Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3186 ggr
Allumania
5/26/15, 6:12 PM

Utan mat. Hur länge?

Hämtade hem en katt hona på ca.4 år igår. De andra katterna ca.2år hanar. (Samt två hundar, men dom har låtit henne vara, samt att hon är van med hundar) Hanarna har fräst åt henne samt morrar, hon lika så. Ingen har dock försökt göra illa åt ngon. Problemet är att hon inte har velat äta sen hon kom hem igår kväll. Jag har under natten haft 2st fat torrfoder framme och vakar lite men det är bara mina killar som har ätit mig veterligen. Har försök få i henne allt möjligt skinka, ost, blöt mat, köttfärslimpa, korv och smält ost. Inget har hon velat ha. När jag var ut på stan en stund lämnade jag henne i ett rum för sig själv med torrfoder och blötmat, men inget dög… :( Hur länge ska jag vänta? Bör nämnas att mina två andra inte heller varit allt för glada i maten detta dygn.

Annons:
annzoo
5/26/15, 6:16 PM
#1

vad åt hon i förra hemmet?

VildaVittra
5/26/15, 6:17 PM
#2

Jag skulle servera en burk med makrill i tomatsås. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rumblebee
5/26/15, 6:26 PM
#3

Om du inte ger henne samma mat som hon åt i sitt förra hem så ge henne det. Dels är hon vad vid det och dels för att förhindra dålig mage. Kanske borde du prova att separera henne från de övriga djuren i ett eget rum ett par dagar? Låter som att hon behöver tid att landa i sitt nya hem. Är ju en massa nya dofter och fullt med främlingar.

Allumania
5/26/15, 6:36 PM
#4

Hon har ätit bla. Whiskas blötmat och andra lite billigare sortens mat. Jag matar mina egna killar oxo med whiskas. Torr fodret lär de ha varierat mycket men jag har skaffat hem whiskas åt henne. Mina killar äter porta 21 i grön påse. Jag ska testa med makrill eller tonfisk och fråga tjejen som sålde henne till mig vad hon har gillat. Ska separera henne en tid framöver om hon ej ätit/ äter imorgon efter skolan. I övrigt så har ju allt gått så gott som bra :) Och hon är så charmig när man gosar med henne på tumis 😘

Allumania
5/27/15, 7:45 AM
#5

Under natten har Milda ( nya katten) varit ensam i ett rum med hennes snuttefilt, toa, vatten och torrfoder. Maten är till synes orörd. Men hon hade vågat gå på toa. Jag fick byta rum åt henne nu när jag for till skolan. (Hundarna använder det andra rummet på dagen när jag är bortta) Lämnade henne med samma toa, friskt vatten, blötmat och torrfoder. Hoppas hon börjar äta ens lite… Suck… Idag ska jag söka lite kalkon pålägg, whiskas antihairball katt godis, tonfisk och makrill, sånt som hon har gillat tidigare hemma hos sin förra matte. Tänkte mosa lite kattmat eller smältost med värska och lägga på tassen och få henne att slicka det i sig… Håller tummar att hon skulle ens smaka på maten. :(

Uppkatten
5/27/15, 8:39 AM
#6

Du måste se till att få koll på om hon äter något eller inte, eftersom svält är ett farligt tillstånd för katt. Väg maten du ställer in till henne. Strö ut torrfoderprickar på golvet (räkna antalet!) och se om de försvinner, lägg goda små matklickar nära där hon håller till o s v. Flytta inte runt henne, det är viktigt att hon får ett lugnt rum att bli trygg i, och att hon får behålla det rummet tills hon har "landat" ordentligt vilket kan ta flera veckor. Se till att det finns möjligheter att gömma sig i rummet, t ex under en säng. Se till att hon kan ta sig upp på fönsterbrädor, vägghyllor eller liknande, eftersom stressade katter gärna vill kunna "fly"/ta skydd uppåt. Att hon är van vid hundar hjälper tyvärr inte eftersom det här är nya hundar. Man har sett att nya hundar (och redan ljudet av hundar!) stressar katter även om katterna tidigare har levt tillsammans med hundar. Du måste också försöka få koll på om katten dricker eller inte. Mät den vätska du ställer in med andra ord, och mät efter kanske 12 timmar igen! Dock avdunstar vatten vilket du också bör ha i åtanke. En katt på 4 kg ska få i sig ca 1-2 dl vätska om dagen, men då räknas vätska i t ex blötfoder in i den mängden.  Kolla så att hon kissar ordentligt!!! Det ska vara flera kissklumpar i kattlådan per dygn! Det är normalt att katter äter väldigt lite den första tiden i ett nytt hem,  MEN de måste äta i alla fall lite! Annars tar t ex levern skada och katter hamnar lätt i en ond spiral av matvägran. Det händer att man måste tvångsmata katter i de här situationerna för att "få igång" dem igen och då kan man använda t ex Hills a/d (ett blötfoder som man kan köpa t ex hos veterinären) som man rör ut till en välling och ger med en liten doseringsspruta. Då sprutar man inte vällingen rakt in i munnen på katten utan man sprutar långsamt mot insidan av kattens kind, för att undvika att maten hamnar fel. Naturligtvis kan man prova att även stoppa små bitar blötmat i kattens mun, själv tycker jag dock att det är lättare att mata med doseringsspruta. Om du har anledning att tro att katten inte har ätit någonting på 2 dygn så bör du kontakta veterinär för diskussion! Räkna med att hon ffa kommer att äta, gå på lådan o s v under natten till att börja med. Men just nu handlar det alltså om att minska kattens grad av stress.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
5/27/15, 8:42 AM
#7

Se också till att ställa mat och vatten alldeles intill det "gömställe"/den plats där katten väljer att hålla till. D v s väljer katten att gömma sig t ex under en säng så ska mat och vatten också ställas under sängen, men skålarna ska stå en bit ifrån varandra. Även kattlådan bör i så fall placeras nära sängen (men en bra bit från vatten resp. matskål).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Allumania
5/27/15, 9:55 AM
#8

Tack. Jag ska organisera hemma. :) Och kontaktar vet. imorgon bitti om hon matvägrar ennu under kvällen!

Allumania
5/27/15, 12:56 PM
#9

Fick henne att äta 11 bitar Whiskas anti-hairball! :D Känns som en lättnad, liten sådan men iaf. :)

Allumania
5/27/15, 4:44 PM
#10

11 bitar anti-hairball Ca. 17 bitar Dreamies 2-3 tsk tonfisk åt katt 3 brutna bitar från lidls katt godis stänger. Dagens ranson! Har gömt tonfisk på ett av hemmes favvo gömställen ;) :D

Uppkatten
5/27/15, 5:08 PM
#11

🙂. Fortsätt ge henne lugn och ro och erbjud mat och godis. Skulle tro att hon äter lite mer och lite bättre mat för var dag som går. ❤️Se till att hon har ordentligt med kattmat framme över natten, och ha koll på om hon får i sig något av det eller inte.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Allumania
5/27/15, 5:45 PM
#12

Hon är en ganska liten katt på ca. 2-3kg så det hon ätit idag kan "nästan" ses som normalt. :) Hoppas hon skulle mumsa i sig ngon tsk. Tonfisk till ^^,

Allumania
5/28/15, 9:02 AM
#13

Under natten har hon ätit 50 bitar torrfoder och nu på morgonen åt hon tonfisk ^^, Jag kan andas ut tror jag :D

Annons:
Uppkatten
5/28/15, 9:41 AM
#14

Vad skönt!

Fortsätt att erbjuda henne lugn och ro så att hon får landa i allt det nya. Se till att hon har avskildhet och gömställen. Tids nog kommer hon att bli allt mer trygg och nyfiken på var hon har hamnat.

När hon så småningom verkar ordentligt trygg och harmonisk i det rummet där hon nu befinner sig så kan du sätta t ex kompostgaller för hela dörröppningen så kan hon och de andra djuren få börja bekanta sig med kompostgallret emellan sig. Låt det få ta tid och ha koll på att hon fortsätter äta, dricka, kissa, bajsa o s v. 

Man brukar räkna med att det tar åtminstone ett par veckor för en katt att börja landa i ett nytt hem, men det kan också ta avsevärt längre tid.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: