Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1273 ggr
Medbh
2015-07-06 00:54

Kattunge- magproblem

Jag behöver råd.

Har en bengalkattunge på 5 månader, en hona. När hon kom till mig för två månader sen var hon väldigt dålig i magen - mycket lös och illaluktande avföring, ville inte äta. Akutbesök hos veterinären, fick Canicur och Hills i/d. Det blev bättre, hon började äta och dricka fint. Däremot bajsar hon fortfarande rätt dåligt. Ibland lyckas hon få till fina "korvar", men oftast är det först "korvar" och sen lite lös avföring på slutet, samt några droppar blod. Hon har precis avslutat sin andra påse i/d och fått Fortiflora i en månad.  Det känns som att det blir bättre, men processen går otroligt långsamt. Avföringsprov togs för 2 veckor sedan men visade inga tecken på mask eller virus. Veterinären verkade vara helt vilse och rekommenderade till slut att jag skulle sätta henne på allergifoder, jag är dock en aning tveksam till om det är verkligen det som är lösningen. 

Hon verkar må bra annars, äter fint och busar mycket. Hon blir dock lite uppsvälld i magen lite till och från och ibland andas hon rätt snabbt (men inte tungt eller med öppen mun).  Hon verkar dock inte vara det minsta besvärad över att hon bajsar lite löst, så jag tror inte att hon har ont i magen. Jag är så klart rätt stressad just nu och börjar misstänka FIP, är jag helt ute och cyklar eller ska jag ringa veterinären och be dem testa blodet för antikroppar för coronaviruset?

Jag har även en vuxen bengal och han mår fint.

Annons:
Medbh
2015-07-06 00:58
#1

Jag borde kanske tillägga att hon är rätt varm om tassarna, men när tempen togs hos veterinären båda gångerna hade hon ingen feber.

VildaVittra
2015-07-06 01:01
#2

Det är väldigt mycket kolhydrater i Hills, något en kattmage inte är gjord för. Jag skulle testa att vänja in katten på barf ett tag för att se om magen blev bättre. Dock inte ge så mycket ben o början så hon inte blir för hård.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Medbh
2015-07-06 01:16
#3

#2 Jag försökte ha henne på Canagan (spannmålsfritt, 75% kött) ett tag men det funkade absolut inte, vi fick gå tillbaka till i/d, som är ju veterinärfoder och skonkost så det borde funka bättre än vad det har gjort hittills, iaf teoretiskt.

VildaVittra
2015-07-06 01:18
#4

#3 Canagan innehåller massor med potatis och sötpotatis, fortfarande kolhydrater.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Medbh
2015-07-06 01:27
#5

#4 Min vuxna bengal hade samma problem med magen som kattunge som min hona har nu. Ingen visste vad som var fel. Den förre detta ägaren satte honom på Bozita, vilket verkligen inte är något toppenfoder, och det är det enda som funkar. Jag gjorde försök för att byta, då blev han dålig i magen och fick blod i avföringen. Det jag försöker säga med detta är att katter har sjukt olika magar. Jag är ingen barf-motståndare men jag är inte övertygad om att den skulle lösa problemet som vi har med kattungen just nu. Det jag är orolig för är att problemet egentligen inte ligger i maten, utan att hon har råkat ut för en virus de inte hittat. Efter nästan två månader med i/d foder och Fortiflora borde hennes mage vara helt återställd, och det är den inte. Därav mina funderingar kring coronaviruset och FIP.

MonicaLagerquist
2015-07-06 09:08
#6

Är korrekt tagna prover för Tritrichomonas Foetus taget?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
annzoo
2015-07-06 11:43
#7

Har veterinären uteslutit Giardia och tritrichomona? Dessa syns inte på "vanligt" avföringsprov.

annzoo
2015-07-06 11:46
#8

Går katten upp i vikt?

Medbh
2015-07-06 12:44
#9

#6 & #7 - det vet jag inte. Hon ringde mig bara och berättade att de inte hittade något. Tack, jag ska ringa och höra mig för.

#8 Hon går upp i vikt och verkar växa som hon ska. Beteendemässigt är det inte heller några konstigheter.

[HundochKatt]
2015-07-06 19:20
#10

Jag skulle nog också testa Barf på katten. Foder med massa spannmål och vegetabilier är inte katter gjorda för att äta. De är strikta köttätare. 

Mush har ju kattmat i form av köttbullar som kanske kan testas? Nu är det dock inget helfoder, men det är på gång till sensommaren/hösten. 🙂

Annars kan ju bra blötmat vara något att testa och då är ju Mjau och Bozita bland det bästa. 

Men börja i så fall med någon liten klick i taget om inte katten är van vid blötmat/Barf.

EvaSe
2015-07-08 17:31
#11

Skicka ett eget avföringsprov till SVA så får du svar på parasiter

http://www.sva.se/analyser-och-produkter/analyser-av-djur-och-foder/katt1/tritrichomonasgiardia

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Upp till toppen
Annons: