Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1021 ggr
Tretorn
2015-05-26 08:35

Svältdag

Läste en artikel på BARF fokus om att införa en svältdag för katten är hälsofrämjande för individen. Blev personligen lite intresserad av att införa en sådan dag 1 gång/mån men tänkte höra med er vad ni har för inställning/åsikt om en svältdag? Tacksam för svar!

Länk: http://barf.ifokus.se/articles/4d713b1eb9cb4622440524e5-svaltdag?4d712456b9cb46214104628d-1

Annons:
Uppkatten
2015-05-26 10:35
#1

Hälsofrämjande rent fysiskt då? För psykiskt kan jag inte tänka mig att svält är hälsofrämjande för en katt…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Silvestris
2015-05-26 14:50
#2

Det är inte förenligt med svensk djurskyddslagstiftning att undanhålla katten mat på det viset. Katter ska erbjudas mat varje dag. Vidare finns inga vetenskapliga belägg för att det skulle vara gynnsamt med svält för katter.

Uppkatten
2015-05-26 15:27
#3

I Jordbruksverkets djurskyddsbestämmelser för katt står det att:

"Varje dag ska du ge din katt foder av god kvalitet. Fodret ska garantera att ditt djur får en tillräcklig, allsidig och välbalanserad näring".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Em_
2015-05-26 16:11
#4

Lite citat:

Min faster sade bara "köttätande djur mår inte bra av att äta varje dag, det gör de inte i naturen" och så var det inte mer med det.
De har båda hud- och tarmparasiter i naturen, ska vi börja med det också?

Och det är alldeles riktigt. Vilda djur äter inte alltid varje dag, ibland lyckas de helt enkelt inte få tag i någon mat, eller så kan de inte jaga av andra skäl, tex hot/fara, sjukdom, ungar, väderlek och många andra faktorer kan spela in.
De sätter sig alltså in ner och tänker "Nä idag blir de detox och meditation." De går ofrivilligt hungriga.

Kroppen tar alltid hand om maten i första hand, så när kroppen inte har någon mat att ta hand om kan den lägga energin på något annat istället, tex att reparera små skador, driva ut toxiner, läka ut underliggande sjukdomar och allmän "renovering" helt enkelt, sådant som den normalt har svårt att få tid över till.
Så energin dyker bara upp i kroppen helt magiskt? Det är inte så att en svältande kropp behöver kicka i gång alla sin back-up system för att allt ska fungera?

Du har säkert märkt nån gång att om ett djur blir sjukt så tappar det aptiten och vill inte äta, varför blir det så? Det är just för att kroppen försöker prioritera bekämpningen av sjukdomen och vill inte lägga ned onödigt mycket energi på att ta hand om maten. 
Om det tog mer energi att ta hand om maten än vad maten ger hade katten dött för länge sen.

Om man har ett mycket sjukt djur, ett djur som är extremt underviktig, digivande, dräktigt eller växande så bör man inte ha svältdag. 
Vänta nu, det var ju naturligt för sjuka katter att inte äta? 

Och så författarens första kommentar:
Jag är inte så insatt i det här


Rumblebee
2015-05-26 16:15
#5

Ser ingen anledning till att svälta katten såvida det inte behövs, dvs av medicinska skäl som nedsövning tex. Även djur i det vilda äter när de kan. Om de inte jagar eller äter så är det antingen för att de är mätta, är sjuka/skadade eller inte kan hitta mat. Jag skulle gärna vilja veta vilka vilda djur som inte äter när det finns föda tillgängligt (förutom diverse reptiler då)

Scorpio97
2015-05-26 16:33
#6

Katter har väl dessutom risk för fettlever om dom inte äter regelbundet, så jag tycker inte det låter som en bra idé.

Vi har både hund och katt, och hunden kör faktiskt fastedag frivilligt ibland. Hon matvägrar helt alltså, men är fortfarande lika pigg och glad. Dagen efter äter hon som vanligt. Och det är ju inget problem, dom flesta människor har väl någon gång känt att dom inte är sugen på mat alls, och därför avstått (jag har i alla fall gjort det, och därmed halv- eller heldagsfastat). 

Jag upplever även att jag blir piggare efter en sån dag, och skulle personligen kunna experimentera med någon form av fasta. Men jag tycker inte man ska tvinga ett djur att gå hungrig bara för att det kanske är bra, förutom när det krävs vid sjukdom/operation/skada och liknande då.


//Jessie

Annons:
Uppkatten
2015-05-26 17:06
#7

Katter blir stressade vid svält.

En katt som utsätts för medveten svält av sin ägare och som dessutom hålls instängd (vilket innebär att den blir berövad varje möjlighet att jaga för att stilla sin hunger) utsätts förstås för än mer stress.

Katten blir då stressad av svälten i sig och ytterligare stressad av att inte kunna göra något åt matbristen.

Därtill tror jag man får en otrygg katt om man regelbundet berövar sin katt något så livsviktigt och livsavgörande som mat. De är ju helt beroende av oss för sin överlevnad.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Hime
2015-05-26 17:09
#8

Fast dag är väldigt bra för människor & det finns stöd att det kan vara bra för hundar också. Vargar kan tex inte räkna med att äta varje dag, men det gäller inte  katter. Om jag minns rätt så ska en katt äta 10-20 möss PER dag. Generellt om katter inte kan fånga möss eller blir matade varje dag så dör dem. Så en svält/Fast dag kan vara riktigt skadligt för katter.

vallhund
2015-05-26 17:43
#9

Det kanske är dags att låta artikeln/tråden som länkas till i #0 falla i glömska. Länge sedan jag läste artikeln o den följande diskussionen tog jag mig bara halvvägs igenom nu när jag läste om den.

Författaren är ej aktiv på iFokus längre.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: