Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3455 ggr
[Exotiiica]
6/22/15, 1:18 AM

Katt som tuggar på sladdar?!

Hejsan!

Har en katt på ca 1 år som inte kan sluta tugga på sladdar. Han har minst tuggat sönder 6 st hörlurar, 3 android laddare och tuggade nyss sönder min Mac laddare… Är det någon som vet hur man kan stoppa detta beteendet? Kan det bero på att han är rastlös? Hjälp skulle uppskattas!

Annons:
powerade
6/22/15, 1:20 AM
#1

samma problem här:/

Cahira
6/22/15, 1:21 AM
#2

Kattsäkra hemmet så katten inte kommer åt sladdarna längre. Vissa hade haft på tabasco men känns dumt att straffa en pica katt. (pica = äter/tuggar icke ätbara föremål)

Det kan bli knepigt och knåpigt men det kan ju döda katten så jag hade gjort sladdar oåtkomliga!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Exotiiica]
6/22/15, 1:43 AM
#3

2# Juste nu så känns det inte då "dumt" att straffa katten när man gör en sån stor ekonomisk förlust. Den måste ju lära sig förr eller senare att det den gör är fel, annars kommer ju beteende att spåra ur. Jag har haft en stor ekonomisk förlust sedan han började tugga på sladdar. Att gömma sladdarna är en självklarhet, men jag skall inte behöva gömma min mobil när den laddar eller min dator under ca 15 år bara för att jag har en katt som tuggar på sladdar, utan jag skulle föredra att lösa problemet istället nu när han är soppas ung.

powerade
6/22/15, 1:51 AM
#4

gömmer alltid undan mina sladdar t.ex lägger på bordet där hon inte är, hon har dock bara bitit sönder 2 hörlurar nästan en dataladdare och nästan en telefonladdare. Telefon vaknade jag av att telefon börja vibrera till å från så jag råkade slå henne i huvudet där under sängen, efter det har hon låtit bli den men vill gärna åt andra sladdar ( hon är 6år):/ Dock så är det ju inte att rekomendera att slå din katt i huvudet:P
Men kanske en vattenspruta? så dom upplever det obehagligt? och försök leka bort överskottsenergi?, man kan ju aiallafall prova:)

[Exotiiica]
6/22/15, 1:54 AM
#5

4# Jo, att slå katten är inte något jag funderar över, självfallet. Dock skulle tabasco, vattenspruta eller något annat funkat bra, bara han slutar! Han är som sagt 1 år och jag skulle uppskatta och är beredd på att göra vad som helst för att han ska sluta. Som du kanske läste så har min katt gjort mig en större ekonomisk förlust under sitt förta år hos mig jämfört med din katt på 6 år :/

powerade
6/22/15, 1:58 AM
#6

Läste även att någon hade provar linda in i aluminiumfolie, det kan ju inte vara så nice att bita i så kanske prova det:o eller någon lukt dom inte tycker om 🤔

Annons:
[Exotiiica]
6/22/15, 2:03 AM
#7

6# Jo ska försöka göra det, är så trött på allt tuggande~

[Exotiiica]
6/22/15, 2:28 AM
#8

Ingen som har andra förslag?

Cahira
6/22/15, 3:27 AM
#9

Jag hade en pica katt och de rår inte för denna urge att göra så så nej, att straffa en sjukdom är inte hjälpsamt eller snällt mot djuret. Ha rummet där du laddar och har datorn kattfritt till exempel.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Exotiiica]
6/22/15, 5:57 AM
#10

Sjukdom? Ett beteende ska inte jämföras med en sjukdom. Att han biter på sladdar måste ha en anledning, han kan till ex vara uttråkad mm. Vilket leder till att han gör det han gör. Men om vi ska jämföra ett beteende med en sjukdom så kan vi jämföra medfött beteende med en sjukdom, till ex att jaga då det är fullständigt normalt och i dens natur. Anledning till varför just detta är ett problem är för att han börjar tugga på kablar som är där de ska vilket kan leda till att han kan börja tugga på tv-kabeln, internet kabeln mm. Detta beteende som han började få för ca 5 mån sedan har börjat spåra ur och jag måste bromsa det innan något händer. Jag kan ju inte ha alla rum kattfria :/

OberonsMatte
6/22/15, 7:01 AM
#11

Jag ser det som en självklarhet att gömma alla tunna sladdar eftersom jag har katter (och vill ha sladdarna hela).

Sajtvärd Katter iFokus

Ellismakaroner
6/22/15, 8:20 AM
#12

Hur kommer din katt åt alla de sladdarna? Kan du inte gömma undan dem?


MarieD
6/22/15, 10:57 AM
#13

Jag har en katt som brukar tugga på sladdar, och allt annat möjligt. Först bodde han i lägenhet med ingen möjlighet att gå ut förutom i koppel ibland, men sen nu bor vi i hus och nu kan vi släppa ut honom ofta. Nu gör han av med överskottsenergi och han tuggar aldrig på sladdar!
Enda gången han kan få för sig att börja tugga på någon sladd är när han vill ha extra uppmärksamhet, t.ex. ligga i famnen och man vill inte ha han i famnen just då. Finns det en sladd framme går han till den och tuggar på den, och det är endast för uppmärksamhet. Så din katt kanske behöver få mer motion, större klösträd eller kanske gå ut mer? Alternativt kanske katten vill säga nått annat, lek med mig, gosa med mig eller liknande?

Annons:
[::Vera::]
6/22/15, 11:31 AM
#14

Man behöver nog vara förberedd på att det kan behövas lite arbete och tålamod ibland med katter hemma.  Men framför allt fantasi och engagemang för att lista ut vad man kan göra för att avleda missen ifrån oönskade beteenden.

Tror inte så mycket på vattensprutor och dylikt faktiskt. Med mina har det aldrig någonsin funkat med typ "bestraffning". Det måste i så fall göras väldigt genomtänkt. Risken är att katten ändå inte förstår varför du gör så.

Jag är ganska säker på att den behöver aktiveras mer och behöver hjälp med att hitta annat som är lika kul att bita på. Det är viktigt att gömma samtliga sladdar en bra tid, eftersom den redan har fått så pass mycket "eftersmak" nu. Men inget är försent. Kanske lite mer "jobb" bara. Kanske just din katt behöver en kattkompis?

Hoppas det ordnar sig. Lycka till!

[Exotiiica]
6/22/15, 3:56 PM
#15

Sjukdom? Ett beteende ska inte jämföras med en sjukdom. Att han biter på sladdar måste ha en anledning, han kan vara uttråkad mm. Vilket leder till att han gör det han gör. Men om vi ska jämföra ett beteende med en sjukdom så kan vi jämföra medfött beteende med en sjukdom, till ex att jaga då det är fullständigt normalt och i dens natur. Anledning till varför just detta är ett problem är för att han börjar tugga på kablar som bara ligger vilket kan leda till att han kan börja tugga på tv kabeln, internet kabeln mm. Detta veteende som han började få för 5 mån sedan har börjat spåra ur och jag måste bromsa det innan något händer. Jag kan ju inte ha alla rum kattfria :/

[Exotiiica]
6/22/15, 4:35 PM
#16

11# och 12# Jag har absolut ingen aning men, självklart så gömmer jag undan sladdar men han kommer åt de 14# jo självklart har jag tålamod och är kommer göra vad som helst för att han ska sluta bita på sladdar. Själv slog också tanken ang en kattkompis till, han kanske är rastlös och vill ha någon att leka med?

[Exotiiica]
6/22/15, 4:45 PM
#17

13# jag vet inte det kan beror på uppmärksamhet, men han får redan nog med uppmärksamhet…kanske en kattkompis? Dock så kan han tugga på sladdar helt random, har inte direkt lust att mista en katt..hade en vän vars katt dog när den tuggade på en sladd som var kopplad. Min kunde ha mist livet igår kväll få min laddare var i kopplad…

Ellismakaroner
6/22/15, 5:05 PM
#18

Var gömmer du dem då? Göm dem nånstans katten inte kan komma åt.  Har du inget sådant, låda, skåp, hylla? När du använder laddarna, kan du inte ha dem någonstans katten inte kommer åt eller får vara? Du skulle kanske kunna ladda i ett rum som du stänger under tiden? Eller någonstans där du själv är så att du kan vara på din vakt och stoppa katten varje gång den försöker bita?


[Exotiiica]
6/22/15, 6:47 PM
#19

18# Det skulle vara rätt idiotiskt av mig att komma hit och fråga om hjälp angående sladdar om jag inte har provat att gömma de. Alla sladdar som går att gömma har jag gömt men sladdar som ligger där de ska, alltså tv sladden som går från tv:n till vägguttaget kan jag inte gömma och det är sådana sladdar jag behöver hjälp med. Jag kan vakna en morgon och märka att en sladd som jag gömt har blivit av biten. Nu när jag har förklarar åter igen min situation så skulle jag uppskatta om jag kan få hjälp angående problemet innan det blir försent. Än så länge har jag tå tips, tabasco och vattenspruta vilket jag kommer använda mig utav.

OberonsMatte
6/22/15, 7:15 PM
#20

#19 Eftersom du skrev "Han har minst tuggat sönder 6 st hörlurar, 3 android laddare och tuggade nyss sönder min Mac laddare", så då utgick jag ifrån att du inte har gömt dem och att det är tunna sladdar det handlar om.

Den del av tjocka sladdar som måste vara framme kan man gömma genom att sätta bred tejp (t.ex. silvertejp) på dem (en tejpremsa på vardera sida om sladden).

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
OberonsMatte
6/22/15, 7:24 PM
#21

Vattenspruta och fyande avråder jag bestämt från eftersom det endast lär katten att den får uppmärksamhet genom att bita på sladden. Att uppmärksamheten kan klassas som negativ struntar en uttråkad och/eller rastlös katt fullständigt i.

Sajtvärd Katter iFokus

Ellismakaroner
6/22/15, 8:19 PM
#22

Du svarade ju inte när jag frågade dig ? Det är svårt att hjälpa dig om du inte förklarar allt, så du måste självklart berätta då :) Vilket du fortfarande inte har gjort… Men du menar i varje fall, att det inte finns något ställe i hela ditt hem som din katt inte kommer åt? Wow!

Till sladdar som alltid ligger framme finns sladdskydd i plast, kallas spiralband tror jag. Eller som #20 föreslog, tejpa in rejält. 

Sedan finns det  också fyspray, det kanske du borde använda för att ha en plats att gömma sladdar??


Cahira
6/22/15, 8:24 PM
#23

Pica är en disorder. https://en.wikipedia.org/?title=Pica_(disorder)

Jag hade en katt som åt plast och känner en som hade en katt som åt tyg. Jag har sett pica katter på my cat from hell också och där beskrevs det också som en disorder. 

Unlike in humans, pica in dogs or cats may be a sign of immune-mediated hemolytic anemia, especially when it involves eating substances such as tile groutconcrete dust andsand. Dogs exhibiting this form of pica should be tested for anemia with a CBC or at least hematocrit levels.[31][32]

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
6/22/15, 8:44 PM
#24

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Exotiiica]
6/22/15, 8:52 PM
#25

För mig så är det antingen vattenspruta och tobaso eller en katt som kommer tugga sig till döds. Angående sladar så kommer jag inte gå igenom huset och tejpa vartenda sladd med tejp. Utan jag får en så länge ta till mig med de tipsen jag fått och se om de fungerar :)

OberonsMatte
6/22/15, 9:37 PM
#26

Synd att du inte tar till dig de bra tipsen…

Sajtvärd Katter iFokus

[Exotiiica]
6/22/15, 10:10 PM
#27

X26# jag kommer som sagt inte att tejpa alla sladdar i huset och nya som jag köper under de senaste 15 åren. Jag har använt vattenspruts metuden förut( då han brukade öppna lådor) och den har funkat så jag tar mer än gärna till vattensprutan igen. Men tackar alla som har hjälpt till och svarat~

Annons:
Cahira
6/23/15, 3:09 AM
#28

Köp istället rör från VVS företag och ha sladdarna i plaströr så det inte går att tugga, och laddning kan du med lite knep och knåp ställa en möbel eller låda precis vid ett uttag, såga hål och ladda mobilen i lådan. 

För jag misstänker att han inte tuggar där sladdarna är ikopplad i dator/tv eller vägg utan däremellan? VVS rör skyddar perfekt. Du kan märka vilken sladd som är vilken med färgade gem på vardera sida.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ellismakaroner
6/23/15, 8:18 AM
#29

Hur ska vattenspruta ens kunna hjälpa när du säger att det gäller sladdar som måste ligga framme, och att det händer på natten när du sover?


Katthemsmatten
6/23/15, 11:12 AM
#30

#0 Förstår inte hur svårt det kan vara att skaffa kabelrännor till alla sladdar du har i huset. Dels kommer katten inte åt sladdarna, dels kommer det se snyggare ut än att ha lösa sladdar hängande. Det går även att lägga scart kablar i rännor och det går att fästa rännorna på väggen om man har en vägghängd TV, t ex. 

Av dina kommentarer att döma så är du inte så road av att följa de goda råd du fått av flera personer här inne,  utan har redan bestämt dig för att det är bättre att spruta vatten på katten. Kan tala om för dig att det inte kommer få katten att sluta bita på sladdar. Möjligen när den ser dig, för den kommer att koppla ihop dig med vatten och hur bra är det för att skapa ett harmoniskt förhållande mellan katten och dig?

Medarbetare Hittekatter iFokus

[::Vera::]
6/23/15, 12:12 PM
#31

#30 Precis så kan det tyvärr bli som du skriver i sista meningen. Onödig stress och försämrat förtroende. Men så blir relationen därefter. Blir ledsen för kattens skull. En av många katter som behandlas som om det vore en hund som behöver uppfostran och styrning. Det gäller att tänka på ett totalt helt annat sätt är min erfarenhet. Detta är bara en av kattens egenskaper som är så underbart och givande. De utmanar min egen kreativitet. Sedan är alla katter olika som individer så att ge råd är svårt. Det gäller nog att tänka och observera en hel del själv. En katt är egentligen inte svår att lära känna om man vill.

NetflixFia
6/25/15, 2:10 PM
#32

Jag bukar lägga kuddar över sladdar som inte går att dölja på annat vis men det går ett par hörploppar i månaden ändå. Jag brukar köpa dem på Netto för 39:-

MissHoppetossa
7/24/15, 8:45 PM
#33

Här har sladdbitandet minskat (dock inte upphört…) sen vi hittade goda tuggbitar, torkat kycklingkött är det som funkar på min lilla kräsna katt.

Att gömma sladdar funkar inte hos mig, då jag har en funktionsnedsättning å katten kommer åt betydligt fler ställen än mig i lägenheten… Silvertape på de mest populära sladdarba har också funkat. Av nån anledning är vita sladdar godast…

[Exotiiica]
7/27/15, 3:33 AM
#34

30# och 31# Vattenspruts tekinngen har funkat mer än väl. När min katt brukade hoppa upp på bordet för att ta mat när vi äter brukade jag göra ett "shhh" ljud och spruta samtidigt.  Efter ca 3-5grr så behövde jag inte ens använda vattensprutan, utan nu så behöver jag bara ge ifrån ett "shhh" ljud så hoppar han ner från bordet. Och har är inte rädd för mig utan vi har samma relation som alltid, ligger och myser mm. Som sagt är katter olika och just på min katt funkar metoden.

Jag känner ingen lust att gå runt hela huset och tejpa eller köpa kabelrör för alla sladdar, de sladdar jag har tagit tid att tejpa igen har han tuggat sönder. Och vad ska man göra när jag ska ladda mobilen i köket? Måste jag lägga laddaren i ett rör där också? Jag rör på sladdar, flyttar och använder de överallt.

33# Det är ju jättebra att du lyckades minska på det! Själv med hjälp av bitter spray  och lite vattenspruta har han äntligen slutat att bita sönder sladdar! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: