Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2656 ggr
[Elucai]
6/27/15, 1:19 PM

Märke på foder

Hej, vad för foder har ni till era katter? Får hem kattunge i höst och funderar på Mjau, Whiskas, Friskies mm… Har haft massvis med katter förr, men då var jag liten och köpte in maten… Får inte vara för dyrt, men ändå innehålla genuina råvaror. Vad rekommenderar ni?

Annons:
Scorpio97
6/27/15, 1:24 PM
#1

Vi ger enbart Mjau blötmat, samt lite rått. Bozitas blötmat är också bra. BARF (rå föda) är såklart bäst, men Mjau/Bozitas blötmat är också väldigt bra mat (:


//Jessie

Therese
6/27/15, 1:24 PM
#2

Mjau blötmat är toppen och det kan du köra på fullt ut. Är det torrfoder du tänker på så säger jag NEEEEEJ till alla märkena. Det är jättelite kött i de märkena och mycket spannmål som katten inte kan ta till sig. Vill du ha torrfoder rekommenderar jag Orijen, Acana, Applaws med flera, de är utan spannmål och har hög kötthalt. När en katt får ett foder de kan ta upp mer av äter de mindre, så en säck applaws på 400:- kan räcka i två tre månader..

Det jag rekommenderar högst är dock barf, läs på lite om det om du vill. Det står för Biologiskt Anpassad Rå Föda.

Detta är dock min erfarenhet och mitt tyckande :) Andra tycker säkert olika :)

Lycka till med kattungen!

Allumania
6/27/15, 6:58 PM
#3

Skulle säja att Mjau är det bästa torrfodret som du listade upp. Själv föreslår jag Porta 21 som är billigt torrfoder och borde finnas på Grizzly Zoo? Blötmat borde dock utgöra basen för kattmaten märket spelar ej så stor roll men Mjau är toppen o lätt att få tag på :)

Fridaaaa
6/28/15, 11:31 AM
#4

Alla torrfoder i matbutiker = stor tummen ner.
Undvik foder med spannmål, socker och helst fisk om det går.

Jag ger:
Findus: Bozita&mjau blötmat, lite torrfoder av applaws, ska dock testa annat nu (inte pga innehåller utan pga att han inte är lika glad för det längre sedan de ändrade i innehållet)
Freya: james wellbeloved blötmat.

#3 Mjaus torrfoder är bland de sämsta.  Blötmaten däremot är bland de bästa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Allumania
6/28/15, 2:37 PM
#5

#4 någon påstod att Mjaus torrfoder går att jämföra mes RCs sämsta..

Fridaaaa
6/28/15, 3:08 PM
#6

#5 RC är inte heller speciellt bra heller. Mjaus torrfoder innehåller väldigt mycket spannmål och skit, och väldigt lite kött.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Allumania
6/28/15, 3:36 PM
#7

#5 Sant. Men Heldre Mjau än Whiskas torrfoder. Är åtm svenskt. Antar jag?

Belimas
6/28/15, 3:37 PM
#8

Jag skulle inte rekommendera något av dom märkena, de innehåller bara skit, satsa hellre på blötmat av exempelvis Mjau eller Bozita. Man ska inte stirra sig blind på kostnaden när det kommer till mat för ens djur utan vad djuret behöver för mat och det är en kostnad man måste ta i beräkning innan man skaffar sig ett djur. Har man inte råd med ett kvalitativt foder så kanske man ska ta sig en funderare på om det lämpar sig med ett djur just för tillfället.

Fridaaaa
6/28/15, 3:53 PM
#9

#7 Ja hellre mjau då än Whiskas på den punkten annars är det skitinnehåll i båda.

Mjau & bozita blötmat t.ex blir inte så dyrt. Bozita köper jag i storpack (16 st) på zoo.se. Billigare än stycket :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bästakompis
6/29/15, 12:14 AM
#10

Jag har inte någon stor kassa, men det behöver man inte ha. Jag köper de stora burkarna av Mjau våtfoder, de kostar 12 kr för 635 g i min Hemköpbutik. Om katten äter en burk på två dagar blir det 15 burkar på en månad = 180 kr i matkostnad per månad. En väldigt billig garanti för att katten ska få i sig allt den behöver. Våtfoder mättar bättre = förebygger fetma, och innehåller vatten = förebygger njursjukdom. Enkelt val.

[[pimey]]
6/29/15, 5:15 AM
#11

Kolla på INNEHÅLLET i fodret och inte priset. ALL torrfoder i matvaruaffärer är rena skräpet! Man kan jämföra de fodren som att vi människor skulle käka pizza, hamburgare och annan snabbmat dag ut och dag in. Vi skulle må skit om inte annat vår insida och det beror på att de fodren innehåller mycket spannmål vilket en katt inte ens ska ha! Ett spannmålsfritt foder med högt köttinnehåll finner du antingen att beställa hem på nätet eller i en djurbutik (om du vill ge torrfoder) annars så kör endast med blötmat då det är ännu bättre då det både innehåller vätska och all näring en katt behöver

Fridaaaa
6/29/15, 8:27 AM
#12

#10 Finns 980 gram (tror jag det är) på vissa ställen med 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[HundochKatt]
6/29/15, 10:49 AM
#13

Barf är det absolut bästa för en katt. Till hösten kommer Mush ut med 3 olika helfoder, för den som inte kan eller vill Barfa från grunden själv. 

Om man inte vill ge Barf, så satsa på blötmat. Bra sorter till hyfsat pris är som redan nämnt Mjau och Bozita. (OBS! Deras torrfoder är inte bra!)

Fungerar det inte med ovannämnda så prova med andra sorters blötmat. All blötmat är bättre än all torrfoder, då katten behöver vätska genom sin mat och torrfoder innehåller långt ifrån tillräckligt. Tänk på att en katt behöver dricka minst 0,5 dl/kg vikt för att kompensera bristen på vätska i torrfodret. 

En kycklingvinge eller liknande håller tänderna fina. Oavsett om man barfar eller ger blötmat.

Annons:
MonicaLagerquist
6/29/15, 2:18 PM
#14

#12 Konstigt nog är oftast de burkarna dyrare per kilo än 635 gramsburkarna.

Stolt ägare till fem La permer

Fridaaaa
6/29/15, 2:23 PM
#15

#14 Beror på, jag köpte på flak och det blir inte dyrare än 635 gramsburkarna 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Elucai]
7/18/15, 8:33 PM
#16

Fick nyss höra att blötmat är dåligt för kattens tänder… Stämmer detta?

Leritza
7/18/15, 8:44 PM
#17

Mjau och Bozitas blötfoder till storkatten ibland även råfödda åt henne, orijen till lillkatten som är mer van med torrfoder men han ska fasas över till samma som storkatten. Huruvida enbart blötfoder är dåligt för tänderna verkar svaret man får bero på vem man fråga.

[HundochKatt]
7/18/15, 10:47 PM
#18

Blötmat är inte det allra bästa om man tänker på tänderna, men det är inte heller torrfoder då det gärna lägger sig på tänderna (ungefär som när vi äter mariekex) och orsakar plack och sedan tandsten. Så ger man bara blötmat (vilket jag rekommenderar före torrfoder), så rekommenderar jag att man ger någon gång i veckan tex. kycklingvinge till katten alt. större segare köttbitar om katten vägrar äta ben. Tunga är tex. ett ganska så segt kött och brukar vara omtyckt av katter.

f9110
7/19/15, 1:52 AM
#19

Royal Canin, den lila för känsliga magar(minns ej vad den heter) han spyr av andra foder. Sen får han torsk o mjukmat då o då

ElisabethB
7/19/15, 4:52 AM
#20

Om man vill ge torrfoder säger jag Taste of the wild, Applaws, Orijen eller Ziwi peak. Jag ger själv Taste of the wild rocky mountain som jag köper på www.petsonline.se

Blötmat är bättre än torrfoder och där är Bozita och Mjau i en egen klass. Jag kommer öka mängden blötmat som mina får till en tetra om dagen. Även Bozita blötmat köper jag hos PetsOnline.

Det absolut bästa alternativet är att barfa sin katt, men där är jag fel person att fråga utan t.ex. #18 kan betydligt mer om det än mig..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
ElisabethB
7/19/15, 7:39 AM
#21

Med blötmaten menade jag en tetra om dagen per katt. Blev lite fel där ser jag nu.. 😊

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Fridaaaa
7/19/15, 8:04 AM
#22

#16 Torrfoder hjälper ingenting för tänderna heller. Oavsett vad man ger så är råa ben något som är bra för tänderna. Det är inte dåligt för tänderna att ge bara blötmat/nästan bara blötmat och sedan ben till dt :)
Men ben behövs egentligen om man ger torrfoder med.

Sjukdomar ökar om de äter mestadels/bara torrfoder och inte dricker som de ska (många tror att deras katter dricker tillräckligt men så är sällan fallet), ska man ge enbart torrfoder är det viktigt med ett bra dvs hög kötthalt, noll spannmål.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Elucai]
7/22/15, 3:15 PM
#23

Jag kommer köra på Eukanuba torrfoder! Tack för alla goda råd och förklaringar, har verkligen lärt mig mycket genom denna tråd. :D

Upp till toppen
Annons: