Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1371 ggr
Ellismakaroner
2015-05-27 12:15

Darrar/huttrar i sömnen?

Nu har jag ju aldrig haft katt innan så vet inte, är detta normalt? Tycker det ser ut lite som små huttringar/darrningar/spasmer medan hon vilar och sover, ser det bara ibland, det brukar alltid vara mot kvällen. Det är alltså inte sömnryck, det är oberoende av ifall hon spinner eller inte, det verkar inte störa henne, hon beter sig och fungerar som vanligt annars. Är det normalt? Vad kan det bero på? Vad tror ni? 🤔


Annons:
kattöga
2015-05-27 12:42
#1

Hon drömmer! 🙂

Kanske jagar hon en liten mus! Det är kul att se när dom drömmer att dom äter! :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Ellismakaroner
2015-05-27 12:45
#2

Nja fast som sagt vet jag hur sådana sömnryck ser ut och jag tycker det här är något annat. Det är som sagt som små darrningar och varar mycket längre (vet inte hur länge men längre än sömnryck som ju brukar vara över på några minuter). Det kan även hända när hon vilar men alltså är någolunda vaken.


kattöga
2015-05-27 13:10
#3

Jaha, då förstår jag….. Förstod inte riktigt vad du menade med sömnryck.
Då vet jag inte vad det kan va….

Kan det va spänningar i kroppen som släpper? Det kan inte va så att hon spinner fast det inte hörs? Ibland hörs ju inte spinnandet om man inte sätter örat mot huden….. Spinnandet gör ju också att spänningar släpper….(Fast dom brukar väl inte spinna när dom sover?)

Hoppas du får bättre svar från nån som känner till fenomenet!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Ellismakaroner
2015-05-29 19:57
#4

Försökte spela in henne lite kort när hon darrar, hoppas filmen funkar. Ingen som vet? Inga idéer? Borde jag kolla upp det tror ni?

Lade upp den på youtube, det är kanske lättare att kolla.

http://youtu.be/UtzIXXKsd1w


OberonsMatte
2015-05-29 20:21
#5

Det händer ganska ofta att kattägare undrar över darrningar och spasmliknande ryckningar när katten vilar. Jag har även sett det hos mina egna katter och hittills har jag inte märkt eller hört talas om att det beror på något "fel".

Det har med spänningar i muskler och sömnstadier att göra.

Sajtvärd Katter iFokus

Ellismakaroner
2015-05-29 20:24
#6

Hm okej. Såg du min video?

Jätteskönt att höra isåfall! 😃


Annons:
OberonsMatte
2015-05-29 20:25
#7

#6 Ja, jag såg videon!🙂

Sajtvärd Katter iFokus

Ellismakaroner
2015-05-29 20:27
#8

Okej! Tack så mycket!! 😊


Upp till toppen
Annons: