Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1757 ggr
Dumpuck
2015-05-29 23:27

River tapet

Nu har ena katten rivit upp ett stort hål mitt i väggen, jag misstänker att han börjat i en av de revor som fanns tidigare efter att vi ha passat mammas katt. Det är över ett år sedan det hände, varför börjar han nu? Och han ger sig inte!! Vad kan jag göra för att få honom att sluta fortsätta ta bort mer? Tog han nyss på bar gärning och rev ifrån, givetvis stack han iväg med det är katter vi pratar om - ögontjänare. Givetvis är han inte där när man ser, men när man inte är där, ja. Jag blir skogstokig, visst gör det inte så enormt då vi ändå ska tapetsera om allt men jag blir galen för jag är rädd att han kommer börja på den nya med nu när han inser vad han kan. Det enda som hänt är att andra katten fått tratt, vilket "rivar katten" tycker är roligt. Det går att peta på tratten ju, utöver det är allt lika. De har aldrig visat tendenser till sådant här tidigare, haft de i flera år. Stora klösträd, mycket daglig aktivering m.m. så varför? Blir tokig, som om det inte är nog med saker som händer!

Annons:
Dumpuck
2015-05-29 23:37
#1

Desperat lösning, knöt fast två muggar med Ättiksprit nära där katten rivit tapeten. Hoppas det i alla fall håller för natten så får jag komma på en bättre lösning i morgon, de hatar den starka lukten så det bör hjälpa att hålla dom på avstånd.

annzoo
2015-05-30 17:36
#2

understimulerad? hur ofta leker du med honom eller han leker själv?
Var klöser han någonstans? nära ytterdörren?

Har du stora klösträd så klösbehovet kan stillas?

Sjuttan
2015-05-30 17:47
#3

Det enda jag vet som hjälper är att sätta över en bit aluminiumfolie.    inte alltid så himla lätt att fästa beroende på underlag.  För min del handlade det om en soffa.  Man får prova sig fram,  tejp,  lim  eller häftstift. 

Lycka till!  Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

OberonsMatte
2015-05-30 19:06
#4

Ställ för möbler eller något annat stort så att katten inte kan komma åt det utsatta stället.

Vad har ni för slags klösträd? En del klösmöbler är bara stora men dåliga när det gäller själva funktionen.

Sajtvärd Katter iFokus

Dumpuck
2015-05-30 21:40
#5

#2 Han är inte understimulerad, leker mycket med båda och så leker de mycket med varandra.
Nej, inte nära ytterdörren. Detta är mer eller mindre mitt på väggen mitt i vardagsrummet, någon speciell anledning till att det skulle ha varit ytterdörren?
Det är inte utekatter, bör kanske påpekas.
Och, som sagt, mammas katt klöste tidigare upp revor i tapeten och det är precis där han rivit upp. Mammas katt klöste på väggen då han gick på lådan, upptäcktes lite sent så skadan var redan gjord av den katten när vi köpte in lådor med vägg och tak. Den katten somnade dock in för över ett år sedan pga cancer, så det är inget som kommit från honom - lite väl sent i sådana fall.
Men denna katt är himla påhittig så jag blir inte alls brydd om det är en reva som varit tilltalande för honom, eller så vet han att vi ska till och tapetsera om snart så han vill hjälpa påbörja lite själv. Haha, man kan ju hoppas/önska i alla fall!

#3 Aluminiumfolie tycker den här katten är jätte roligt, det skulle med andra ord uppmuntra honom istället. Han äter dessutom upp det, lite knasig =)

#4 Vi ställde en möbel ivägen igår, samt knöt dit två koppar med ättika då det hindrar honom från att gå dit. 

Vi har både pelare och möbel, de är även på soffan väldigt mycket men har börjat klösa mer och mer på klösmöbeln. Dock ska en ny möbel köpas in som är mycket större, hur ser man om funktionen är bra? Kanske inte märks först man satt upp allt och ser reaktionerna från katterna?

annzoo
2015-05-30 21:53
#6

#5 nära ytterdörren kunde då vara att doftmarkera dvs säga "här bor jag håll dig undan". En som jag känner som brukar vara här ofta hade katter som  började reagera med att klösa på väggen där hon hängde jackan. Hon drog in okända katters doft hos hennes egna katter som de ville markera att här bor vi. Beteendet försvann då hon satte sin jacka i garderoben.

Annons:
OberonsMatte
2015-05-31 10:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#5 För att avgöra om en klösmöbel är funktionell eller inte, är det framför allt stabiliteten och klösytorna man ska titta närmare på.  Är klösytorna lättåtkomliga, rätt placerade och tillräckligt långa/höga?

En katt vill t.ex. oftast kunna klösa direkt från golvet och då ska den kunna sträcka ut sig i sin fulla längd, utan att det är en massa hyllplan och kojor i vägen.

Jag gillar Kattens No 1 (vars klösmöbler har väldigt stabila, hållbara och rejäla pelare) . I nuläget har jag modell Rundetorn, men har tagit bort det nedersta hyllplanet just för att förlänga själva klösytan/klöspelaren, så att katterna verkligen kan sträcka ut och även klättra upp för pelaren och klösa en bit upp.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2015-05-31 10:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är en nytagen bild på samma klösträd, och lägg märke till vilka delar av pelarna som är mest använda:

(pelarna kan man köpa styckvis och byta ut när det behövs)

Sajtvärd Katter iFokus

Choklad
2015-06-18 17:04
#9

katter klöser oftast för att visa vem som bestämmer i kattklanen, fast de är kastrerade, ungefär som att de har ett revir just där de klöser. Då din mammas katt klöste där, så markerade den  revir, och det är det din katt vill klösa över/bort. Jag hade också satt dit ättika, men hällt det i en skål och sedan lagt en bomullstuss eller annat liknande, så att det suger upp ättickan, finns en risk att katten kan få på sig ättickan annars eller så kan du pröva att lägga dit starkt luktande apelsinskal, eller bitar av gul lök. Och byta ut dem vid behov, så lär sig katten att det luktar äckligt just där.

Å andra sidan så kan det trigga katten att kissa eller riva bort det, så man får pröva sig fram, men ättickan vet jag med säkerhet att katter hatar.

U R us

Dumpuck
2015-06-18 17:18
#10

#9 Men är det rimligt att detta sker med över 1 års mellanrum från att mammas katt rev till att min katt rev?

Upp till toppen
Annons: