Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 697 ggr
moarorstrom
2015-05-28 12:42

Ny kattunge - äldre honkatt hemma HJÄLP!!

Hej,

Jag behöver er hjälp. Jag hämtade hem en kattunge i lördags, han är ca 11v. Hemma har jag en honkatt på lite över 4år gammal.

Siri som min äldre katt heter har alltid haft sällskap av sin syster Selma men tragiskt nog så gick Selma hastigt bort i vintras (december) av en infektion. Det har alltid känts bra för mig att veta att dem har sällskap av varandra när jag jobbar eller är iväg. Jag vet att katter inte är flockdjur men det har funkat så himla bra.

Jag skaffade en kattunge, Gusten som han heter för att jag ville att Siri skulle få sällskap på dagarna när jag är borta. Hittills går det inte bra.

När Gusten kom hem satte jag ner kattburen på golvet direkt för att Siri skulle se vad jag kom hem med. Gusten kände sig snabbt hotad i buren och fräste och morrade varpå Siri blev likadan.

Gusten fick sen själv nosa sig runt i lägenheten, rum för rum medans vi stängde in Siri. Vi har sedan haft Siri i sele med ett band så vi kan ta tag i henne om spänningen blir för jobbig.

Ena stunden känns det som att vi kommer framåt då dem kan ligga och titta på varandra, äta eller sova mittemot varandra (med oss i rummet så klart) medans i andra stunden så sitter dem och jamar, fräser och morrar.

Siri ser ofta ut som att hon vill hoppa på Gusten då hennes pupiller blir stora och hon piskar lite surt på svansen. Öronen är framåt. Gusten å andra sidan gör sig bekväm hemma och är jättekelen och kan leka när siri ser på då han verkar förstå att vi har koll på henne.

En annan stund kan Siri smyga sig på Gusten när han inte ser, t.ex. när han ligger på soffan och sakta ta sig uppåt, jama irriterat och lägga öronen bakåt varpå Gusten borstar upp sig för att göra sig stor och fräsa/morra.

Dem har ännu ej hälsat på varandra nos mot nos och när jag inte är hemma är dem separerade likaså när jag sover. Vågar inte släppa Siri helt då hon gärna hoppar på Gusten och bråkar (aggresivt) varpå han gömmer sig under sängen. Har klippt klorna på Siri för att hon ej ska råka skada Gusten.

Vad ska jag göra? Tycker att jag läser en massa på nätet och frågar bekanta om råd men blir inte ett dugg klokare. Jag vill verkligen att det ska funka då jag redan är så fäst vid lille Gusten som är underbar.

Vet att det ej funkar alls mellan vissa katter och att jag måste ha tålamod och vänta men känner att jag blir lite knäckt..

Vad ska jag göra?

Mvh, desperat och orolig matte

Annons:
Maria
2015-05-28 12:47
#1

För det första så får du ge det lite tid. Ett bra sätt är att låta den lille vara i ett rum med låda och mat och ha ett kompostgaller för dörren så de kan se och nosa på varandra.

För det andra så är 11 veckor alldeles för ungt att ta en ny katt så den lille är nog alldeles förvirrad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

moarorstrom
2015-05-28 13:00
#2

Givetvis ska jag ge det tid Maria, jag vet att tålamod är det viktigaste. 🙂

Gusten har halva lägenheten där han har leksaker, sovplatser, mat, vatten, låda och klösmöbel. 

Tänker du att jag ska sätta ett kompostgaller från golv till tak vid dörröppningen då? Hur löser jag det på ett smidigt sätt? 🙂

Jag vet att 11v är ungt och tanken var inte att han skulle komma innan han var 12v men det uppstod saker som gjorde att uppfödaren bad oss komma lite tidigare.

Gusten trivs bra hemma, visar magen och kurrar och sover gärna nära nära och leker som en liten tok som en kattunge ska. Givetvis tar det tid innan han vänjer sig, det hade det ju gjort om han vart 2v äldre också 🙂

Har du någon egen erfarenhet av att sammanföra ändre katt med kattunge så tar jag tacksamt emot tips och råd 🙂

/Moa

Maria
2015-05-28 13:09
#3

Vi adopterade en kattunge för 1 1/2 år sedan och hade då en äldre hankatt. Jag har flera gånger tagit hem kattungar till äldre katt.

Första veckan sov jag i ett annat rum med den lille och vi hade kompostgaller bara så högt som gallret är. Ingen försökte hoppa över.

Jag hade tagit semester första tiden och under dagarna så fick de vara för sig själva i huset. Jag försökte att inte lägga mig i mer än när det blev för hårdhänt. Sakta med säkert så närmade de sig varandra i sin egen takt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

moarorstrom
2015-05-28 13:23
#4

Jag läste någonstans att äldre honkatt och liten kattunge inte brukar vara bästa kombon men man ska ju inte tro allt man läser heller 🙂

Siri är dock ingen "mammakatt" men hoppas ändå att det ska funka tids nog.

Jag var hemma två dagar och bevakade. När vi sover är det stängd dörr emellan, tror att som vår planlösning är att det är lätt för katterna att hoppa över gallret om vi sätter det vid dörren.

Ska jag våga låta Siri gå helt fritt? Hon har som sagt sele på sig inne just nu så jag kan dra undan henne då hon gärna jagar in honom under sängen och bråkar där jag inte når.

/Moa

Maria
2015-05-28 13:43
#5

Tror du inte hon känner sig trängd i sele?

Kan hon inte gå fritt när du är hemma?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

moarorstrom
2015-05-28 13:50
#6

Hon är väldigt lugn när hon går i selen. Lite irriterad kan hon säkert bli men inte något som märks på henne 🙂

Det är skönt att ha den på när dem är i samma rum så att jag kan ta tag i kopplet när jag ser att hon dundrar fram emot honom.

Men om jag separerar dem och håller kompostgaller emellan så får hon givetvis vara utan 🙂

Hur länge hade du galler och hur reagerade katterna på varandra genom gallret? Samt när visste du att du kunde ta bort det? Hade du galler på nätterna med?

/Moa

Annons:
Maria
2015-05-28 13:54
#7

Jag hade gallret bara på nätterna.

När vi förde samman ett en kattunge tidigare för flera år sedan med en äldre katt så gjorde jag ingenting mer än övervakade.

De rök ihop och den lille skrek i högan sky emellanåt men jag särade bara försiktigt på dem och jag tror att det låter mer illa än det är. De blev så småningom de allra bästa vänner.

Jag tror att de försöker rätta in rangordningen.

Nu har jag visserligen bara haft hankatter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

moarorstrom
2015-05-28 14:47
#8

Då ska jag prova med att köpa ett galler som jag kan använda galler på nätter och när jag inte är hemma 🙂

Det är väl som du säger att det är värre än det låter. Dem skriker ju något fruktansvärt när dem rycker ihop och det gör ont i hjärtat på mig. Antar att det bara är att hålla lugnet och sära på dem som du säger 🙂

Jag ska bli lite modigare och låta dem gå lösa hemma när jag är där och kan bevaka dem. Ska nog dock stänga till sovrummen så dem inte kan bråka under sängen där jag inte når om det går snett.

Tack för alla tips Maria 🙂

/Moa

annzoo
2015-05-28 16:44
#9

Då jag introducerat nya katter i min grupp har jag gjort lite olika beroende på katten och hur beteende har varit. Är båda katterna trygga av sig släpp lös dem och övervaka att ingen blir upptryckt i ett hörn.

Dock har ingen varit under 12v . Man ska inte köpa under 12v oavsett vilka skäl "uppfödaren" ger.

moarorstrom
2015-05-28 19:34
#10

Dem hälsade nos mot nos nu när jag kom hem. Hade dock Gustav i knät och Siri smög fram och hälsade. Gick jättebra. Kort därefter åkte han på en smäll och för en stund sen en till, antar att han kommer få ta några smällar innan det lugnar sig :)

Upp till toppen
Annons: