Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1043 ggr
Niiinah92
6/17/15, 11:35 PM

Lite hjälp tack, Huskattbeskriviningen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag undrar om någon vet vart jag kan hitta beskrivningen av huskatt som cirkulerar här och på fb ibland ang. hur en huskatt kan se ut, den kan vara korthårig, långhårig, smal, rund, kort, lång etc.  

Anledningen till att jag frågar är för att jag ska ha med mina tre husisar på utställning nästa helg och förra gången fick jag sjukt många frågor om det var en europé så denna gången lär jag väl få ännu fler frågor om de andra båda är Manx, därav vill jag göra en skylt att sätta upp på burtaket med Huskatt som överskrift och sedan beskrivningen under som en kul grej liksom. Mest för att jag tycker den är så klockren och bra, minns bara inte vilka trådar jag har sett den i. Tänkte att det kunde stå mellan två bilder på mina missar 🙂

Annons:
Belimas
6/17/15, 11:55 PM
#1

EDIT: kan det vara den här du tänker på ? Har haft den här texten i tankarna med inför när jag ska göra en presentation att ha på buren ^^

Standard för huskatter
  1. Huskatten är en stor katt, såvida det inte är en liten katt eller en medelstor katt.
  2. En huskatt har kort, mjuk och glänsande päls, utom när den är lång och rufsig. Ibland är den lång och mjuk eller kort och rufsig eller lite av varje.
  3. Huskatten är svart, röd, grå eller har någon kombination av dessa färger. Huskatten har ränder, såvida den inte är enfärgad eller prickig, eller har medaljong eller väst och stövlar, bläs, fläckar eller strumpor. Ibland är huskatten spotted med randiga fläckar.
  4. Huskattens svans är lång och tunn, såvida den inte är kort och tjock. Svansen kan även vara lång och tjock, eller kort och smal och ibland finns där ingen svans alls.
  5. Inga fel ges för variationer av ovanstående standard.
[Lilyz]1
6/18/15, 8:32 AM
#2

#1 Den där texten är så klockren! 😃

Niiinah92
6/18/15, 11:32 AM
#3

#1 Yes det är den! Tack! 👍

Katthemsmatten
6/18/15, 11:34 AM
#4

Kanske med det lilla tillägget att huskatt är alla katter som inte har stamtavla. För att ge en liten känga till alla som föder upp "raskatter" med x% si och y% så ras 😉

Skrattade för övrigt gott åt Standarden.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattöga
6/18/15, 1:22 PM
#5

😃 Den beskrivningen av huskatten var kul!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Niiinah92
6/19/15, 11:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Done 👍 Tack igen Belimas

Annons:
Niiinah92
6/30/15, 10:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Den prydde buren bra, inga förfrågningar var det var för raser 😉

kattöga
7/1/15, 9:31 AM
#8

#7 😃 Snyggt! Och Snygg(a) Katt(er)!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

VästkustFia
7/1/15, 4:17 PM
#9

Jag kan bara instämma med #8!

kattöga
7/1/15, 4:42 PM
#10

I beskrivningen av huskatten, punkt 3 borde det inte stå:

Huskatten är svart, röd, grå, vit eller har någon kombination av dessa färger?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: