Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 741 ggr
AngelicaFridstrom
2015-06-30 10:26

Hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ena katten som varit på vift under en längre tid kom nyligen hem. Idag märkte jag att han har tappat päls på 3 av benens insida. Jag har inte sett honom klia sen han kom hem och han är inte röd eller liknande. Han har nått småsår på nått av benen annars inget. Men mycket hår är borta. Väntar på att veterinären ska ringa upp men undrar medan jag väntar vad de kan vara när han inte verkar besvärad? Skabb borde ju orsaka klåda. Har ni några idéer?

Annons:
Katthemsmatten
2015-06-30 10:58
#1

Skabb har jag bara sett i katters öron. Har inte en aning om vad din katt kan ha drabbats av, men mitt standard råd till dem som återfunnit en katt som varit försvunnen under minst en veckas tid är att ta den till veterinär för provtagning och kontroll. Det kan gå snabbt för en katt att utveckla t ex fettlever om den svultit.

Medarbetare Hittekatter iFokus

AngelicaFridstrom
2015-06-30 13:51
#2

Tänkte om den blivit smittad av rävskabb. Tror inte det är någon fara då skulle han få åka till veterinären många gånger på ett år då han som sagt är en riktig strövande livsnjutare. Är mer orolig över pälsen. Hoppas veterinären ringer upp snart, är alltid sån lång väntetid :/

kattöga
2015-06-30 19:41
#3

Skulle kunna vara allergi. Min honkatt reagerar numera alltid så här på försommaren och slickar bort en  hel del päls, särskilt på magen, men även på andra ställen. Pollen som spökar. Hon reagerar även starkt på fästingbett.

Vad jag har förstått av veterinären så är magen och innanför benen dom första ställen som påverkas vid nån form av allergi. För det mesta, när det rör sej om "pälsavfall"…… 

Men det verkar som att det inte är riktigt samma sak, men nån form av överkänslighet kan det nog vara. Eller kan det vara värme? Tänker att dom drabbade ställen är på dom mest varma ställena….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

AngelicaFridstrom
2015-06-30 22:45
#4

Har varit i kontakt med veterinären nu och troligtvis är det precis som du säger kattöga , allergi eller fästingbett. Veterinären rådde mig att avvakta och hålla koll så kommer troligtvis pälsen växa ut igen . Hur gör du med din katt? :)

AngelicaFridstrom
2015-06-30 22:46
#5

#3

annzoo
2015-06-30 23:37
#6

#4 för att veta om de är foderallergi måste du hålla katten inomhus med strikt diet… släpper du ut han kan han å i sig de han ej tål

Annons:
kattöga
2015-07-01 09:23
#7

#4 Jag gissar att det inte är fästingbett, åtminstone ser min katts överkänslighet mot fästingar inte ut så. Hennes fästingbett blir till stora sårskorpor som verkar klia mycket i början (precis som fästingbett gör normalt också). 
Eller kanske är det så, att det också visar sig med "pälsavfall" också när fästinggiftet kommer in i kroppen. Så kan det ju va när jag tänker efter….. 

Men hennes pollenallergi (tror vi och vet att det är eftersom det återkommer när pollensäsongen sätter fart), eller fästingallergi (?), gör att pålsen lossnar när hon slickar på den, och det gör hon ganska mycket då i början, särskilt på buken men även på insidan av överbenen. Det kliar antagligen.

Förra sommaren hann hon bli kal på stora delar av magen så hon fick antibiotika och det hjälpte bra. I år fick hon antibiotika lite tidigare, så hon har inte blivit helt kal denna gång, men mycket mer tunnhårig. 
Och det tar låång tid för hennes päls att växa ut igen, tycker jag…… 

När hon kommer in tar jag också en fuktig handduk eller fuktigt papper som jag torkar av hennes päls med = torkar av pollen från pälsen. Det verkar som att det hjälper lite också och hon verkar tycka att det känns skönt.

Har katten varit borta länge så kan det kanske också vara stressrelaterat. Eller obalans i kosten.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: