Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 9685 ggr
horribleatnames
5/29/15, 3:42 PM

Nos ändrar färg

Nosen på en av mina katter ändrar färg ibland. Oftast är den djupt rosa, men ibland blir den kritvit, lika vit som hans päls (svartivit kossa). Nån som har nån förklaring på detta? 

Pappa tjatar om att det är nåt fel på katten när nosen blir kritvit, men jag är inte säker på att det stämmer. Det skiftar så mycket i hur han är när nosen är vit vs inte vit vs djuprosa. Ibland (när nosen är vit) är han pigg och kry och river huset medan andra gånger ligger han och sover hela dagarna och nätterna. Han äter och dricker som han ska. Är 3år gammal.

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Annons:
OberonsMatte
5/29/15, 4:03 PM
#1

Det troliga är att din katts nos har svag pigmentering i grunden och att den blir mörkare p.g.a. olika faktorer som t.ex. temperatur i miljön, luftfuktighet och kattens egen aktivitet och känsloläge.

För att se om katten är sjukligt blek är det bättre att titta på t.ex. tandköttet.

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
5/29/15, 4:08 PM
#2

Jag tänker på det där med att katter kan bli jätte heta om öronen. Hade öronen varit hårlösa så gissar jag att de hade varit illrosa när de är varma och vita annars.

Kanske samma med nosen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: