Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2616 ggr
emelie_k
5/19/15, 5:32 PM

Blir kattungen långhårig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vad tror ni om denna lilla kattungen, 1 dygn gammal, kan man se om den blir långhårig eller ej? Tycker den ser lite lurvigare ut än sina syskon. I förra kullen blev det en kort- och en långhårig. Det finns en långhårig katthane i området som nog var pappa den gången. Är det troligt att kattmamman parar sig med samma hane igen eller är det slumpen som avgör? Vad tror ni om färgen? Den ser svart ut men lite grå i topparna.. Kan den ändras när de blir äldre? Mvh Emelie

Annons:
emelie_k
5/19/15, 5:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är ett av syskonen. Lite kortare päls men fortfarande lurvig..

ElinaPersson
5/19/15, 5:52 PM
#2

Ursäkta. Men varför kastrerar man inte en honkatt som går ute?..

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

emelie_k
5/19/15, 6:01 PM
#3

Ursäkta, men det var väl en onödig kommentar? Det är inte min katt men du kanske vill ha numret så kan du ringa och fråga?

OberonsMatte
5/19/15, 6:54 PM
#4

Förhoppningsvis finns det väl(?) inte så många som låter vare sig sina hon- eller hankatter gå ute fritt när de är okastrerade, så chansen/risken att det är samma hane som tar tillfället i akt varje gång är nog stor.

För att ungar ska kunna bli långhåriga krävs det att båda föräldrarna bär på långhårsanlag och för detta vidare till ungen (vilket alltså även korthåriga katter kan göra).

Sajtvärd Katter iFokus

Belimas
5/19/15, 6:54 PM
#5

Det är nog för tidigt att säga än huruvida den kommer bli långhårig eller inte, det syns enklast om några veckor. Kattungen kommer dock troligast bli svart sen som vuxen, det gråa ser ut att vara så kallad fever coat/feberpäls som ungarna kan få om mamma katt har haft någon infektion under dräktigheten, det växer bort sen och kattungen får så småningom sin rätta färg.

Therese
5/19/15, 7:14 PM
#6

Ja det hade nog varit bra att upplysa ägaren om hur mycket det tar på en katt att vara fertil, och hur mycket det tar på henne att få kullar. Det är nämligen väldigt påfrestande på en liten kattkropp. Det är faktiskt också så att det finns drygt 100.000 hemlösa katter som kommer från en oseriös avel, och det är fullt i katthemmen :(

Nu vet jag att alla inte vet detta, så det är inte för att läxa upp jag skriver detta utan för att upplysa.

Annons:
emelie_k
5/19/15, 8:08 PM
#7

Tack för svar! :-) Det där med feberpäls hade jag ingen aning om. Det var en lite besvärlig förlossning då en låg fel men hon var under uppsikt så allt gick bra. Angående kastrering så håller jag med helt och hållet, det föds allt för många katter. Katten ska kastreras efter detta :-) Visst är det så att långhåriga katter får längre hårtussar ur öronen?

Amoz
5/19/15, 10:15 PM
#8

Gällande vem som är pappan så är det väldigt svårt att avgöra när hon gått ute, alla ungarna kan ha olika pappor.

emelie_k
5/19/15, 11:43 PM
#9

Olika pappor fast samma kull alltså? Okej..

Therese
5/19/15, 11:47 PM
#10

#9 Det stämmer faktiskt att de kan ha olika pappor i samma kull :)

annzoo
5/20/15, 12:08 AM
#11

är underlaget frotté? då hade jag inte låtit kattungarna vara på de då de lätt fastnar och gör sig illa.

de kan ju även ha tät päls fast de är korthåriga

emelie_k
5/20/15, 10:08 AM
#12

Okej, det visste jag inte :-)

emelie_k
5/20/15, 10:09 AM
#13

Jag vet inte vad det är då det inte är mina katter. Set ut som en matta…

Annons:
emelie_k
5/20/15, 10:16 AM
#14

Det är så att jag väljer mellan de två svarta kattungarna. Hade hoppats att på att den av dom skulle förbli lite grå då jag tycker det är fint. Dock vill jag helst inte ha en långhårig katt då den ska få gå in o ut som den vill på landet. Vill inte ha med hela skogen in i huset… 😁 Sen vet jag att en del långhåriga bondkatter kan få besvärlig päls som lätt tovar sig. Ägaren vill att jag bestämmer mig så snart som möjligt så att hon kan få alla kattungar tingade snart. Så det är därför jag frågar här :-)

majvi
5/21/15, 3:37 PM
#15

Adoptera  en äldre kattunge eller en vuxen katt istället då vet du vilken färg och hårlängd som katten har.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

ChristineL
5/21/15, 3:46 PM
#16

#14 - Hon kan inte kräva att du ska bestämma dig redan, kattungar får väl inte tingas före fyra veckors ålder?

MonicaLagerquist
5/21/15, 4:42 PM
#17

#16 Det finns inga regler når man får tinga bort kattungar.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
5/21/15, 4:42 PM
#18
ChristineL
5/21/15, 4:53 PM
#19

#17 - Nej, jag hittade inget på sverak när jag försökte söka på det. Tråkigt faktiskt.

MonicaLagerquist
5/21/15, 5:22 PM
#20

#19 Varför är det tråkigt.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
ChristineL
5/21/15, 5:25 PM
#21

#20 - Jag tycker att det borde finnas mer lagar kring hur man får köpa/sälja djur.

MonicaLagerquist
5/21/15, 5:30 PM
#22

#20 om katten tingas vid en vecka eller fyra veckor spelar ingen roll.Den får ju inte flytta förens den är 12 veckor ändå.

Stolt ägare till fem La permer

Vixxen
5/22/15, 3:36 PM
#23

#22 Precis! En kattunge kan ju vara "tingad" innan den är född!

MonicaLagerquist
5/22/15, 3:47 PM
#24

#23 Jag har två prel bokningar på min nästa kull.Hanen som ska bli pappa är 10 veckor nu.

Stolt ägare till fem La permer

ChristineL
5/22/15, 5:15 PM
#25

Bokad och tingad är inte riktigt samma sak tycker jag.

Jag ser tingningsavtal som ett skydd både mot köpare och säljare. En prelbokning är inget avtal.

[[pimey]]
5/22/15, 9:07 PM
#26

Håller med Christine på den punkten! Bokad och tingad är 2 olika saker

emelie_k
5/27/15, 10:43 AM
#27

Visst skulle jag kunna adoptera en äldre katt som är i behov av hem men samma gäller för dessa kattungarna, de är också i behov av hem. Jag har hundar så lättare att vänja en kattunge från början. Problemet är inte att folk skaffar kattunge istället för en omplacering utan att man inte tänker igenom köpet och tröttnar efter ett tag. Det är inte jätteviktigt vilken färg eller päls katten får utan hade bara varit kul att veta.

Annons:
emelie_k
5/27/15, 10:45 AM
#28

Att ägaren har lite "bråttom" med att få kattungarna tingade beror på att hon vill försäkra sig, så fort som möjligt, att de får ett hem. Inget konstigt med det, tycker jag.

emelie_k
5/27/15, 10:47 AM
#29

Här är en ny bild och visst verkar den i mitten ha annorlunda o längre päls

emelie_k
5/27/15, 10:47 AM
#30
emelie_k
5/27/15, 10:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31
Upp till toppen
Annons: