Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2472 ggr
marabo10
2015-07-01 14:56

60 dagar in i dräktigheten - noll tecken på bebisar..

När ska man bli "orolig" över hur mycket en dräkighet drar ut på tiden? Idag har sessan varit dräktig 60 dagar, vilket i och för sig inte är "MYCKET" alls men hon visar absolut NOLL tecken på att sätta igång, vilket hon väl ändå borde - jag menar, hon har inte ens sökt upp ett bo?! Har förstås ordnat flera bolådor men hon visar inget intresse för dem över huvud taget.. Det finns inga som helst tecken på att det ens närmar sig bebis-dags; hon äter som vanligt, är precis lika kelig som annars (varken mer eller mindre) och hon är inte heller slöare på något vis. Magen är på bristningsgränsen men annars så är allt som vanligt. Ungarna dansar samba på insidan, så på så vis vet jag i alla fall att de mår bra där inne. Vet inte riktigt vad idén med detta inlägg var, men vill gärna ha lite input på när jag eventuellt ska kontakta veterinär, just med tanke på att liksom ingenting alls händer? Har redan en gång kontaktat vet när jag hittade blod på mattan och var övertygad om att fröken nu blöder från insidan och kommer dö - visade sig vara pappa som gjort illa foten… När har era katter äntligen börjat föda? Vilken dag av dräktigheten? Annars skulle jag inte alls oroa mig men jag har tyvärr en deadline eftersom jag kommer vara borta exakt hela söndagen, utan möjlighet att ändra om programmet. Hjälp..

Annons:
annzoo
2015-07-01 15:50
#1

en hona går 65 (+/-4 dagar) så de är ju bra att hon inte börjar föda nu. Normalt är kring dag 64/65. Det är din skyldighet att vara hemma och du får skippa dina planer på söndag.

[[pimey]]
2015-07-01 18:19
#2

Skit i dina planer på söndag du ska vara hemma om något händer! Hon kan inye direkt föda på tilltal!! Dessutom så borde du ha kunnat planerat in detta när du såg till att hon blev dräktig!

marabo10
2015-07-01 18:26
#3

Värst vad kramgoa ni var. Min fråga var ifall det är normalt att min katt inte ens börjat söka bo, med tanke på att hon är inne på dag 60. Och jag vet mycket väl att jag har en skyldighet att vara närvarande med min katt när hon föder, men min hund ska opereras på söndagen så mina planer är inte sådana jag bara så där ändrar på. Klart jag kommer skaffa någon annan som övervakar henne då, men man vill ju vara med själv.. Så jävla uttjatat att alla på den här sidan anser sig vara bättre än alla andra och pratar nedvärderande till varje människa som skriver ett inlägg. Det var svårt att planera med en operation som kom plötsligt, men ja.

jejoh78
2015-07-01 19:19
#4

Tycker också att tonen på det här forumet ofta är otrevlig. Synd, vi är ju alla här av samma anledning, att vi älskar katter. Min hona födde i fredags, hon födde lite "för tidigt", dag 60. Hon visade inte heller några som helst tecken på att något var på G. Helt ointresserad av bolådan. Precis innan hon skulle föda blev hon dock jättekelig och pratig. Hon hoppade upp bredvid mig på soffan och började spinna. Efter en kort stund såg man på magen att värkarbetet kommit igång och sedan kom ungarna en efter en. :-) Allt har gått och går jättebra. Jag tror inte att du behöver vara orolig. Har läst att det vanligaste är att dem föder mellan dag 63-67. Veterinär bör kontaktas dag 69-70 om det inte kommit några ungar. Lycka till!

annzoo
2015-07-01 19:36
#5

#3 men du skrev också att du har en deadline då du var upptagen på söndag. En katt föder inte på kommando och ja vissa bryr sig inte om bolådan föränn värkarna börjar.. För mig låter de konstigt att man planerar en operation på en söndag som inte är akut, de blir en onödigt dyr operation då de är på en helgdag. Får du vara med under operationen? om inte är det bättre att låta någon annan följa hunden dit och du stannar med katten. Katten är känsligare och förstagångsföderskor känner sig tryggast om de finns någon som hon känner väl.

kattöga
2015-07-01 19:43
#6

Beträffande den dåliga tonen på iFokus ibland: Tänk på att det för det mesta är några få personer som lägger den trista tonen. Så, om man bara "bortser ifrån"/ignorerar den tråkiga tonen, så brukar den goda tonen ändå ta över. 
Ett fåtal kan inte ta över majoriteten, om man inte låter dom göra det! 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
marabo10
2015-07-01 19:51
#7

Ja, jag konstaterade att det lät dåligt med "deadline" angående söndagen. Jag menade då att jag inte har möjlighet att vara närvarande, vilket suger. Förstås kommer jag ha en kunnig person på plats att övervaka henne, förutom då familj som gör att hon känner sig trygg. Angående hunden så var söndagen det tidigaste som gick att ordna och med tanke på att det handlar om rörelseorgan så vill vi få det gjort så fort som möjligt så han snabbt kan rehabiliteras och slippa ha ont.. Skulle jag få bestämma skulle jag åka in med honom på direkten men tyvärr kan inte jag utföra op. Milou är till vardags otroligt pratig, så det tecknet har jag accepterat att jag inte kommer märka någon skillnad på haha! Vaktar henne som en hök i alla fall så att jag inte ska missa någon tecken alls. Inbillar mig säkert men tycker magen sjunkit en aning de senaste dagarna, men som sagt, antagligen inbillning :) TACK för era svar!

jejoh78
2015-07-01 20:07
#8

Det är sant "Kattöga"! :-)

[Annamaja27]
2015-07-02 13:29
#9

Min ena katt har fått en kull ungar. Jag kom inte ihåg exakt vilken dag hon födde på men hon visade inga ändrade beteende fören det var dax att föda. Jag hade gjort i ordning en bolåda men den ignorerade hon totalt tills det som sagt var dags att föda.

 Nu var ju detta hennes första (och enda) kull. Kanske de förbereder sig mer när de redan haft en kull och vet vad som väntar.

Amoz
2015-07-02 16:48
#10

När min hona skulle ha ungar visade hon inga tecken på det fören den dagen. Hon gick runt och var lite extra pratig (pratig i vanliga fall också) och skulle under dagen vara mer och mer nära. Men hon är i vanliga fall social så vi tänkte inte direkt på det, slemproppen/vattnet gick när hon satt i morsans knä och sedan var allt igång. Hon skulle ha någon nära (annars sprang hon efter) bolådan sökte hon inte upp själv utan den placerade vi henne i sedan satt jag bredvid och lugnade henne (minsta rörelse så skulle hon upp och försöka följa efter så det var bara att sitta still tills alla var födda :P). Min hona hade nog kunnat strunta i bolådan och likagärna föda i någons knä om man frågar henne.

Upp till toppen
Annons: