Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1412 ggr
[HundochKatt]
5/19/15, 3:34 PM

Kloklippning

Jag har min första innekatt (ja, han får vara ute i sele eller under uppsikt på uteplatsen så ut kommer han). Det är också den första katten som jag klipper klorna på av flera skäl, bla skona hundarna vid bus och han är mycket för att mjölktrampa på mig. Och det gör ont! Är dock väldigt känslig på huden. ;) 

Hur ofta klipper ni klorna? 

Klipper ni alla klor? 

Vad använder ni för verktyg?

Annons:
Snuttefia
5/19/15, 3:36 PM
#1

Det är så olika beroende på när det behövs.
Klipp när det behövs med en sax utformad för klor, klipp alla klor om inte det är så att någon av någon anledning inte ska klippas då den är till exempel för kort.

M.V.H Snuttefia

[KEEL]
5/19/15, 3:37 PM
#2

Jag klipper klorna på mina katter varje vecka men det beror ju på hur fort klorna växer eftersom det kan skilja från katt till katt. Jag använder mig av en helt vanlig klosax från en djuraffär men de finns de som slipar sina djurs klor också men det vet jag inte så mycket om.

Det bästa tipset jag kan ge är vell att om du är ovan i början klipp hällre ofta och inte så mycket så att du inte råkar klippa purpan.

[HundochKatt]
5/19/15, 3:49 PM
#3

Nej, jag är inte ovan. Har klippt klor på hundar, kaniner, marsvin genom åren. Men som sagt var, det är första katten jag behövt klippa klor på, då de andra varit utekatter och behövt sina klor. 

Bak klorna klipper jag aldrig, men framklorna och som nämnt så växer de som ogräs. ;) Jag tycker att det är smidigt att knipsa av dem med en nageltång, men tänkte om det fanns bättre verktyg?

Lyla
5/19/15, 4:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag klipper klorna på mina 1 ggr/veckan.

Använder en sådan här.

kattöga
5/19/15, 4:54 PM
#5

Jag vet inte om det stämmer (klipper inte klorna på mina katter eftersom dom är utekatter) men jag läste för länge sen nånstans att när man hör kattens klor mot golvet, då är det dags att klippa klorna. Hör man inte klorna är dom okej. 

Jag tycker iaf att det låter som ett logiskt resonemang! 🙂

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[HundochKatt]
5/19/15, 5:37 PM
#6

#5 Då måste de ju vara aslånga om de låter på golvet? Har aldrig haft en katt som haft så långa klor, de drar ju in dem och spänner ut dem… Däremot klickar det ofta om hundarnas klor, trots att de är korta och nyklippta. Man brukar säga så om hundar också men tycker det inte alltid stämmer. 

#4 Ah, sådan har jag ju någonstans. Får leta reda på den och se om det känns bättre. :)

Annons:
kattöga
5/19/15, 5:51 PM
#7

#6 Njäe, dom behöver inte vara så aslånga. Vår hane fick en klo lite för lång när han hölls inomhus ett antal månader (för att vänja sej vid sitt nya hem och nya familjemedlemmar o katt) när han flyttade hit. Den klon var inte alls särskilt extra lång, men lång nog att höras (klick, klick….) Jag klippte inte klon för han fick snart bli frigående igen och nu hörs det ingenting när han tassar in på sina mjuka tassdynor. 

(Men som sagt, jag har bara läst nånstans om att klippa klorna när dom börjar höras på golvet. 🙂)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Lyla
5/19/15, 6:06 PM
#8

Mina missars klor behöver inte vara extremt långa innan jag hör att en av dem "klickar" i golvet & då klipper jag som sagt en ggr/veckan. Speciellt min ena katts klor, växer fort.

[HundochKatt]
5/19/15, 7:55 PM
#9

Ok, än har jag inte hört min killes klor i alla fall. Brukar klippa dem när det börjar bli ansiktsmassage med akupunktur. ;) Han ligger gärna mot min axel och sedan ligger han och trampar mot min kind. ;)

Bästakompis
5/19/15, 11:54 PM
#10

Klipper ca var 14:e dag, eller när jag märker att det finns långa klor, även baktassarna. Använder en liten klotång från mataffär, samma som #4. Jag klipper främst för att inte möbler och människor ska bli repade när katterna springer och klänger runt. Så jag tittar på hur vassa klorna är och inte längden.

jollycox
5/20/15, 9:50 AM
#11

Jag klipper ungefär varannan-var tredje vecka. Ibland hoppar jag över nån klo som är kort och inte vass.
Det där med att dom har långa klor när det låter när dom går på golvet behöver inte stämma. På min ena låter det ibland som att han har långa klor när han går men det är för att han är lite fuktig om trampdynorna. Samma med en kompis katt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Sealle
5/20/15, 5:43 PM
#12

Vår katt är utekatt så vi klipper inte så ofta. Däremot när han börjar fastna med klorna i soffan/filtar/övrigt tyg hemma alt när han gör illa folk av misstag pga klorna så klipper vi.

Upp till toppen
Annons: