Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 3952 ggr
Nervöst Skall
7/4/15, 4:55 PM

Sibirisk katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har min första Sibiriska katt, som hunnit bli 7 månader nu. Hon skiljer sig mycket i temperament och beteende mot de kattungar jag har haft tidigare, jag är lite nyfiken på ifall det är rasen som ligger bakom. Måste säga att hon verkligen lever upp till rasbeskrivningen på rasklubbens hemsida! :p

Är det någon mer här som har Sibirisk katt, eller erfarenhet av rasen?  Vore kul att höra hur de katter ni har mött har varit och hur ni upplever rasen^^

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Annons:
VästkustFia
7/4/15, 11:34 PM
#1

På vilket sätt tycker du hon skiljer sig från dina tidigare katter?

Nervöst Skall
7/4/15, 11:53 PM
#2

Hon är mycket socialare och vill hela tiden vara nära oss, när hon inte får det så jamar hon som sjutton. Hon vill va med på allt och är expert på att va i vägen xD
Sen kan hon rusa runt som en galning men ho liksom "galopperar", inte ett dugg smidigt eller tyst, har aldrig vart med om det tidigare o-o Hon klättrar bokstavligen på väggen också!

Det är speciellt den sociala biten jag reagerar på då mina tidigare katter inte har varit i närheten av lika fäst vid oss människor på det sättet

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

catcult
7/5/15, 1:45 AM
#3

Shit, så söt hon är! Grattis till den vackra flickan! ❤️

Fyra av mina fem huskatter är dock sjukt sociala, på gränsen till "creepy stalker"-varning. Jag får heller aldrig vara ifred, inte ens på toaletten! Ibland kan det nästan vara lite jobbigt, men samtidigt gillar jag plåster-katter och skulle nog tycka att det var tråkigt om de vore mer självständiga. 😃

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

solsken82
7/6/15, 12:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hejsan! Jag har en Neva Masquerade som är en syskons till den sibiriska katten. De är sociala och tyr sig till sin familj. Äter jag gör hon det med. Går jag på toa gör hon det med. Sover jag gör hon de med. Accepterar att gulla men är ingen häng katt kommer ibland upp o vill gulla. Rasen är härlig. Är hon inte vid min sida saknas hon. Förr hade de dessa katter på cirkus. Jag vill gärna lära mig hur man kan träna dessa goda underbara varelser.Jag har haft en huskatt som ochså var tillgiven och som jag kunde damsuga. Det går inte med den här tjejen men jag kan bada o föna henne tur det för hon gör sig inte ren bak i rumpan tyvärr. Fin katt du har.

Mysan_
7/6/15, 7:53 AM
#5

Jag har inget svar på din fråga tyvärr, men jösses vilken fin katt!

Belimas
7/7/15, 7:36 AM
#6

Jag har ingen sibir själv men då det kommer bli min nästa ras så har jag läst mycket om rasen och är även med i en FB-grupp som inriktar sig på sibirer och jag skulle nog våga påstå att majoriteten är precis så sociala och har den viljan att vilja vara nära en som din har. En ras helt i min smak då jag gillar sociala och snudd på närgångna missar ^^ Väldigt tjusig padda du har ❤️

Annons:
Bästakompis
7/7/15, 8:07 AM
#7

Säkert rastypiskt, men många huskatter är lika sociala också. Min Bobo vill helst ligga bredvid på en köksstol och småprata och bli klappad när vi sitter och äter :)

cinna
7/9/15, 11:18 AM
#8

Har haft ett antal huskatter förut i mitt liv, men sen kom IGOR!!
Han mer eller mindre stal våra hjärtan med en gång. Supergosig. Social. Alltid snäll.  Vill vara med överallt. Kattungebusrace genom huset sina 7 år till trots.

Han blir *inte* den sista sibben i vårt hus… 😍

Nervöst Skall
7/12/15, 9:30 PM
#9

#3 Tack så mycket! Jag är så glad över henne, hon är verkligen helt underbar<3

#4 Cirkus katt lät ju kul! Jag skulle vilja träna med min unga dam också men mina extremt lättlärda hundar har liksom gjort att tålamodet när jag försöker träna med henne inte riktigt finns där :s Och tack så mycket!^^

#5 Taaaack så mycket, komplimang funkar lika bra som ett svar tycker jag :p

#6 Jag fick helt klart en glad överraskning när hon flytta in och direkt tydde sig till mig och vovvarna så. Uppfödaren säger att dom är mer som hundar och det är hon verkligen^^ Tack så mycket, "tjusig" är ett perfekt ord för henne :p

#7 Dom andra katterna har blivit riktigt sociala på äldre dar men inte alls i närheten av den här unga damen, så intressant hur olika de kan vara :)

#8 Precis så stormade Knota in i mitt liv också!😍

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

cinna
7/13/15, 8:44 AM
#10

Ska kanske tillägga att Igor kom in i våra liv när vi behövde en terapikatt åt vår dotter med autismspektumdiagnos, och det är ett jobb han sköter med den äran - för det är svårt att vara deprimerad när man har en spinnande katt i famnen och ångesten släpper numera mycket fortare med honom i sin närhet.
Vet i alla fall om en till släkting till Igor, systers sonson, som har samma arbete - hjälper en kille med autism att hantera livet :)

Nervöst Skall
7/13/15, 1:03 PM
#11

#10 Vilka fantastiska katter! Din dotter och Igor måste ha en fantastisk vänskap. Det är underbart att djur kan hjälpa oss så. Vet du om det är vanligt att använda just katt inom terapi? Har hört massa om terapihundar men inte mycket om katt.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

cinna
7/13/15, 8:26 PM
#12

#11 Har faktiskt ingen aning om det finns någon med det här jobbet officiellt, men eftersom de här två tycker väldigt mycket om varandra och Igor är gosig och kontaktsökande av sig själv så har det underlättat vår "träning" om man nu kan kalla det för träning.
Varje gång hon mått dåligt och han antingen tagit kontakt själv, eller jag lagt honom i dotterns knä eller hon själv tagit upp honom har han fått det han mest av allt efterstävar - kontakt, mys och kli på magen. Vi har alltså inte 'klickat in' honom, men det beror mer på att han är så himla kräsen med sin mat…
När vi skaffar nästa katt, för en till blir det ju i god tid innan dottern flyttar hemifrån, hon är nu 17 år, så kommer jag gå in ännu mer för att aktivt träna den katten eftersom jag räknar med att då ha att göra med en ungkatt.

Upp till toppen
Annons: