Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 978 ggr
[Exotiiica]
2015-06-30 03:13

Hur mycket mat ska man ge?

Hejsan!

Började läsa några trådar angående mat och började själv fundera över hur mycket min katt får i sig.  Han är ca 1 år och har full tillgång till torrfoder från Whiskas och får tillgång till blötmat 2-4 gånger per vecka. Dock så kollade jag nyss upp hur mycket man ska ge en katt under 24h och det står ca 45g? Jag tycker att det är alldeles för lite, inte för att min katt är fet utan han är faktiskt normal.

Men kan det påverka han negativt att han har den tillgången till man han har eller spelar det inte roll? Hur gör ni med era katter?

Annons:
Tarotstollan
2015-06-30 04:14
#1

Jag har aldrig mätt hur mycket mat mina katter får, det står alltid 2-4 olika sorters hårdisar framme. Dessutom så får de blötmat 1-2 ggr om dagen, inga mängder dock ca 2 msk eller så. De äter inte mycket blötmat  men de vill ha lite varje dag.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Evelina!
2015-06-30 05:05
#2

Mina har fri tillgång på torrfoder, de äter det de ska och inte mer. Dessutom är de ute och rör på sig mycket. Har aldrig haft problem med överviktiga katter.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

MonicaLagerquist
2015-06-30 07:32
#3

Jag tycker att du ska fundera lite på vad du ger din katt för mat. Har du kollat upp vad torrfodret innehåller som du ger din katt?

Jag kan rekommendera hemsidan  Kattstatus.se

http://www.kattstatus.se/page1.html

Stolt ägare till fem La permer

Tretorn
2015-06-30 10:45
#4

Jag brukar utgå från dagsgivan som står på förpackningen & därefter eventuellt anpassa utifrån katten (aktivitet & hull). Torrfoder är inget bra att ge katter - det finns flera bra artiklar här på Katter iFokus du kan läsa som förklarar varför m.m. 

Mjau & Bonzitas blötfoder är de bästa som finns på marknaden!

burmamys
2015-06-30 11:07
#5

Instämmer med #3 och #4! Det verkar ju som att du ändå bryr dig så jag hoppas du fasar över till blötfoder. Tänk bara på att fasa över långsamt så katten inte blir lös i magen, den behöver 2-4 veckor för att vänja magen vid den ökade mängden vätska. Sedan är det bra om du kan ge 1-2 kycklingvingar i veckan också, för tänderna! =)

Scorpio97
2015-06-30 15:32
#6

Vi ger Mjau blötmat, och våra tre katter på 2.5-3 kg får ungefär 200 g var per dag. Har aldrig gett torrfoder (och hoppas jag slipper i framtiden också), så vet inte alls hur mycket av det man ska ge ungefär.


//Jessie

Annons:
Snuttefia
2015-06-30 15:38
#7

Till att börja med skulle jag ta bort torrfodret helt och sedan köra på bra spannmålsfri blötmat.

M.V.H Snuttefia

[Exotiiica]
2015-06-30 18:03
#8

5# Kycklingvingar ger jag inte han utan jag ger han kycklingben och har gjort det under ett tag nu så hans tänder tror jag är rätt så bra :)

3# Jag använder mig utav Whiskas och blandar eventuellt in Nature's protection. Vilket jag tycker har fungerat än så länge. Men jag kan alltid prova att få över han till blötmat. Mitt enda problem är att han äter inte en hel burk kattmat utan det blir alltid matta över som jag måste slänga vilket jag upplever som jobbigt. Om det kanske finns små burkar så kanske jag kan tänka mig att helt och hållet få över han till blötmat.

kattöga
2015-06-30 18:41
#9

#3 Den där "mattan" beror på att tungan pressar ner maten när katten lapar i sej. Jag tillsätter alltid 1-3 matskedar ljummet vatten med blötmaten och serverar maten i små "kluttar", då brukar det mesta följa med (det beror ju lite på vilken mat det är, mousse t ex blir gärna pressad till en "matta" annars). Blir det ändå en liten "matta" så tillsätter jag lite vatten till och skrapar ihop "mattan" till en eller flera kluttar igen (beroende på hur mycket det är) och det brukar gå alldeles utmärkt för katten att få i sej.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

jollycox
2015-07-01 13:03
#10

Blötmat går utmärkt att frysa in. Jag gjorde så när jag gav blötmat och köpte stora 900g burkar.
Hur mycket man ska ge får man anpassa efter individen, alla katter är ju olika aktiva och har olika snabb ämnesomsättning.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Exotiiica]
2015-07-01 13:54
#11

10# Kan man? Vad bra! Men hur värmer man upp det?  och kan man istället ha det i kylskåpet? :)

jollycox
2015-07-01 14:04
#12

#11 Ta upp det dagen innan och låt det tina i kylen eller skafferiet över natten. Öppnad burk/tetra ska förvaras i kylen. Köper du metallburkar så skopa över maten i en annan låda då metallen avger ämnen som inte är bra. Står på burken hur länge den håller öppnad i kylen.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Exotiiica]
2015-07-01 22:46
#13

11# Tackar, som sagt ska försöka få över han till blötmat men är lite tveksam över situationen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: