Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1289 ggr
Fridaaaa
6/29/15, 10:55 AM

Bra ben till katt?

Freya kan inte äta kycking, vad kan man ge mer för bra ben för tänderna som är ändå lätt för en plattnosad att tugga på? 🙂 Behöver något bra för tänderna.
Hon äter blötmat i övrigt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[HundochKatt]
6/29/15, 10:58 AM
#1

Revben av olika djurslag och kamben (som är mer brosk). Det sistnämnda brukar var från gris. Grisknorrar går också bra om katten gillar det.

Fridaaaa
6/29/15, 10:58 AM
#2

#1 Vart kan man hitta revben som är små bitar bara? (kan inte ha framme för hundarna nämligen, då snor de allt) tycker revben brukar vara svåra att dela :) Grisknorrar är med stora :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[HundochKatt]
6/29/15, 11:30 AM
#3

Om du har en sekatör så brukar det gå lätt att dela revben med det, Grisknorrar går också att dela med kniv och sekatör.

Fridaaaa
6/29/15, 11:45 AM
#4

#3 Har dessvärre inte det just nu 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[HundochKatt]
6/29/15, 11:48 AM
#5

Finns billiga att köpa.

Fridaaaa
6/29/15, 11:53 AM
#6

#5 Mjo men svårt att få tag på grisknorrar ändå (vår matbutik har inte det  vad jag sett, som vi handlar främst på, har inte citygross så nära, hört att de har) så vet inte vart jag kan köpa det :/ Hur får man tag på revben som är 100% naturella i små storlekar?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[HundochKatt]
6/29/15, 12:23 PM
#7

Titta runt i affärer, finns ofta revben och dessutom små.

Fridaaaa
6/29/15, 12:26 PM
#8

#7 Brukar kolla i de butiker vi handlar på: Börjes, Maxi  är de vi brukar handla på, hittat mest stora, men ett tag sedan jag kollade nu, så får kolla igen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[HundochKatt]
6/29/15, 12:52 PM
#9

Det brukar finnas tjocka revben som är knäckta. Då blir själva revbenen små, om man inte vill kosta på sig en sekatör för en billig peng.

Fridaaaa
6/29/15, 12:54 PM
#10

#9 Inte sagt att jag inte vill kosta på mig det 😉 Bara att jag inte har gott om plats i frysen, och behöver bara liten mängd, så tänkte om det fanns mindre att dela, var det jag tänkte på, för dela måste jag göra oavsett 🙂
Men benen kan inte bli vassa på något sätt när man tar med sekatör?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

burmamys
6/29/15, 12:58 PM
#11

Tror det är svårt att hitta ben som är mindre än de som är ytterst på kycklingvingar. Mina katter äter även kycklingklubbor och lammrevben (från en affär med köttdisk där de delar upp dem i 10 cm bitar). Men de ben som är ytterst på kycklingvingar är definitivt lättast att tugga. Fågelben är ihåliga och därför lättare att krossa. Köp små kycklingvingar och ge henne endast den yttersta delen på vingen och håll den åt henne i början så det blir lättare för henne att få bra tag om benen när hon biter. Lycka till =)

Fridaaaa
6/29/15, 2:25 PM
#12

#11 Hon tål inte kyckling, så kan inte ge henne det. Är därför hon inte kan äta det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[HundochKatt]
6/29/15, 2:54 PM
#13

Nej, det blir inte vasst. Katter fixar mycket mer än vad man tror. Revben tar inte mycket plats i frysarna. Köttet som man skär bort på ex. tjocka revben, kan man ju laga till själv och sedan kan man lösfrysa ett revben här och där. Så allt går att lösa med lite fantasi. ;)

Annons:
burmamys
6/29/15, 3:23 PM
#14

Aha okej men om hon inte tål kyckling då skulle jag fråga på djuraffären om de kan ta hem frysta, döda labbmöss, de har små och lättuggade ben som varje katt kan krossa. Alternativt om du kan få tag i kanin eller hare från lokala jägare (kanske finns något jaktlag som du kan kontakta)? Andra djur som lamm, gris, kalkon och kalv har ju större ben….

Fridaaaa
6/29/15, 9:19 PM
#15

#14 Vår lilla djuraffär lär inte göra det, frågat om annat men inte så sugna.
Men hon går ute så förhoppningsvis jagar hon lite möss själv, hon tar små fågelbebisar i alla fall ;) 

Nej kanin vill jag inte ge. Har tamkaniner och vill inte att hon ska få "smak" på det och ev ge sig på dem. 

Vilka ben kan man ge? Vilka som? (förutom mörade och kryddade såklart)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
6/29/15, 9:37 PM
#16

Hittar du inga passande ben så ger även större bitar kött bra tandmotion. Inte lika bra som ben dock, men det är ju bättre än inget i alla fall.

Ger du fisk? I så fall kanske det går att hitta några fiskar i lämplig storlek om du har någon fiskdisk i matbutikerna runt dig. Eller om du känner någon som fiskar. Vi brukar köpa färsk lax varje höst av en odlare här och brukar då ta några kilo av renset också. Mamma och jag fick lite underliga blickar första gången vi frågade om vi kunde få renset också, men nu försöker dom oftast få oss att ta så mycket som möjligt.  

Annars kan du kolla om det finns några som föder upp fodermöss i närheten, på olika reptilforum. 

Matbutiker brukar också kunna ta in mer revben och liknande om man frågar.


//Jessie

Fridaaaa
6/29/15, 9:40 PM
#17

#16 Hon är inte så förtjust i det, och verkar ha lite problem när det är lite större, är därför jag vill dela det till mindre :)

Nix ger inte fisk.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

burmamys
6/29/15, 9:47 PM
#18

Iofs om hon inte behöver kunna äta upp benen utan får tillräckligt med kalcium ändå från blötfoder, och dessutom "sjätvbarfar" lite småfåglar m.m., då kan du ge vilka köttben du vill och låta henne gnaga tills hon tröttnar! =)

Fridaaaa
6/29/15, 9:52 PM
#19

Tänkte mest för tändernas skull :) Blötmat och det lilla hon jagar hjälper ju inget speciellt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

burmamys
6/29/15, 10:26 PM
#20

Hmm märgpipa är nog extra nice eftersom det är lite segare/ mjukare i mitten och luktar och smakar mums av märgen…! =D

Annons:
Fridaaaa
6/30/15, 8:41 AM
#21

#20 Märg undviker jag både till hundar och katter pga att det är så himla hårt. Risk för tänderna. Märgen gillar de säkert men benen får de helst inte.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

burmamys
6/30/15, 10:29 AM
#22

Aj då, mina har fått märgben ett par gånger (utöver de som finns i kycklingvingar och kycklingklubbor) och jag märkte inte att de var så hårda… Tack för varningen!

Fridaaaa
6/30/15, 10:39 AM
#23

#22 Ingen orsak :) Jag gav med märgben till hund förr tills jag fick se & höra folk som råkat ut för skadade tänder, de som fastnat i dem mm.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kigon
7/1/15, 6:03 PM
#24

#15 Att de får för sig att jaga själva djuret man ger kött av är en myt, det finns ingen koppling om inte katten biter kaninerna redan. Har även sett det själv då vi har 8 höns. Vår hund är väldigt förtjust i kyckling, men samtidigt tror han att han är deras mamma 😂

Har du provat vaktel? Kyckling, vaktel och kanin/hare sägs väl vara de bästa, så om du har någon vilthandel eller liknande så kan du nog hitta vaktel (dock lite dyrt men ben ges ju inte så ofta ändå).

Små oxsvansar kanske kunde funka, om man hittar ett liiitet ben och tar av majoriteten av köttet så kanske det inte är för hårt… Har aldrig provat ge det till katten själv dock, det brukar vara hundens snacks 🤪

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Fridaaaa
7/1/15, 8:11 PM
#25

#25 Fast ändå skillnad när man ger bara köttet än om man ger med ben och allting, var det jag tänkte på, alltså med päls ben och ja allt det, inte enbart köttet, det vet jag att det inte gör skillnad 😉

Vart kan man köpa oxsvans?
Ingen vilthandel, mamma har däremot vaktel men tror inte hon är så sugen på att ge det till katterna hihi får fjäska och se om hon ska slakta snart 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kigon
7/1/15, 9:56 PM
#26

#25 Möjligtvis om du fäster det i ett snöre och drar i den så hen kopplar benet med jaktinstinkten, annars har hen ingen anledning till att börja jaga dina kaniner om de inte redan gör det 🙂 Vår hund har fått saker med fjädrar på och får kycklingfötter som snacks då o då, men han har aldrig kopplat det till hönsen, finns liksom inget jakt-sammanband mellan de två… Kanske om du ger en hel hare 😉

Oxsvans brukar finnas på citygross, går säkert att beställa hem på typ ica eller något också 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Fridaaaa
7/2/15, 9:37 AM
#27

#26 Nej de ligger gärna hos dem till och med (när jag är med) 🙂
Bara jag som hört olika kring det där hur det kan trigga (just om man ger med ben och t.ex pälsen också)

Hmm attans just citygross hmmm får höra med Börjes eller Maxi om de kanske kan ta in 🙂 Värt att testa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: