Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1019 ggr
cecval
6/30/15, 11:46 PM

Trotsar?

Hejhej, min ena kisse har bajsat i min pappas säng (där hon inte får vara) två gånger idag och jag funderar på om hon trotsar. Det är nämligen så att jag tog på henne ett halsband idag och hon har aldrig haft det förut.. Om det skulle kunna vara så, finns det någonting jag kan göra så hon blir van och accepterar att ha halsband? Tacksam för svar :)

Annons:
Cahira
6/30/15, 11:49 PM
#1

Trots är det sällan, kan vara rädsla smärta eller annat som gör kissen missnöjd med toalådan.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[[pimey]]
7/1/15, 1:39 AM
#2

Vad har ni för låda och för sand? Är katten kastrerad?

Uppkatten
7/1/15, 7:30 AM
#3

Nej, katter trotsar inte. Det är ett mänskligt fenomen. Se över lådsituationen så som #2 är inne på. Katter revirmarkerar också genom sin avföring. En del katter vill placera sin avföring lite högre upp för att "skicka iväg" sin doft på det sättet.  Får du inte ordning på kattens beteende genom förändring av lådsituationen så kan du diskutera problemet med t ex en kattbeteenderådgivare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Exotiiica]
7/1/15, 10:10 AM
#4

Hittade en ganska bra sida angående just varför en katt placerar sin avföring utanför lådan.

http://www.agria.se/katt/artiklar/om-katt/Varfor-utrattar-katten-sina-behov-utanfor-toaladan/

cecval
7/1/15, 6:05 PM
#5

Tog av halsbandet och hon bajsade i lådan idag, ingenting i sängen. Jag tycker det är lite märkligt att hon aldrig bajsat i någon säng förut och sedan två gånger samma dag när hon hade halsbandet och sedan ingenting igen när jag tog av det.. Känner att jag ändå tror på min teori :P Vi får se om det händer igen.. Meen till min andra fråga, eftersom jag tror att det är halsbandet som gör hennes "ändrade bajsbeteende" kan man vänja henne vid det?

[[pimey]]
7/1/15, 6:17 PM
#6

Varför måste du ens ha halsband på katten? Är den inte id märkt? Det är stor risk att de fastnar med halsband och har du en plinga så kan de irritera dem

Annons:
cecval
7/1/15, 8:18 PM
#7

Barn i huset som inte stänger dörrarna, jo hon är id-märkt men då jag vet att många inte tar sig den tiden att kolla upp om det finns ID-märkning eller inte så tycker jag att halsband är en superbra idé. :) Ingen pingla och resor om hon skulle fastna så hon kan ta sig lös.

Upp till toppen
Annons: