Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 900 ggr
Halvdansken
2015-05-26 15:10

Hur yttrar sig matallergi?

Vår ena katt har börjat slicka sig på magen, så pass att han börjar bli hårlös. Igår såg jag några små knottror, ca 2 mm, hudfärgade.
Jag har tänkt så det knakar, men det enda som ändrat sig är att jag har börjat med Acana kattmat för ett par månader sedan.
Han är i övrigt precis som vanligt.
Hur yttrar sig matallergier?
Ja - jag har beställt tid hos veterinären, men kanske en god ide att byta foder med en gång?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
kattöga
2015-05-26 15:32
#1

Min hona reagerar så på pollen……. Förra året var första gången hon reagerade så starkt att hon blev alldeles kal på större delen av magen. Hon fick antibiotika som hjälpte. I övrigt kan jag bara hjälpa henne genom att torka av henne med en fuktig trasa när hon kommer in (utekatt). (Det går inte att duscha eller bada henne.)
Hon har väldigt mjuk päls så man kan känna att hennes päls blir nästan lite "kletig" av allt pollen som lägger sej i pälsen.

Tänkte att det kanske inte är maten som din katt reagerar på. Det kan kanske vara pollen som är boven i dramat……?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Silvestris
2015-05-26 16:05
#2

Vanligast är utslag i ansiktet eller mag-/tarmsymtom. Att slicka på magen är inte typiskt för foderallergi. Mer vanligt när de drabbas av urinvägsproblem (foderbyte kan utlösa urinvägsproblem) eller stress.

Halvdansken
2015-05-26 16:49
#3

Oj, och jag som trodde jag hade lösningen.
Vi har haft honom i ca 10 år, och det är nog det sista året som han börjat slicka sig på magen, har inte fundrat på det, katter slickar sig ju hela tiden. Men inte såhär som nu. Det har gått väldigt fort.
Han är också "utekatt", men han går inte så långt. En bit ut i gräset är lagom. 😃
Ingen stress, alla mår bra i huset, snarare har saker förbättrats (jobb, pengar osv), inga hantverkare eller annat som kan stressa.
Han kissar inne, så utekatt han är, och det verkar han inte ha nån problem med. Bajsar dock ute. Det har jag sett.
Vi får se vad veterinären kommer fram till. Köpte i alla fall nytt foder som är helt fiskfritt. Mjau (blötmat) och Acana (torr)  har fisk i sig båda två.

Tack för input.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: