor så vi börjar fundera på hur länge hon ska flaskmatas med jämna mellanrum? Är det fram tills hon är tolv veckor eller ska vi fortsätta så här successivt tills hon enbart får blötmat och kött? :)

Annons:
annzoo
7/6/15, 11:41 AM
#1

Vid 8v ålder har mina kattungar mest ätit vanlig kattmat så ha maten framme hela tiden

[NutellaSmile]
7/6/15, 12:04 PM
#2

Vi har mat framme till henne, både blötmat och köttbitar ibland! Men när kan man sluta ge henne ersättning helt? :) #1

annzoo
7/6/15, 12:37 PM
#3

#2 nu? äter hon maten så behöver hon ingen ersättning och om du vill ge ersättning ge den på ett fat, en 8 veckors behöver inte nappas de kan lapa själv.

[NutellaSmile]
7/6/15, 12:53 PM
#4

Ja, nu? Är maten tom så fyller vi på! Jag tänkte eftersom hennes mage är känslig så ska man ju inte sluta helt direkt så för då kan hennes mage reagera och hon blir lös och det vill jag inte! Sen när min stora katt (har en katthona på tre år) fick en kull förra året så fick de snutta på henne lite då och då, men rätt som de va så sa hon till på skarpen att "nu får de va nog!" Och så trappade hon ner på det själv med de små! De snuttade fortfarande på henne innan de flyttade vid 12v därav min fråga! Men okej, sätter fram en talrik med ersättning på sen ikväll (då hon brukar börja snutta på tröjan och vilja ha nappflaskan, annars går hon till matskålen när hon är hungrig) Tack för ditt svar :)

MonicaLagerquist
7/6/15, 2:07 PM
#5

Jag gav mina kattungar mat i flaska så länge som de ville ha det. När de var 10-11 veckor satta de sig framför spisen och tiggde mjölkersättning någon gång per dag. Jag såg det som om att om de haft en mammakatt så hade hon givit dem di någon gång om dagen vid den åldern.

Stolt ägare till fem La permer

[NutellaSmile]
7/6/15, 2:11 PM
#6

#5 ja, va lite så jag funderade på om man skulle göra, alltså fortsätta så som vi gör nu och bara ge ibland! Ska jag testa att ge på fat för att de kan lapa själva? De dricker vatten och äter bra annars men är just tittandet som fortsätter å är rädd att hon ska göra så även i vuxen ålder om jag slutar för tvärt med!

Annons:
[HundochKatt]
7/7/15, 9:59 PM
#7

Det räcker nog om du erbjuder flaskan en gång om dagen och successivt drar ner det till varannan dag, var tredje dag osv. Erbjud ersättning också på fat. 

Snuttandet har inte (enligt min erfarenhet) med att göra att de fråntas från modern för tidigt vilket var vanligt förr i tiden, utan handlar mer om individens behov att snutta. Den katt jag har idag som var 12 v. när jag hämtade honom är den mest snuttigaste av alla mina katter som jag haft, trots att jag varit med om att kattungarna lämnat modern betydligt tidigare. Men det har avtagit mer och mer med åldern på honom. Drygt 8 månader är han nu och snuttar alltså fortfarande ibland.

[NutellaSmile]
7/8/15, 9:49 AM
#8

#7 jaa, men då gör vi så :) låter ju mest likt vad mammakatt skulle gjort! Det hade jag faktiskt aldrig hört talas om innan! Har enbart hört att kattungar som blivit tagna för tidigt är de som snuttar, men vad fel man kan ha! Haha Tack för ditt svar! :)

[HundochKatt]
7/8/15, 10:46 AM
#9

#8 Ja, det är vad som sägs, men det köper alltså inte jag då jag är såpass gammal så jag fick min första katt i slutet av -70 talet och då var det vanligt att leverera vid  8  v. Sedan dess har jag tagit hem katter i olika ålder (allt efter att det ändrades) och nu den som var äldst vid leveransen snuttar mest. Många av mina katter som jag tagit tidigare har inte snuttat alls faktiskt.

Upp till toppen
Annons: