Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1553 ggr
Elin2001
2015-06-28 10:14

Hjälp det är katthår överallt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Heej! Vi har för en tid sedan flyttat in i en lägenhet med våra 2 katter. De är blandraser mellan perser och maine coon, de är inte långhåriga men har en väldigt "tjock päls" och får lätt tovor. Förut var de utekatter men är nu innekatter. Allt har gått superbra! Men vi har ett problem: de hårar super duper jätte mycket!! Det är hår överallt och när man klappar de så får man med sig stora hårtussar… Det är väldigt jobbigt, därför att man alltid måste "håra av sig" innan man går ut. De har inte fällt så här förut. Vi försöker borsta och bada de regelbundet men de HATAR verkligen att bada. Så, vad kan vi göra åt detta? Är det någon som har/haft ett liknande problem? Hur har ni löst det? :)

Annons:
Pialinn
2015-06-28 10:25
#1

I och med att de blivit innekatter, behöver de inte så tjock päls, därför hårar dom. Eftersom dom inte gillar att bada, får ni borsta dem ofta. Kanske flera ggr om dan. Jag ror att problemet blir mindre ju längre tid som går, när de fällt "ytterrocken"

Man behöver nog inte bada katter så ofta heller om dom är inne. Mina utekatter håller sej själva rena så dom har aldrig badats.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

OberonsMatte
2015-06-28 10:47
#2

Eftersom de är korthåriga kan de inte vara en blandning mellan enbart perser och Maine coon. Två långhåriga katter kan inte få korthåriga ungar.

När det gäller fällningen är det kamma/borsta som gäller, helst med en bra stålkam avsedd för katter.

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
2015-06-29 17:56
#3

bytt foder?
Testat att borsta med tex furminator?

Elin2001
2015-06-30 15:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Nej de för samma foder som alltid :) Jag brukar variera med de här 2 kammarna:

Katthemsmatten
2015-06-30 16:38
#5

Som #1 skriver så håller de på att anpassa "kostymen" efter rådande temperatur. Det kommer säkert gå över om ett tag. Till dess får du borsta dem, gärna dagligen. Men att bada innekatter finns ingen anledning till. Speciellt inte om de tycker att det är obehagligt och blir stressade. Och därmed kommer att fälla bara för det.

Investera i en klädrulle med extra rullar under tiden det här pågår.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Scorpio97
2015-06-30 17:28
#6

Vad ger du för foder? Även om du alltid gett samma, så kan foder med lägre kvalité ge sämre pälskvalité också. 

Tror också det beror främst på att dom blivit innekatter, och att det inte längre behövs lika mycket päls. Sen märks det ju mer när dom bara är inne, förr tappade dom ju förmodligen en del ute också som du inte såg.


//Jessie

Annons:
rudyC
2015-07-01 05:20
#7

som alla andra skriver …

och mitt tips är dammsuga ofta
torktumla kläderna efter varje tvätt har du överdrag på typ soffa så tumla det med
och en klädrulle eller hundra… =)

har själv en lång hårig som går ut och in som han vill men det hjälper inte så mycket med hårandet hemma=) och borstar man han så han får mindre ullpäls så sätter han stickel päls (tror jag det heter ) och sen fäller han DET överallt som är 10 ggr värre =)

Elin2001
2015-07-03 00:24
#8

Tack så mycket för alla tips! Då får jag kamma ofta och helt enkelt vänta ut det :)

Elin2001
2015-07-03 00:25
#9

#6 använder royal canin det är det enda fodret de äter..

Scorpio97
2015-07-03 14:56
#10

#9 Royal Canin är inte direkt ett bra foder, alldeles för mycket spannmål. Katter ska främst äta kött. Så det kan hända att du skulle få mindre hår i lägenheten, samt att katternas päls blir mindre tovig om du skulle få över dom på ett bättre foder. Förutom BARF/färskfoder, är Mjau eller Bozitas blötmat bäst. Enbart torrfoder anser inte jag att man ska ge till någon katt, men ett torrfoder med bättre innehåll är så klart bättre än Royal Canin ändå.


//Jessie

Elin2001
2015-07-03 20:58
#11

Ja vi vet att royal canin inte ör ett bra foder. Men som jag skrev så har vi provat andra foder men som de inte åt.. Vi har även provat färskfoder men det gick de inte ens i närheten av! ^^

[Mogg]
2015-07-04 09:39
#12

#11 Mina äter Bozita torrmat eftersom honan kräks på allt annat. Hanen får i alla fall en påse blötmat varje dag. Hon vill äta det men eftersom hon kräks varje gång -- får hon inte äta annat.  Så jag förstår hur det kan vara frustrerande. Jag ville gärna mata dem något bättre.

Jag rekommenderar furminator. Det hjälper mycket. Jag använder inte det på svansen/bröst/huvudet och varje vecka eller varannan. Man använder det max 10 minuter och borstar inte för många gånger i samma plats. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: