Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1279 ggr
lkmf
2015-05-26 21:23

Han vill inte äta sin hårdmat nån som har nått tip

Min misse har bestämt sig för att hans hårdmat duger längre han har alltid ätit den fört. Det handlar inte om att han är sjuk och inte äter av den orsaken då han fått blötmat varannan dag och äter utav den utan problem. Att bara ge han blötmat då han fått det förut och hans mage tål inte att bara äta detta. Är det någon som har nått bra tips på hur jag ska få han att äta sin hårdmat?

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Annons:
Maria
2015-05-26 21:27
#1

Vad händer med hans mage när han äter blötmat?

Mina katter har alltid fått blötmat med tillgång till torrfoder men jag har tagit bort torrfodret då min ene katt numera nästan är tandlös.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

lkmf
2015-05-26 21:29
#2

Om han enbart äter blötmat så spyr han men det går bra så länge han bara får lite och äter hårdmat med

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

lkmf
2015-05-26 21:29
#3

Om han enbart äter blötmat så spyr han men det går bra så länge han bara får lite och äter hårdmat med

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Maria
2015-05-26 21:30
#4

Kan du inte ge honom små portioner men oftare?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

sagan
2015-05-27 12:58
#5

Tror att det kan bero på att han äter upp blötmaten väldigt fort. Om du ger maten i en iskubsform så kan han inte slänga i sig maten och äter då långsamt. Kan även vara så att då han får det så sällan blir tokig i det och tycker att det är så fantastiskt gott att han slänger i sig. 🙂

Uppkatten
2015-05-27 13:15
#6

Kan han ha ngt problem i munnen, t ex med någon tand, som gör att han hellre vill äta blötfoder än torrfoder?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Maria
2015-05-27 13:18
#7

Min ene katt har alltid varit glupsk och bara ätit blötmat och de dagarna jag jobbat så vet jag garanterat att han spyr när jag ger honom mat när jag kommer hem för då är han så hungrig och äter så glupskt.

Jag försöker som sagt ge honom små portioner men ofta fast ibland så går ju inte det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

sagan
2015-05-28 21:47
#8

#7 Du kan alltid skaffa en matbar eller frysa in blötfodret som sakta får tina så blir han inte så hungrig medan du är borta. 🙂

lkmf
2015-05-29 22:54
#9

#5 hade kunna vara så om det inte var så att han bar fick blötmat med fri tillgång förut det var då han spydde #6 Hade kunna fundera på det om det inte var så att han försöker stoppa i sig allt han kommer åt utom just hårdmaten… han har till och försökt äta rå spagetti vilket jag naturligtvis hindrade.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

catcult
2015-05-31 03:04
#10

Jag tycker att du bör kolla upp hans tänder hos en veterinär ändå, trots att han äter andra hårda saker ibland till synes utan problem. Det allra vanligaste sättet man upptäcker tandvärk hos katter är nämligen att de plötsligt slutar äta eller äter mycket mindre av sin mat, torrfoder i synnerhet. 

De andra hårda sakerna han stoppar i sig kan ha sin förklaring i att det inte hör till hans vanliga "tråkiga" mat och på så vis är mer spännande och värt eventuell smärta i kattens ögon.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

lkmf
2015-07-15 16:15
#11

Tänkte bara berätta ur det gått han var på "semester" hos mina föräldrar några veckor där han har fått en annan typ av hårdmat än hemma. När han sen kom hem åt man sin egen mat utan några problem. Han får blötmat morgon och kväll och där emellan äter han hårdmaten utan protester eller problem och nu har vi varit hemma ett par veckor och går fortfarande utan problem.  :)

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Upp till toppen
Annons: